۳۲ طرح دانشگاهی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۳۲ طرح دانشگاهی آماده بهره‌برداری داریم که در هفته دولت افتتاح می‌شوند، ۳۰ پروژه دیگر هم با میزان پیشرفت بالای ۹۵ درصد داریم که در اولین فرصت تکمیل و بهره‌برداری می‌شوند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از […]

۳۲ طرح دانشگاهی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۳۲ طرح دانشگاهی آماده بهره‌برداری داریم که در هفته دولت افتتاح می‌شوند، ۳۰ پروژه دیگر هم با میزان پیشرفت بالای ۹۵ درصد داریم که در اولین فرصت تکمیل و بهره‌برداری می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست خبری امروز با ارائه گزارشی از اقدامات یک سال گذشته به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد که محورهای مطالب ارائه شده وی به شرح ذیل است.
وزیر علوم گفت: انتشار ۷۶ هزار سند علمی در نشریات بین المللی که ۳۵ درصد آنها با مشارکت بین المللی است در راستای کسب مرجعیت علمی و دیپلماسی علم و فناوری است و باید تقویت شود.
وی اظهار داشت: طرح نگهداشت نخبگان در شورای عالی عتف با حضور رئیس جمهور مصوب شد که بر اساس آن برای جذب اعضای هیات علمی نیز سهمیه خاصی برای نخبگان درنظر گرفتیم و ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص می‌یابد.
وی تاکید کرد: از مهرماه امسال نیز با سبک و سیاق حضوری، آموزش‌ها را پیگیری می‌کنیم البته تلاشمان این است که از تجربیات آموزش مجازی استفاده کنیم و در برخی دروس به صورت ترکیبی عمل کنیم.
وزیر علوم اظهار داشت: برنامه و هدف وزارت علوم آموزش حضوری دانشجویان است و در این راستا از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم کمک های مالی خاصی را برای دانشگاهها اختصاص دهد تا پاسخگوی هزینه های آموزش حضوری و هزینه های خوابگاه و تغذیه باشند.
۵ هزار نیاز در سامانه نان ثبت شد
دکتر زلفی‌گل با بیان اینکه اولین برنامه ام در دوره وزارت ایجاد سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازهای جامعه) بود گفت: تا کنون در این سامانه بیش از ۵ هزار نیاز به ثبت رسیده است و مصوب شد که تمام دستگاه های دولتی که از بودجه پژوهشی استفاده می کنند موظف هستند که نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند.
وزیر علوم گفت: تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری هم مورد بعدی بود که با پیگیری هایی که انجام دادیم، رئیس محترم جمهور تاسیس این صندوق را ابلاغ کرد و اساسنامه آن نوشته شد، این موضوع در شورایعالی عتف مطرح شد و تصویب اساسنامه قرار است در هیأت دولت مصوب شود.
دکتر زلفی گل تاسیس معاونت فناوری را از اقدامات مهمی دانست که در وزارت علوم ایجاد شد و این اقدام به توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد کمک زیادی کرد.
وزیر علوم گفت: مجوز تاسیس شرکت‌های نوع ۳ دانش بنیان به وزارت علوم داده شده و کمک می‌کند تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور شرکت‌های دانش بنیان را توسعه دهیم که رونق تولید کشور به دست این شرکت هاست و برای افراد تحصیل کرده شغل ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین نوع نگاه ما به شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: تدوین طرح امریه سربازی پسادکتری و دستیار فناوری نیز از جمله اقدامات در یک سال گذشته بوده است، همچنین به این نتیجه رسیدیم که پارک علم و فناوری بین المللی ایران را در یک زمین ۱۰۰۰ متری تاسیس کنیم تا در عرصه دانش بنیانی تولیدات بین المللی هم داشته باشیم.
 اختصاص بودجه برای اتمام پروژه های نیمه کاره دانشگاه‌ها
وزیر علوم با اشاره به وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان نیمه کاره در موسسات آموزش عالی گفت: تاکنون  ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند از محل سفرهای استانی دولت  اختصاص داده شده است.
