اماکن نوآورانه با قانون جهش تولید دانش‌بنیان گسترش می‌یابد در ادامه سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به استان آذربایجان شرقی، تفاهم‌نامه همکاری برای احداث و بهره برداری از کارخانه نوآوری تبریز منعقد شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت /معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، در این تفاهم […]

اماکن نوآورانه با قانون جهش تولید دانش‌بنیان گسترش می‌یابد

در ادامه سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به استان آذربایجان شرقی، تفاهم‌نامه همکاری برای احداث و بهره برداری از کارخانه نوآوری تبریز منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت /معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، در این تفاهم نامه سه جانبه که توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی و یعقوب هوشیار شهردار تبریز امضا شد، موافقت‌های لازم برای احداث کارخانه نوآوری تبریز با ۸ سوله به متراژ ۸ هزار متر مربع صورت گرفت تا زمینه را برای استقرار شرکت های دانش بنیان و خلاق، ارائه خدمات شتابدهی، راهبری، مشاوره، آموزش و تجاری سازی فراهم کند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، آغاز مسیر احداث کارخانه نوآوری تبریز را گامی هم راستا با قانون جهش تولید دانش‌بنیان دانست و افزود: در این قانون مترقی و پویا، توجهی ویژه به ایجاد زیست‌بوم مساعد به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق صورت گرفته و احداث کارخانه‌های نوآوری و خانه‌های خلاق و نوآوری گامی در همین راستا به شمار می‌رود.
وی افزود: عزم خود را جزم کرده‌ایم تا رویکرد این قانون به اختصاص فضاهای کاری لازم برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، محقق شود و در همین راستا، آیین‌نامه‌های مربوطه به تصویب هیئت دولت رسیده یا در آستانه تصویب هستند.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تحولات خوبی در استان آذربایجان شرقی برای رونق اقتصاد دانش بنیان و خلاق صورت گرفته است که ایجاد زمینه‌های لازم برای احداث کارخانه نوآوری تبریز از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. این تلاش ها مسئولیت معاونت علمی و فناوری را برای حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان سنگین‌تر می‌کند تا در این مسیر، برای کمک به رونق این زیست بوم گام‌های مهم و جدی برداریم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که در حوزه های مختلف نیز با ورود شرکت های بزرگ و صنایع به حوزه دانش بنیان و خلاق، روند اشتغال زایی و خلق ارزش افزوده از نوآوری سرعت بیش‌تری گرفته است، ادامه داد: استان آذربایجان شرقی، دارای ظرفیت بسیار خوبی به ویژه در زمینه داشتن شرکت‌های بزرگ و صنعتی است که پیوند این ظرفیت با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه می‌تواند، شرایط را برای تحول دانش‌بنیان استان مساعد کند. ایجاد اماکنی چون کارخانه‌های نوآوری، خانه‌های خلاق و نوآوری، برج‌های فناوری یا پارک‌های علم و فناوری، گامی در راستای ترویج فرهنگ پیوند بخش خصوصی با زیست‌بوم فناوری و نوآوری است که با ترغیب و تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این حوزه محقق می‌شود.
ایجاد زمینه‌ها برای احداث کارخانه نوآوری تبریز
بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن حمایت از تأسیس و راه اندازی کارخانه نوآوری، حمایت مالی و معنوی از شتاب دهنده ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مستقر در کارخانه نوآوری تبریز را صورت می‌دهد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین همکاری های مورد نیاز اعم از معرفی، مشارکت و غیره را برای انعقاد تفاهم‌نامه یا قرارداد مشارکت با سایر سازمان‌ها و نهادهای ذیربط و در سیر فعالیت شرکت ها، به عمل خواهد آورد.
استانداری آذربایجان نیز متعهد شده است تا برای احداث کارخانه نوآوری از ردیف منابع استانی، همراه با اعتبار حمایتی اعتبار مورد نیاز برای این موضوع را تأمین کند. همچنین هماهنگی کلیه سازمان‌های مرتبط با موضوع تفاهم نامه از جمله هماهنگی و تسهیلگری برای صدور مجوزهای لازم، تهیه و تبیین سازوکارهای قانونی و روابط سازمان‌های مرتبط، از دیگر تعهدات استان‌داری آذربایجان شرقی بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری است.
شهرداری تبریز نیز زیرساختی به مساحت حدود ۵۳۲۲ مترمربع زیربنا برای احداث و بهره برداری از ۸ سوله هرکدام به مساحت ۶۲۲ متر مربع به همراه تمامی زیرساخت‌ها شامل آب، برق و گاز به کارخانه نوآوری اختصاص خواهد داد و همکاری‌ها برای دریافت مجوزهای لازم فعالیت کارخانه نوآوری را صورت می‌دهد.
استفاده از ظرفیت مساجد برای توسعه صنایع خلاق و علوم انسانی
در ادامه این سفر یک روزه همچنین معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که ظرفیت‌های خلاق و علوم انسانی در استان آذربایجان شرقی بسیار گسترده است؛ گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق می‌توانند به شکوفایی این ظرفیت نهفته کمک کنند.
معاون علمی و فناوری با اشاره به نقش مساجد در توسعه نوآوری‌های علوم انسانی و صنایع خلاق عنوان کرد: مساجد از دیرباز مبدأ و مأمنی برای هم‌افزایی، بروز نوآوری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دینی بوده‌اند و به این تعبیر، نوعی خانه خلاق محسوب می‌شوند. مساجد پایگاه هایی هستند که با تبدیل شدن به خانه‌های خلاق و نوآوری، می توانند بستری برای توسعه علوم انسانی و خلق ارزش افزوده از معنویات، ظرفیت های دینی و فرهنگی باشند.
 
ستاری ادامه داد: ظرفیت های دینی، فرهنگی و قرآنی ما می تواند زمینه ساز تولید محصولات خلاق در حوزه های مختلف از جمله گیم و انیمیشن، محصولات فرهنگی، تولید محتوا و صنایع دستی باشد.
وی با تاکید بر این که تحول امری وابسته به فرهنگسازی است؛ ادامه داد: این تحول با کمک صنایع خلاق و در قالب محصولات خلاق حوزه علوم انسانی و صنایع فرهنگی اتفاق می افتد. با استفاده از ظرفیت‌های غنی فرهنگی و تاریخی می توانیم الگوی زیست بوم دانش بنیان و خلاق را در کشور ترویج و پیاده سازی کنیم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این که برای ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری با استفاده از ظرفیت فرهنگی مساجد برنامه داریم، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس مساجد پایگاه های اصلی در حوزه نوآوری های اجتماعی بودند و اکنون لازم است تا با ظرفیت فرهنگی موجود، این نقش را احیا کنیم.
 
استفاده از ظرفیت مساجد در رونق صنایع خلاق و فرهنگی علوم انسانی
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق اقتصاد دانش‌بنیان گفت: با توجه به عنایتی که مقام معظم رهبری امسال به شرکت های دانش بنیان و صنایع خلاق داشتند، رشد و رونق بسیار خوبی صورت گرفته است. در این مسیر تلاش‌های ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شخص دکتر ستاری، برای حمایت از این شرکت‌ها و نخبگان جوان فعال در این حوزه شایسته قدردانی است.
وی با تاکید بر این که لازم است دانشگاه ها نقش بیش‌تری در توسعه صنایع دانش بنیان و خلاق استان ایفا کنند، ادامه داد: توسعه شهرک فناوری و پارک علم و فناوری به توجه ویژه نیاز دارد که خوشبختانه این توجه و پیگیری از سوی مسئولان استانی صورت گرفته است.
امام جمعه تبریز شهید ستاری با اشاره به توجه شهید ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی به مسایل فرهنگی و حوزه علوم انسانی گفت: شهید ستاری با خلاقیت و نوآوری بالایی که داشتند، اهمیت خاصی برای صنایع فرهنگی قائل بودند و این  نوآوری امروز در خودکفایی، توانمندی و حمایت از خلاقیت‌ها اثر مطلوب خود را ماندگار ساخت است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان این که انتخاب شهید ستاری به عنوان فرمانده نیروی هوایی، به دلیل خلاقیت‌های سرشار و نبوغ این شهید والامقام بود، عنوان کرد: تا کنون به جز شهید ستاری، فردی غیر خلبان به درجه فرماندهی نیروی هوایی نرسیده بود که ناشی از توانمندی نبوغ و نوآوری بالای این موضوع بود. ایشان خودکفایی و بحث قطعه سازی را با حمایت و هدایت مقام معظم رهبری کلید خورد و ثمرات ارزنده آن را در دوران دفاع مقدس و پس از آن شاهد هستیم. دکتر ستاری فرزند برومند ایشان نیز در کسوت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه دهنده راه خلاقیت و نوآوری آن شهید بزرگوار هستند.
امام جمعه تبریز با تاکید بر اهمیت علوم انسانی و فرهنگی از تلاش معاونت علمی و فناوری برای حمایت از ایده های خلاق در حوزه علوم انسانی قدردانی و بر استفاده از ظرفیت مساجد در رونق صنایع خلاق و فرهنگی علوم انسانی تأکید کرد.