قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «یکی از موضوعاتی که باید با کمک مدیران پایگاه‌ها انجام شود، تولید محتوا با موضوع حوزه میراث‌فرهنگی است.» به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت/ میراث فرهنگی، علی دارابی در پنجمین همایش افق تحول که با حضور مدیران […]

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «یکی از موضوعاتی که باید با کمک مدیران پایگاه‌ها انجام شود، تولید محتوا با موضوع حوزه میراث‌فرهنگی است.»

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت/ میراث فرهنگی، علی دارابی در پنجمین همایش افق تحول که با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در محل سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، در ابتدای صحبت‌های خود با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار گفت: «خبرنگاری در حقیقت حرکت در میدان خطر و میدان مین است و خبرنگاران هستند که بسیاری از خطرها را برای اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و شفاف سازی به جان‌ می‌خرند. ما در این وزارتخانه شکایتی نسبت به خبرنگاری نخواهیم داشت، مدیران استان‌ها و شهرستان‌ها باید سطح تعامل و مدارا را بالا ببرند و اگر خبرنگاری در مورد مسائل شخصی، پرسشی دارد براساس وظیفه‌اش عمل می‌کند، شکایت از خبرنگاران جزو سیاست‌های این وزارتخانه و مهندس ضرغامی نیست.»
او افزود: «هدف از برگزاری این نشست دو روزه بیشتر این است که ما شنونده باشیم و بر این باور هستم که این جمع متولیان ‌نفیس‌ترین آثار کشور هستند و در این مقطع تاریخی عهده‌دار مسئولیت بزرگی هستند، ما قدردان زحمات شما هستیم خصوصا این که در پساکرونا و در نوروز امسال شاهد حضور چشم‌گیر گردشگران در پایگاه‌ها بودیم و مدیران پایگاه‌ها به نحو بسیار خوب برنامه‌های نوروزی را اجرایی کردند.»
دارابی اضافه کرد: «به طور حتم نتیجه مباحث مطرح شده در این جلسه باید در قالب یک کارگروه پیگیری شود و نقشه راه پایگاه‌ها تدوین شود.»
قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی اضافه کرد: «ما باید به درک مشترک برسیم و اهداف بلندی را که داریم با تعامل باهم جلو ببریم. تاریخ ایران پهلو به تاریخ دنیا می‌زند، این ‌ملت بافرهنگ در گذشته تلاش‌های زیادی برای حفظ میراث‌فرهنگی داشته است. در طول تاریخ قوانین متعددی داریم و در طول تاریخ میراث‌فرهنگی کشورمان را حفظ کردیم که البته شاهکار ما در دوران دفاع مقدس بود که آثار تاریخی ما حفظ شد، در اوج جنگ سازمان میراث‌فرهنگی تشکیل می‌شود و قوانین عالی برای صیانت از میراث‌فرهنگی تدوین می‌شود که واقعا جای قدردانی و تشکر دارد.»
معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: «۱۵۰ پایگاه ملی و جهانی داریم که هر کدام در جای خود ارزشمند است. فلسفه وجودی پایگاه‌ها را می‌توان با نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بررسی کرد چرا که امروز نگاه توسعه‌ای به پایگاه‌ها داریم و آن تقدم کیفیت‌بخشی به کمیت است، بر همین اساس پایگاه‌ها در چشم‌انداز پیش‌رو، نهادی هستند که دارای جایگاه و ارزش بالایی هستند، به عنوان مثال ما قائل به این هستیم که حفاظت از میراث‌فرهنگی امری فرابخشی است و پیشران این موضوع در خط مقدم پایگاه‌ها هستند و بر همین اساس پایگاه‌ها با قوت و حفظ شان و منزلت به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.»
دارابی یادآور شد: «با این حال این مسائل دلیلی بر این ‌نمی‌شود که ما آسیب‌شناسی نکنیم بلکه مسائل مختلف باید احصا و بررسی شود و جلسه امروز و فردا برای همین است که با کمک شما مدیران پایگاه‌ها به یک سازوکار برسیم. در دوره مدیریت مهندس ضرغامی رویکرد وزارتخانه بر چهار اصل تغییر، تحول، توسعه و فناوری است. پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز باید بر اساس این چهار موضوع خود را به روزرسانی کنند.»
این مقام مسئول ادامه داد: «ارتباط و پیوند پایگاه‌ها با ادارت کل، پیوند موثر پایگاه‌ها با سایر دستگاه‌ها، جوامع محلی و مردم باید مشخص و معین شود چرا که ارتباط پایگاه‌ها با جوامع محلی و مردم رگ ارتباطی است که نباید قطع شود. ما بدون مردم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. مقدمات تشکیل انجمن خیران میراث‌فرهنگی انجام شده و امید داریم این انجمن به زودی تشکیل شود.»
دارابی در ادامه گفت: «نهضت بزرگی باید برای تولید محتوا و معرفی ظرفیت‌های پایگاه‌های ملی و جهانی تشکیل شود و در حوزه میراث‌فرهنگی باید بتوانیم با قدرت با کمک مدیران پایگاه‌ها به تولید محتوا بپردازیم. ضمن این که از نظر من پایگاه‌ها مرکز تربیت نیروهای متخصص در حوزه میراث‌فرهنگی است و باید کارگاه‌های آموزشی به طور منظم در پایگاه‌ها برگزار شود و کادرسازی و تربیت نیرو در پایگاه‌ها انجام شود.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه با اشاره به تجربه خوب برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای نوروز ۱۴۰۱ در پایگاه‌ها گفت: «یکی از موضوعاتی که در پایگاه‌ها باید به آن توجه شود تدوین تقویم رویدادها است. یکی از مسئولیت‌های ما در حوزه میراث‌فرهنگی اجرای برنامه‌های با نشاط و مفرح است و در این میان پایگاه‌ها نقش مهمی دارند تا مانند نوروز ۱۴۰۱ با تدوین تقویم رویدادها برنامه‌های جذابی را برای گردشگران برگزار کنند.»
دارابی در ادامه به مهمترین برنامه‌های معاونت میراث‌فرهنگی برای پایگاه‌ها اشاره کرد و افزود: «یکی از برنامه‌های این معاونت توجه به نیروی انسانی تخصصی است. در معاونت میراث‌فرهنگی باید بتوانیم نخبه‌ترین و تخصصی‌ترین نیروها را جذب کنیم. البته می‌دانیم که موضوع حقوق و دستمزد نیروهای انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای همین مهندس ضرغامی در ماه دوم مسئولیت خود در این وزارتخانه نامه‌ای را به رئیس‌جمهوری در این باره نوشتند و خوشبختانه با دستور آیت‌الله دکتر رئیسی حقوق‌های کارکنان و مدیران پایگاه‌ها که قبلا با تاخیر پرداختمی‌شد از فروردین سال جاری به موقع در حال پرداخت است.»

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: «نهضت روایتگری در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی باید آغاز شود. ضمن این که با توجه به اهمیت نظم باید شاهد یکپارچگی نظم و تکریم در پایگاه‌ها از ابتدای بازدید گردشگران تا انتهای آن باشیم. ضمن این که یکی از موضوعات مهم اکنون در دنیا دیپلماسی عمومی است که زبان این دیپلماسی فرهنگ است که باید بتوانیم از این طریق به معرفی فرهنگ و هویت کشور کمک کنیم.»