افزایش تولید محصولات کشاورزی کردستان به ۴.۳ میلیون تن/ کردستان جزو استانهای مهم ایران در زمینه تامین امنیت غذایی است رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کردستان با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد محصول گندم کشور را تولید می کند و در تولید دیگر محصولات کشاورزی هم در رتبه های نخست قرار دارد، […]

افزایش تولید محصولات کشاورزی کردستان به ۴.۳ میلیون تن/ کردستان جزو استانهای مهم ایران در زمینه تامین امنیت غذایی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کردستان با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد محصول گندم کشور را تولید می کند و در تولید دیگر محصولات کشاورزی هم در رتبه های نخست قرار دارد، یکی از استان های مهم ایران در زمینه تامین امنیت غذایی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ پیمان اسکندری روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران استان که به مناسبت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: امنیت غذایی جزو سیاستهای کشور است که در حال حاضر به سمت اقتدار غذایی و با چشم اندازی ترسیم شده سوق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی به اندازه امنیت ملی حائز اهمیت است، افزود: کردستان با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد محصول گندم کشور را تولید می کند و در تولید دیگر محصولات کشاورزی هم در رتبه های نخست قرار دارد یکی از استان های مهم ایران در زمینه تامین امنیت غذایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: براساس آخرین برآورد انجام شده، امسال یک میلیون تن گندم در استان تولید و حدود ۹۰۰ هزار تن هم به طور تضمینی خریداری می شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس داده ها و اعتباراتی که در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار می گیرد برنامه ای پنج ساله برای افزایش تولید محصولات کشاورزی تدوین کردیم، افزود: در حال حاضر سالانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که طی پنج سال قرار شده آن را به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش دهیم.

اسکندری گفت: اگرچه در مجموع استان از لحاظ نرخ بیکاری در رتبه های نخست کشور قرار دارد ولی از نظر میزان بیکاری بخش کشاورزی در رتبه‌های میانی جدول قرار گرفته است.

وی یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذار این سازمان در استان را رفع تداخلات اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: در اوایل سال گذشته چهار درصد اراضی کشاورزی استان سند دار بود ولی اکنون بیش از ۴۳ درصد اراضی کشاورزی استان سند دار است و تا پایان سال جاری این مهم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از برنامه های استان را تقویت دیپلماسی اقتصادی دانست و بیان کرد: روزانه یک هزار و ۳۰۰ تن کالای کشاورزی و محصولات غذایی از مرزهای استان به خارج از کشور صادر می شود.

اسکندری با اشاره به سفر هیاتی از مسئولان استان به ریاست استاندار به سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در هفته گذشته، اظهار کرد: در نشست هایی که با مسئولان استان سلیمانیه داشتیم مشخص شد آنها به دنبال به حداقل رساندن واردات محصولات غذایی و کشاورزی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به صادرات خدمات فنی مهندسی از کردستان به سلیمانیه خبر داد و یادآور شد: قرار است به همت تشکل های کشاورزی استان، گلخانه، کلینیک های گیاه پزشکی و سایر طرح های تولیدی کشاورزی در سلیمانیه احداث شود.

اسکندری ادامه داد: ایرادی که همواره به مجموعه کشاورزی گرفته شده؛ نبود آمار دقیق در این بخش است که بعد از دستور رهبر معظم انقلاب در راستای بهبود این مهم رصدخانه کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و اکنون همه داده های لازم در این رصد خانه جمع آوری می شود.

اسکندری خاطرنشان کرد: در سال گذشته ظرفیت سردخانه‌ای استان دو برابر شده و اکنون حدود ۹۷۰ هزار تن ظرفیت سیلویی و سردخانه‌ای داریم.

وی افزود: در حال حاضر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید انواع محصولات کشاورزی داریم که بر اساس برنامه ریزی سعی داریم این مهم را طی چهار سال به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسانیم.

اسکندری اعلام کرد: پیش بینی می‌کنیم که امسال ۱۳ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در استان هزینه شود که این مهم نقش مهمی در رونق اقتصادی استان دارد.

وی افزود: در مبحث کاشت نهال نیز طی ۴ سال باید ۳ میلیون نهال کاشته شود که سال گذشته ۲۵۰ هزار اصله نهال کاشته شد.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان