تراژدی نقص در نظام بانکداری اسلامی ایران / رسانه ها و فعالین فضای مجازی باید مسوولیت اطلاع رسانی بانکداری مردم را برعهده بگیرند نزدیک به یک قرن از حضور بانکداری در سیستم اقتصادی ایران می گذرد، اما نظام بانکی از آغاز تا به امروز فراز و فرودهای فراوانی داشته است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری […]

تراژدی نقص در نظام بانکداری اسلامی ایران / رسانه ها و فعالین فضای مجازی باید مسوولیت اطلاع رسانی بانکداری مردم را برعهده بگیرند

نزدیک به یک قرن از حضور بانکداری در سیستم اقتصادی ایران می گذرد، اما نظام بانکی از آغاز تا به امروز فراز و فرودهای فراوانی داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ بعد از انقلاب اسلامی شعار بانکداری اسلامی و عملیات بانکی بدون ربا در همه دولت‌ها در دستور کار قرار گرفته و حالا بیش از چهل سال از تصویب و اجرای قانون بانکداری بدون ربا در ایران می گذرد.
دهم شهریور در تقویم فارسی را (روز بانکداری اسلامی و عملیات بانکی بدون ربا) نامگذاری کرده اند.
آیا ریشه کن کردن ربا از سیستم بانکی کشور ویک اقتصاد توحیدی مبتنی بر قسط و عدل در این سالهای گذشته اجرا شده است.

با تحقیق در مورد موارد ذکر شده در سال ۱۳۶۱لایحه به هئیت دولت تقدیم گردیده است وپس از تصویب هیئت وزیران برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است وپس از تغییرهای اندک،در شهریور ۱۳۶۲به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان رسیده است ودر ابتدای سال ۱۳۶۳به همه بانک ها ابلاغ شد.

سید جمال الدین اسد آبادی: به غرب رفتم اسلام دیدم ولی مسلمان ندیدم و به مشرق برگشتم اسلام ندیدم، ولی مسلمان دیدم.

شاید ابتدا تصور شود که جمله‌ی آن مرحوم کمی اغراق‌آمیز باشد، اما در این مقاله‌ی کوتاه میخواهیم به بررسی رابطه‌ی بانکداری نوین و دیدگاه اسلام، و عملکرد نظام بانکی کشور بپردازیم. اگر میزان سود (بهره) بانکی را در سطح کشور های مختلف بررسی کنیم، می‌توانیم نمود جمله‌ی آغازین را در سیستم مالی و بانکی هم مشاهده کنیم. به طور مثال نرخ سود رسمی ژاپن و سوئیس، منفی هستند! به زبان ساده تر، اگر شما مبلغی را در بانک های این دو کشور پس‌انداز کنید، هر سال به ترتیب ۰.۱۰- و ۰.۷۵- درصد از پول شما کم میشود، (بابت مالیات، هزینه نگهداری، و کاهش نقدینگی). حتی در سوئد که با بانک‌ها و سیستم‌های مالی قابل اطمینان معروف است، نرخ بهره ۰% است!

این روند باعث ایجاد نکات مثبتی چون تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف اقتصاد کشور (مثل خرید اوراق و سهام های متنوع)، ایجاد کسب و کار و رونق بخشیدن به کسب و کار های کوچک و گسترش آنها، و به گردش انداختن سرمایه است. این درحالی است که شعار اصلی بانکداری اسلامی، مبارزه با بهره است.

با توجه به اجر نشدن این قوانین این مطالبه احتیاج به عزم ملی دارد تا ملت شریف ایران در این راستا سپرده‌های خود را نزد بانک نگذاشته واز استفاده تسهیلات بانکی که بیش از ۲۳درصد رسیده استفاده نکنند.
البته با توجه به مشکلات مردم که نیازمند وام در چنین شرایطی هستند، باید استفاده از بانکداری اسلامی همانند بانک رسالت وامثالهم تا رسیدن به نتایج مطلوب را برای رفع مشکلات مردم توسط رسانه وفعالین فضای مجازی اطلاع رسانی کرد تا مسئولان نظام بانکی تصمیمات درستی در این راستا در دستور کار خود قرار دهند.

با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بانکداری اسلامی را فتح عظیم قلمداد کرده اند که این نشان از دشواری و سختی این کار است که همت و کار جهادی عظیمی را می طلبدومشارکت مردمی در این راه را باید جدی گرفت

به آیه ۲۷۸ سوره بقره ” آیه ربا ” مى گویند: “یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و ذروا ما بقى من الربا ان کنتم مؤمنین ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، اگر به واقع مؤمنید، از خداوند پروا کنید و بازمانده ربا را رها کنید.