افتتاح ۳۲ پروژه در هفته دولت
وی افزود: در هفته دولت ۳۲ پروژه آماده بهره برداری داریم، ۳۰ پروژه دیگر هم با میزان پیشرفت بالای ۹۵ درصد داریم که با یک حمایت ویژه در اولین فرصت تکمیل می شود.
وی اضافه کرد: به علوم انسانی توجه خاص داریم و مرکز آموزش علوم قرآنی را توسعه دادیم و به مرکز آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی تبدیل
شد تا توجه ویژه ای به علوم انسانی داشته باشیم.
توضیح وزیر علوم درباره تغییرات در دانشگاه ها

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات در دانشگاه ها، گفت: درباره برخی روسای دانشگاه شاید ضرورتی بر تغییر نباشد، وقتی توانمندی یک رئیس دانشگاه بالاست چه دلیلی برای تغییر است؟ البته درباره برخی دیگر هم حکم ۴ ساله هنوز به اتمام نرسیده و پس از پایان حکم جا به جا می شوند.
موضوع نگهداشت نخبگان
.وزیر علوم گفت: برای رفع مهاجرت ژن ها باید نخبگان ما نسبت به آینده شغلی خود نگران نباشند، البته برخی نخبگان شغل دارند اما احساس می کنند در جای مناسبی برای اثربخشی قرار نگرفتند که باید این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد که در شورایعالی عتف با حضور رئیس جمهور طرح نگهداشت نخبگان مصوب شد، برای جذب اعضای هیات علمی نیز سهمیه خاصی برای نخبگان داشتیم و ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه ها به نخبگان اختصاص می یابد.
استفاده از ظرفیت دانشجویان پسا دکترا
وی افزود: در تمام دنیا کشورهای پیشرفته از میان فارغ التحصیلان دوره دکتری، بهترین ها را برای دوره پسادکتری انتخاب می کنند و فراخوان می زنند و از کل دنیا افرادی را پذیرش می کنند، ما در سال بیش از ۱۵ هزار دانشجوی دکتری داریم که درصد قابل قبولی از این ها باید به عنوان پژوهشگر پسادکتری به کار گرفته شوند که از صندوق علوم، تحقیقات و فناوری مجوز گرفتیم که این امر را حمایت کنیم، در واقع ما هم از خدمات پژوهشگران پسادکتری بهره مند می شویم هم کمک می کنیم که آن ها شرایط جذب به عنوان هیات علمی در دنیا را به دست آورند.
وزیر علوم اضافه کرد: طرح خدمات پژوهشی پژوهشگران مستقل نیز در شورایعالی عتف تصویب شد که دستگاه های اجرایی بتوانند با پژوهشگران مستقل هم قرارداد ببندند.
دکتر زلفی گل در پاسخ به سوالی درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اظهار داشت: ما یک سری دانشگاه های تک جنسیتی مانند دانشگاه الزهرا(س) و دانشگاه حضرت معصومه(س) داریم اما برای سایر دانشگاه ها چنین مسأله ای صحت ندارد، البته دانشگاه ها مستقل هستند ممکن است تصمیم بگیرند با توجه به ظرفیت دانشگاه در رشته خاصی پذیرش تک جنسیتی را داشته باشند اما در حال حاضر هیچ تصمیمی اعلام نشده است.
ظرفیت خوابگاهی
وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در خوابگاه گفت: تا سال تحصیلی سال گذشته حدود ۹۲۰ بلوک خوابگاهی با ظرفیت ۱۹۶ هزار دانشجو داشتیم.
وی  گفت: ۲۹۶ واحد خوابگاه متاهلی برای یک هزار و ۵۰۴ نفر است که در حال توسعه خوابگاه‌های متاهلی هستیم همچنین صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها وام ودیعه مسکن می‌دهد.
کنکور حذف شدنی نیست
دکتر زلفی گل درباره حذف کنکور خاطرنشان کرد: کنکور حذف شدنی نیست به این دلیل که در حال حاضر چند هزار دانش‌آموز داریم که معدل آنها ۲۰ است ولی نمی‌توان تمام اینها را در آن ۱۵ درصد رشته‌های پرطرفدار جذب کنیم. برای همین  کنکور باید باشد.