وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد: امروز همچون یک قرن پیش، خطر سیاست نسل‌کشی در گوشه و کنار جهان محسوس است و ارامنه ساکن قره‌باغ کوهستانی با این خطر و پاکسازی قومی روبرو هستند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، وزارت امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت یادآوری نسل‌کشی ارامنه افزود: […]

وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد: امروز همچون یک قرن پیش، خطر سیاست نسل‌کشی در گوشه و کنار جهان محسوس است و ارامنه ساکن قره‌باغ کوهستانی با این خطر و پاکسازی قومی روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، وزارت امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت یادآوری نسل‌کشی ارامنه افزود: به رسمیت شناختن این رویداد با هدف جلوگیری از تکرار جنایت مشابه علیه بشریت از جمله تهدید جدید به پاکسازی قومی در هر گوشه از جهان است.

بر اساس این گزارش، ارامنه سراسر جهان یاد شهدای نسل‌کشی ارامنه را که در آغاز قرن بیستم در امپراتوری عثمانی رخ داد، گرامی می‌دارند.

در این بیانیه با بیان اینکه «در جریان این جنایت برنامه‌ریزی‌شده و بی‌سابقه که در سال‌های ۱۹۱۵-۱۹۲۳ رخ داد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی کشته شدند»، آمده است: در این فرایند صدها هزار نفر مورد خشونت و تبعید اجباری قرار گرفتند و از فرصت حفظ هویت خود در سرزمینشان محروم شدند.

این بیانیه اضافه می‌کند: این جنایت که فقط به دلیل ملیت ارمنی، علیه یک ملت انجام شد، بعدها مبنای تعریف جرم نسل‌کشی قرار گرفت و در کنوانسیون بین‌المللی پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی منعکس شد.

این گزارش تاکید دارد: به رسمیت شناختن نسل‌کشی بین‌المللی با هدف جلوگیری از تکرار جنایت مشابه علیه بشریت از جمله تهدیدهای جدید پاکسازی قومی در هر گوشه دیگر از جهان است. بی‌تفاوتی، مدارا و معافیت از مجازات است که اینگونه جنایت توده‌ای را ممکن می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: متاسفانه امروز مانند یک قرن پیش، خطر سیاست نسل‌کشی در گوشه و کنار جهان محسوس است. حتی امروز نیز ارامنه ساکن قره‌باغ کوهستانی با خطر نسل‌کشی و پاکسازی قومی روبرو هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: سیاست تهاجمی مستمر جمهوری آذربایجان در قبال مردم قره‌باغ کوهستانی، لفاظی‌های ضد ارمنی، اقداماتی در جهت محروم کردن ارامنه از سرزمین خود و محو ردپای ارمنی، همانا تجلی نیات نسل‌کشی است. امروز بار دیگر با احترام به یاد شهدای مقدس نسل‌کشی ارامنه و به عنوان پیشگام در پیشبرد رویکرد پیشگیری از نسل‌کشی، تعهد خود را به عدالت، به رسمیت شناختن حقیقت، جلوگیری از نسل‌کشی‌های جدید و جنایات علیه بشریت و مبارزه با آن مورد تاکید قرار می‌دهیم.

فرانسه راه‌اندازی ایستگاه بازرسی در کریدور لاچین را محکوم کرد

وزارت امور خارجه فرانسه نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای، نصب ایستگاه ایست بازرسی توسط جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: اقدامات جمهوری آذربایجان با تعهدات پذیرفته شده در توافق آتش‌بس مغایرت دارد و به روند مذاکرات لطمه وارد می‌کند.

بر اساس این بیانیه، فرانسه از آذربایجان می‌خواهد که به تعهدات بین‌المللی به ویژه اجرای تصمیمات موقت ۲۲ فوریه (۳ اسفند) دیوان بین‌المللی دادگستری که الزام‌آور است، پایبند باشد.

همچنین فرانسه احیای تردد آزادانه مردم، وسایل نقلیه و کالاها در امتداد کریدور لاچین و همچنین تامین مداوم گاز و برق برای مردم را خواستار شد.