رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فریدن اظهار نمود: سگ‌ها مهم ترین حلقه واسط بین حیاط وحش و حیوانات اهلی و جامعه انسانی هستند و واکسیناسیون سگ و ایمن‌سازی این حیوانات می‌تواند موجب قطع اتصال و انتقال هاری از حیاط وحش به حیوانات اهلی شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی […]

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فریدن اظهار نمود: سگ‌ها مهم ترین حلقه واسط بین حیاط وحش و حیوانات اهلی و جامعه انسانی هستند و واکسیناسیون سگ و ایمن‌سازی این حیوانات می‌تواند موجب قطع اتصال و انتقال هاری از حیاط وحش به حیوانات اهلی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان فریدن؛ دکتر اسماعیل کیماسی<< رئیس شبکه>> در تشریح جزئیات این خبر گفت: هاری بیماری ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است که ۱۰۰ درصد مبتلایان محکوم به مرگ هستند و این در حالی است که تقریبا تمام موارد بروز این بیماری قابل پیشگیری است.

وی افزود: این بیماری مهلک بین حیوانات و انسان مشترک بوده و اغلب به وسیله گزش حیوان آلوده مانند سگ و گربه به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم هاری، درمان پذیر نبوده و سرانجام به مرگ منجر می‌شود.

دکتر کیماسی تصریح کرد: با همت اکیپ مبارزه با بیماریهای دامی این شبکه و همچنین همکاری خوب مراکز بخش خصوصی دامپزشکی شهرستان در ۳ ماهه اول سال جاری تعداد ۸۷۱ قلاده سگ گله و نگهبان به صورت رایگان علیه بیماری هاری واکسینه شده اند و این عملیات بصورت مستمر درحال اجرا می باشد.

وی تزریق واکسن به سگ ها را کاری سخت و پر خطر برای واکسیناستور عنوان و گفت: سگ‌ها حلقه واسط بین حیاط وحش و حیوانات اهلی و جامعه انسانی هستند و واکسیناسیون سگ و ایمن‌سازی این حیوانات می‌تواند موجب قطع اتصال و انتقال هاری از حیاط وحش به حیوانات اهلی شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فریدن تصریح کرد: کاهش موارد بروز بیماری هاری در حیوانات، به معنی کاهش هزینه‌های درمان و ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه انسانی و جمعیت دامی کشور و همچنین حفظ گونه‌های جانوری در حیات وحش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فریدن در پایان با ذکر این مطلب که مبارزه با بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام از وظایف ذاتی سازمان دامپزشکی کشور می باشد، خاطر نشان ساخت: مخزن بیماری هاری حیات وحش می باشد و شایسته است ارگانهای مربوط درخصوص رصد وکنترل بیماری هاری در حیوانات وحش اقدامات لازم را انجام دهند و باید به خاطر داشت که بیماری هاری درمان ندارد ولی قابل پیشگیری می باشد