مروجان عرصه عفاف و حجاب در همایشی با حضور مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور و با مشارکت ادارات تبلیغات اسلامی کردستان، هلال احمر و جهاد کشاورزی استان در مجتمع فرهنگی نور سنندج تجلیل شدند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، عاطفه سعیدی‌نژاد مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور، ظهر […]

مروجان عرصه عفاف و حجاب در همایشی با حضور مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور و با مشارکت ادارات تبلیغات اسلامی کردستان، هلال احمر و جهاد کشاورزی استان در مجتمع فرهنگی نور سنندج تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، عاطفه سعیدی‌نژاد مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور، ظهر امروز پنج‌شنبه۲۳ تیرماه در مراسم گرامیداشت روز حجاب و عفاف در سنندج، عنوان کرد: کردستان، استان شیر زنانی چون، شهیده ناهید فاتحی کرجو است، شهیدی که در سال ۶۱ جزو شهدای ترور بود که توسط منافقان کوردل به شهادت رسید و یا زنانی مانند شهیده فاطمه اسدی که جزو اولین شهدای زنان تفحص شده هستند.

عاطفه سعیدنژاد با بیان اینکه کردستان۵۶۲ شهیده زن را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، بیان کرد: ۷۱ شهید زن، کردستان جزو شهدای ترور بودند که این آمار بالا نشان از فعال بودن این زنان در عرصه رشادت های انقلاب اسلامی دارد.

وی گفت: محور اصلی برنامه‌های امروز، نسل جوان است، و وقتی سخن از حجاب و عفاف می‌شود باید دانست در منظر این دختران جوان چه مفهومی از واژه حجاب وجود دارد.

وی همچنین لازمه زندگی امروز را داشتن درک و فهم درست از زندگی دختران دانست و گفت: دختران نوجوان امروز تصویری از جنگ ندارند و عمده زمان خود را در فضای مجازی سپری می کند و در دنیای واقعی خود به دنبال عینیت بخشیدن تصاویری که در فضای مجازی برای خود می‌سازد، هستند.

سعیدنژاد بیان کرد: ما با نسلی مواجه هستیم که پیشرو است، حتی از والدین خود هم پیشروترند، در استفاده از فضای مجازی، تکنولوژی و ابزارهای نوین ارایه شده در جامعه، نسلی که حتی منتظر تعریف کار نیست و به دنبال کنش های اثرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: این نسل انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته و امروز سرود «سلام فرمانده»واقعیتی را در جامعه روشن کرد، که نسل جوان دنبال یک کنش اثرگذار است برای اینکه او جامعه را تغییر دهد نه اینکه بقیه برای او تعیین کنند.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور، همچنین افزود: کنش های نوجوانان می توان چهره جامعه را تغییر دهد یکی از حرکات هوشمندانه ای که امروزه فضای فرهنگی ما باید دنبال آن باشد این است که نوجوان امروز، ظرفیت‌ها را خوب فهمیده و در واقعیت‌های اصلی زندگی تغییر ایجاد می‌کند و توسط خود او کنش های در جامعه شکل داده می‌شود.

وی عنوان کرد: امروزه یکی از واقعیت های مهم زندگی بچه‌ها حضور در فضای هم سن‌های خود است و گروه‌های رفاقتی سهم بزرگی در رقم زدن آینده و کنش‌های نوجوانان دارد، و در جای که فعالان فرهنگی همیشه از آسیب‌های این گروه‌ها واهمه داشتند و گروه‌های رفاقتی را تهدید می‌دانستند، فرصت‌های زیادی وجود دارد در صورتی که در دین ما هم به پدیده همنشین نگاه ویژه شده است.

