“فتحی باشاغا” نامزد معرفی شده برای پست نخست وزیری از سوی مجلس نمایندگان لیبی، آمادگی دولتش برای مذاکره با مصر، ترکیه و یونان برای ترسیم مرزهای آبی در چارچوب منافع مشترک و عادلانه برای همه طرفها را اعلام کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از اسپوتنیک عربی، باشاغا گفت که دولتش آماده انجام مذاکرات […]

“فتحی باشاغا” نامزد معرفی شده برای پست نخست وزیری از سوی مجلس نمایندگان لیبی، آمادگی دولتش برای مذاکره با مصر، ترکیه و یونان برای ترسیم مرزهای آبی در چارچوب منافع مشترک و عادلانه برای همه طرفها را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از اسپوتنیک عربی، باشاغا گفت که دولتش آماده انجام مذاکرات دو جانبه با مصر، ترکیه و یونان برای ترسیم مرزهای آبی با هدف حفاظت از حقوق همه کشورهاست و این کار را بر مبنای برسمیت شناختن متقابل مرزها مطابق قوانین و عرف و معاهدات بین المللی دنبال می کند.

وی از مصر، ترکیه و یونان بعنوان دولت های همسایه و دوست یاد کرد و از آنان خواست از انجام اقدامات یکجانبه برای تعیین و ترسیم مرزهای دریایی خودداری کنند چرا که – به گفته او – این کار باعث تشدید تنش و بحرانی ترین شدن بیشتر مواضع و تشدید اوضاع در منطقه مدیترانه خواهد شد.

باشاغا تاکید کرد: وضعیت داخلی لیبی متاثر از شرایط استثنایی و دشواری است که لیبی بخاطر یک مناقشه پیچیده بین المللی و منطقه ای دچار آن شده است. همچنین در این خصوص باید به اختلافات و تضاد منافع کشورهایی اشاره کرد که از گذشته تا امروز عامل بی ثباتی در لیبی بوده اند و متأسفانه به شکست دولت لیبی در تسلط بر مقر اصلی خود در طرابلس پایتخت لیبی و اداره کشور نیز کمک کرده اند.

وی از رویکرد برخی کشورها که – به گفته او – از شرایط و اوضاع غیر طبیعی جاری سوء استفاده کرده و دنبال تامین منافع خود بدون توجه به رعایت منافع عالی لیبی هستند، ابراز تاسف کرد.

عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر سه شنبه گذشته دستوری مبنی بر مشخص کردن مرزهای آبی در غرب این کشور صادر کرد .

۱۳ نوامبر گذشته نیز نیکوس دیندیاس وزیر خارجه یونان گفت که آتن مشتاقانه منتظر تعیین منطقه انحصاری اقتصادی با لیبی، در زمان استقرار یک دولت منتخب در این کشور است.

تنش میان یونان و ترکیه در سال گذشته به طرز چشمگیری تشدید شد، در حالی که ترکیه در حال اکتشاف گاز طبیعی در آب هایی است که یونان می گوید متعلق به آن کشور است. این در شرایطی بود که دو طرف از همپوشانی مناطق انحصاری اقتصادی برای هر دو خبر داده بودند.

همچنین اقدامات ترکیه برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه باعث انتقادات شدیدی از یونان، قبرس و مصر شد. در حالی که آنکارا می گوید برای بهره برداری از منابع انرژی در مناطق مربوط به خود تلاش می کند.

۱۸ جزیره در نزدیکی سواحل ترکیه، پس از جنگ جهانی اول و دوم و مطابق معاهدات لوزان و پاریس، به شرط غیرنظامی بودن، تحت حاکمیت یونان قرار گرفته اند.