شهید ورزشکاری که اولین گروه توپخانه سپاه را تأسیس کرد فرمانده‌ای متخصص و ورزشکاری محبوب و بااخلاق یعنی سردار شهید حسن غازی؛ بازیکن تیم فوتبال سپاهان بود که از شهرت چشم‌پوشی کرد و عازم جبهه شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ؛ سردار شهید حسن غازی در سال ۱۳۳۸ در خانواده‌ای مذهبی در شهر شهیدپرور […]

فرمانده‌ای متخصص و ورزشکاری محبوب و بااخلاق یعنی سردار شهید حسن غازی؛ بازیکن تیم فوتبال سپاهان بود که از شهرت چشم‌پوشی کرد و عازم جبهه شد.
 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ؛ سردار شهید حسن غازی در سال ۱۳۳۸ در خانواده‌ای مذهبی در شهر شهیدپرور اصفهان متولد شد. تحصیلات ابتدایی را تا دیپلم سپری کرد. آغاز دوران دبیرستان را نقطه شروع فعالیت‌های سیاسی خود قرار داد و با شروع انقلاب اسلامی به صورت چشمگیر در جهت فروپاشی رژیم طاغوت شاهنشاهی تلاش می‌کرد و در این راستا با پخش پیام‌ها و اعلامیه‌ها و تصاویر حضرت امام خمینی (ره) بارها جان خود را به خطر انداخت.

در سن ۱۶ سالگی به عنوان کاپیتان تیم فوتبال جوانان سپاهان بسیار خوش‌درخشید و در مسابقات قهرمانی کشور هم در منتخب اصفهان به عنوان ورزشکاری متدین، خوش فکر، خوش اخلاق، مستعد و با خلوص مطرح شد که با شرایط فنی و تکنیکی بالایی که داشت، در مسابقات قهرمانی آسیا به تیم ملی جوانان کشور دعوت شد.

شهید غازی صرفاً «برای اعتلای روح و جسمش ورزش می‌کرد و در میادین ورزشی که دوستداران زیادی پیدا کرده بودند، به صورت مخفیانه جلسه می‌گذاشتند تا علیه رژیم طاغوتی مبارزه کنند. وی بسیار سعی داشت روح فرهنگ اسلامی را در جامعه ورزشی حاکم کند.

پس از پایان دوره دبیرستان در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان پذیرفته و مشغول به تحصیل شد. او با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع تحرکات ضدانقلاب در غرب کشور پس از طی یک دوره امداد پزشکی در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان بی‌درنگ برای ستیز با گروه‌های ضدانقلاب و التیام زخم‌های رزمندگان اسلام و مردم ستم‌دیده و محروم کردستان، عزم آن دیار کرد و تمام تلاش خویش را در راه کمک به آنان در طبق اخلاص گذاشت.

شهید غازی در دوران دفاع مقدس

با شروع جنگ تحمیلی، شهید غازی عزم نبرد با متجاوزان بعثی را کرد. او در ابتدا مسئولیت یکی از آتش‌بارهای توپخانه را بر عهده داشت، لذا لیاقت و کاردانی ایشان باعث شد تا به عنوان فرمانده گردان توپخانه خدمات شایانی را به جنگ کند.

شهید غازی که از ابتدای جنگ با مسئولیت‌های مختلف وارد عرصه‌های نبرد شده بود، در بسیاری از عملیات‌ها در غرب و جنوب شرکت داشت و بی‌مهابا به دشمن می‌تاخت و هرگز ضعف و ناتوانی از خود نشان نمی‌داد؛ لذا فرماندهی کل سپاه مسئولیت ایجاد اولین گروه توپخانه سپاه را به ایشان واگذار کرد و بعد از مدتی یگان‌های مستقل توپخانه در سپاه با هم‌فکری ایشان به وجود آمدند.

اما سرانجام در عملیات خیبر برای سامان‌بخشی به آتش پشتیبانی به خط‌مقدم محاصره شده طلائیه رفت و تیربار به دست هم‌پای بسیجیان عاشق ساعت‌ها جنگید و نهایتاً هدف تیر مستقیم تانک دشمن قرار گرفته و به آرزوی دیرینه‌اش که همانا شهادت بود، رسد. پیکر او در طلائیه ماند و زیر آب رفت و تاکنون بازنگشته است.