سعیدنژاد با بیان اینکه دیگر شعار انقلابی تاثیرگذار نیست، خاطرنشان کرد: گروه‌های رفاقتی احتیاج جامعه ماست و فرصت برای زندگی سعادتمندانه زمانی خواهد بود که در دل این گروه‌ها فرصت رشد و شکوفایی ایجاد شود.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور، تربیت دختر را هفت برابر سخت‌تر دانست و گفت: نظام عقلی و عاطفی دختر هفت برابر پیچیده‌تر است و محیط رشد آنها باید خیلی سازگار و مناسب باشد تا دختر تبدیل به یک دختر رشید و کمال یافته شود.

سعیدنژاد عنوان کرد: امروز در شکل و چهره دوم انقلاب، وظیفه انقلاب اسلامی فراهم کردن شرایط جامعه برای رشد چنین کمال یافته و متمدنانه است تا واقعیت زندگی دختران و فرصت‌های که می‌تواند در رشد آنها موثر باشد را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در تمدن غربی اصالت بر تشویق فرد، به فردگرایی است، بیان کرد: امروزه مشکل جوانان ما هدایت شدن به سمت و سوی فردگرایی است در حالی که جمع‌گرایی نهفته از فرصت‌های مغتنمانه و مملو از تربیت‌های مناسب با رشد عاطفی است.

وی عنوان کرد: مطالبه ما به عنوان دستگاه فرهنگی ایجاد شرایط زیستی و عاطفی مناسب با رشد واقعی و همه جانبه دختران است، و نگاه ما این است که زیست عفیفانه ضامن پیشرفت بانوان است و باید خوب معرفی شود.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور، بیان کرد: در جامعه و الگوهایی که امروزه ما برای دختران به تصویر می‌کشیم، باید به دنبال تفهیم این باشیم که عنصر حیا بخشی چگونه می‌تواند باعث پیشرفت شود.

سعیدنژاد گفت: هفته حجاب و عفاف فرصتی است که باید قدر آن را دانست و بیشتر باید فضای دیگر اندیشی را در فرهنگ جامعه غالب کرد و عنصر نگاه مترقی که در دین مبین اسلام به آن اشاره شده، برای رشد و اثرگذاری اجتماعی زنان، توسط دستگاه های متولی به مردم معرفی شود.

وی با بیان اینکه در معرفی زن باید قایل به نگاه سوم بود نه الگوی اول که برگرفته از غرب و الگوی دوم که متمایل به شرق است که صرفا زن را در خانه و یا صرفا در کارخانه می‌بینند، بیان کرد: دیدگاه غرب اثرگذاری زن را درک کرده بود اما در دین اسلام زن جایگاه متعالی و اثرگذاری دارد که حریم پوشش برای هم مرد و هم زن مهم و مکرراً تاکید شده است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور، عفت‌مندی را عنصر مهم رشد زنان در جامعه دانست، و عنوان کرد: تمدن غرب در نگاه به زن به شدت خبیث و پلید است و کم کاری از ماست که خباثت و پلیدی غرب را برای جامعه خود تبیین نکردیم و از معرفی فرصت‌های شگفتی که زنان عفیف در جامعه دارند غافل ماندیم.

سعیدنژاد افزود: ارائه تعریف ویژه، کارآمد و اثرگذار از زنان از جامعه انقلابی بر می‌آید که در چهره دوم انقلاب، کشور بایک دولت انقلابی که دنبال پیشرفت اسلامی ایرانی است و زنان سکانداران اصلی آن هستند، مواجهه هستیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری صفوف زنان در راهپیمایی‌های اسلامی را باعث پیروزی معجزه آسا و تاثیرگذار در شکل دهی انقلاب دانست، گفت: زنان باید جای خود را در جامعه پیدا کنند و از عناصر مهم راهیابی زنان به بدنه انقلاب و جامعه همین عنصر عفت‌ورزی در جامعه است که باید آن را فهمید و در ایجاد آن تلاش کرد.

سعیدنژاد در خاتمه با بیان اینکه قانون حجاب اسلامی جز قوانین مدون است، ولی به آن شکلی که باید و لازمه اجرا نشده، خاطرنشان کرد: در اصل باید قوانین را فهمید و خود مردم هم باید به صورت فطری حرکتی برای آغاز نهضت حضور بانوان عفیف و پیشرفت بانوان ایجاد کنند، که در آن داعیه دار این حرکت مهم و اثر گذار مردم هستند.

وی بیان کرد: تبلیغات اسلامی در استان‌های مختلف شبکه‌های از بانوان شکل داده و در تلاش برای شکل‌دهی پیشرفت در بهره بردن از ظرفیت بانوان هستیم، چرا که حرکت ایرانی و اسلامی زنان عفیف در جامعه یک گام ارزشمند انقلابی است که دید زنان را در جامعه وسیع خواهد کرد که امیدواریم زنان کردستانی مبدا حرکت اثرگذار و پیشرفت بانوان در کشور باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در این همایش ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان مراسم و ارزشمند خواندن این حرکت، اظهار کرد: عدم برگزاری این چنین همایش‌هایی باعث خرده گرفتن بر دستگاه‌های متولی نخواهد بود و در مقابل برگزاری این مراسم‌ها موجب اصالت بخشی این نهادهای ارزشی است.

حجت‌الاسلام برومند رازیانی، عوامل برگزار کننده این برنامه‌ها را جهادگران عرصه حجاب معرفی و اظهار کرد: این اقدام دو دستگاه سازمان جهادکشاورزی و هلال احمر کردستان دغدغه.مندی برای زنده نگه داشتن انقلاب و فرهنگ است.

وی گفت: کردستان و آنچه از گذشته در یادها هست و آنچه از قدیم در ذهن متبلور می شود آیینه‌ای است که لباس‌های سنتی و رسمی زیبا و فاخر را منعکس می‌کند چه در لباس زنان کرد و چه در لباس مردان کرد و نمایشگر چیزی جز عفاف، حیا و حجاب کامل نیست.

رازیانی با بیان اینکه امروز روز، زن کرد هم هست، گفت: از گذشته پوشش رسمی کردها یک پوشش کامل و عامه پسند بود، هرچند امروز عده‌ای که تعدادشان فراگیر هم نیست به داشته فاخر خود پشت کردند، و یا می‌تواند ابراز کرد آن را نادیده گرفتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان، خاطرنشان کرد: فرهنگ و اصالت مردمان کرد بسیار غنی است که در نهایت تعدادی سعی در اجرای نمایش دیگر از فرهنگ کردستانی‌ها هستند.

حجت‌الاسلام رازیانی ضمن اینکه بسنده کردن به بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها مقطعی و گذرا هستند، عنوان کرد: با نوشتن قانون و اجرای بخش‌نامه‌ها بحث حجاب و عفاف حل نخواهد شد و تنها تاثیر مقطعی و مسکنی بر دردهای فرهنگی است، چه بسا که قانون‌های بسیار جامع، کامل و خوبی نوشته شده از مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی فرهنگی گرفته تا سایر قوانین مربوط به دستگاه‌های دیگر، اما اینها چیزی را تغییر نمی‌دهد.

وی بیان کرد: چیزی که تغییر ایجاد می‌کند یک حرکت مردمی و خیزش اصیل از دل خود مردم است تا بتواند باورها، ارزش‌ها و قداست زن در عرصه حجاب و حجب و حیای اسلامی را برای مردان و زنان به ارمغان بیاورد و آن را دوبار بین مردم زنده کند.

حجت‌الاسلام رازیانی ابراز امیدواری کرد که خیزش اسلامی برای احیای حجاب و عفاف آغاز شود و امیدواریم که برگزاری این جلسات و نشست‌ها و گفتگوها طریقه‌ای باشد و آغازی برای شروع حرکت مردمی، جهش و خیزش مردم برای احیای فرهنگ اسلامی و بومی منطقه که نمایانگر حجاب، عفاف و حیا است.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان