بیش از ۳۰ درصد اراضی کشاورزی استان در سال جاری رفع تداخل شد حجت الاسلام و المسلمین حسینی در چهارمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کردستان ضمن تاکید بر تکمیل تثبیت اراضی کشاورزی استان، اظهار داشت: دستگاه قضایی به لحاظ وظیفه ای که در قانون اساسی در خصوص دفاع از حقوق عامه برایش […]

بیش از ۳۰ درصد اراضی کشاورزی استان در سال جاری رفع تداخل شد

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در چهارمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کردستان ضمن تاکید بر تکمیل تثبیت اراضی کشاورزی استان، اظهار داشت: دستگاه قضایی به لحاظ وظیفه ای که در قانون اساسی در خصوص دفاع از حقوق عامه برایش تعریف شده است در اموری که منافع ملی و عمومی باید لحاظ گردد ، ورود جدی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ با حضور رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کردستان ، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور ، معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و جمعی از مدیران مربوطه استانی ، چهارمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کردستان در سال جاری با موضوع وضعیت کاداستر ، صدور اسناد و رفع تداخلات اراضی ملی و کشاورزی و در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن تسلیت شهادت سرهنگ حسین یوسفی از مدافعان امنیت استان ، اظهار داشت : مقوله کاداستر و تثبیت اراضی در فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضاییه و در سطح سیاستهای کلان کشور مورد تاکید می باشد و وجود روحیه انقلابی و جهادی و پرهیز از وسواس در امور توسط مدیران ادارات مربوطه پیشران امور است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان تصریح کرد : قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی بهیچ وجه مانع تثبیت اراضی کشاورزی با وضعیت موجود این اراضی نمی باشد و این موضوع باید مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی و امور اراضی کشور و استان قرار گیرد.

وی از رفع تداخل ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی استان توسط امور اراضی استان خبر داد و افزود: تعداد ۲۶۳ پلاک استان در سال جاری رفع تداخل بین مردم و اداره منابع طبیعی صورت گرفته که در مساحت بیش از ۵۰۰ هزار هکتار بوده و امیدواریم با صدور سند این اراضی در اداره کل ثبت اسناد استان روند تثبیت اراضی کشاورزی استان سرعت بیشتری بگیرد.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کردستان افزود : بحث رفع تداخلات باید بصورت مستمر و فعال و با سرعت بیشتری انجام گیرد و ضروری است تا دو بار در هفته کمیسیون رفع تداخلات استان برگزار شود.
وی افزود : آمار پایین اراضی تثبیت شده کشاورزی در استان سبب شده تا پرونده های مختلف کیفری و حقوقی به محاکم وارد شود و بنده در جلسات مختلف شورای اداری و قضایی و نشست با ائمه جمعه و جماعات استان بر این قضیه مهم تاکید کرده ام.

حجت الاسلام حسینی بر ورود نهادهای نظارتی همچون بازرسی استان و همچنین دادستانی از باب حفظ حقوق عامه در این خصوص تاکید کرد: با مدیران اداراتی که به وظیفه قانونی خود در راستای تکلیف محول شده در قانون حدنگار و سیاستهای دستگاه قضایی عمل نکنند ، برخورد لازم و قانونی صورت می گیرد.

در ادامه این جلسه ، دکتر صفدر نیازی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت : آمار تداخل اراضی کشاورزی در استان رقم بالایی است که مستلزم چاره اندیشی ویژه و همت جهادی ادارات مربوطه است.

دکتر نیازی تاکید کرد: آمار تداخلات اراضی کشاورزی در استان کردستان بیش از ۴۰ درصد است و از رقم میانگین کشوری بالاتر است که باید با تلاش و برنامه ریزی ویژه کاهش یابد.
وی افزود : هماهنگی و تلاش میان مسئولین و کارکنان ادارات جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی ، ثبت اسناد و امور اراضی استان سبب می شود تا مالکیت اراضی کشاورزی استان تعیین تکلیف شود و از بروز اختلافات در این زمینه جلوگیری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور از دغدغه مندی دستگاه قضایی استان برای تثبیت اراضی ملی و کشاورزی و همچنین برخورد با کم کاری و ترک فعل ادارات در این زمینه تقدیر کرد .
در ادامه این جلسه ، مدیران ادارات بازرسی ، ثبت اسناد و املاک ، جهاد کشاورزی ، امور اراضی به بیان نقطه نظرات و راهکارهای خود در راستای تثبیت اراضی کشاورزی استان پرداختند.