نشست صمیمانه اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با هنرمندان عرصه ادبیات در حوضخانه قلمستان برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، در ادامه سلسله نشست‌های صمیمانه اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با اهالی حوزه فرهنگ و […]

نشست صمیمانه اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با هنرمندان عرصه ادبیات در حوضخانه قلمستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، در ادامه سلسله نشست‌های صمیمانه اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با اهالی حوزه فرهنگ و هنر، نشست با فعالان شعر و ادب فارسی در حوضخانه قلمستان برگزار شد.

این نشست با محوریت کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورا با حضور حجت الاسلام منوچهر مهروی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی عضو هیات رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، فرزانه کلاهدوزان عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و مصطفی نباتی نژاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر، مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی شهردار، سلطانی مسئول بسیج هنرمندان سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان و تعدادی از شعرا، نویسندگان و پژوهشگران حوزه ادب فارسی برگزار شد.

خود را از فرصت تنفس در هوای شعر و ادب محروم نکنیم

علی صالحی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: اگر ما در کنار همه رویدادهای سخت افزاری، خود را از فرصت تنفس در هوای شعر و ادب محروم کنیم، در مسیر اداره شهر دچار مشکل می شویم.

وی افزود: معتقدیم که دوره مدیریت یک طرفه شهر گذشته است. در دورانی هستیم که هر کدام از ذی‌نفعان ما ادبیات و گفتمانی دارند که باید شنیده شود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اولویت اول ما توشه گرفتن از این جلسات برای بهتر دیدن و بهتر حل کردن مسائل شهر است. ما در تلاش برای وزن دادن به نقش نخبگان شهر هستیم و باید در کنار شهروندان صاحب ایده بنشینیم تا برای حل مشکلات شهر بهترین راهکار را پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: اگر گروه های مختلف مردم در کنار ۱۳ عضو شورا قرار نگیرند ضریب خطاها در اداره شهر افزایش پیدا می‌کند.

صالحی خاطرنشان کرد: در اصفهان خرده فرهنگ‌ها ذیل یک گفتمان و فرهنگ کلان حضور دارند که نیازمند هم افزایی میان آن‌ها برای دست یابی به نتیجه هستیم.

وی افزود: مسائلی در حوزه تخصصی هنر وجود دارد که باید آنها را بشنویم، ایده‌ها را گردآوری کرده و از مجموع این دیدگاه‌ها پس از داده کاوی مصوبات را احصا و در اداره شهر به کار ببندیم.

پای درد و دل اهالی ادب

در ادامه این نشست شعرا و نویسندگان حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند. احمد از شعرای اصفهانی به تنگ‌دستی اهالی هنر اشاره کرد و از شهرداری اصفهان خواست که برای تشویق شعرا و نویسندگان جوان برای انتشار کتاب‌هایشان بودجه‌ای اختصاص دهد.

کیوان پور متخلص به کیوان نیز دیگر شاعر اصفهانی بر حمایت از ادبیات در عمل تأکید کرد و خواستار این شد که مدیریت شهری و دیگر دستگاه‌ها در حمایت از هنرمندان به شعار تکیه نکنند.

محمدحسین بهاری روانشناس و شاعر در این نشست گفت: در دنیای کسب درآمد، جای شاعران و نویسندگان خالی است و ناشران به علت گرانی مواد اولیه چاپ، پولی به شاعر و نویسنده نمی‌دهند.

وی پیشنهاد داد که فرهنگسراها و کتابخانه‌های شهر به صورت ادواری در اختیار نویسندگان و شعرا قرار گیرد تا اقدام به برپایی کلاس‌های آموزشی کنند.

سمیه سمسار، نویسنده و مترجم با انتقاد از ناتوانی ناشران اصفهانی در رقابت با تهران گفت: ناشران اصفهانی در حوزه توزیع ضعف دارند که در این زمینه باید فکری شود. وی پیشنهاد داد که تولیدات نویسندگان اصفهانی حداقل در کتابخانه‌های شهری توزیع شود.

کهرایی از داستان نویسان اصفهانی نیز بر توجه ویژه به نوجوانان مستعد نویسندگی تاکید کرد و افزود: در زمانی که بخش‌ دولتی با ما همکاری نمی‌کند و بخش خصوصی نیز مشکل مالی دارد باید فکری برای حفظ نوجوانان مستعد کرد.

فائز از شعرای اصفهانی نیز خواستار معرفی شعرا تا زمانی که در قید حیات هستند تأکید کرد و خواستار حمایت بخش خصوصی از اهالی ادب شد تا شعر فقط در پستوی خانه‌ها نماند و پا به عرصه اجتماع بگذارد.

مصطفی هادوی متخلص به شهیر اصفهانی با اشاره به تلاش‌هایی که برای راه اندازی خانه ادبیات صورت داده است، گفت: ادبیات زیر بنا و شناسنامه فرهنگ کشور است. کتابخانه و مجموعه فرهنگی من از این پس با عنوان خانه ادبیات قرار است فعالیت کند.

محمداسماعیل هاجریان از نویسندگان اصفهانی نیز گفت: حمایت از تولید، نیاز شهر است، در حالی که امروز شهر به سمت رویداد رفته است.

مرتضی کارگر، صائب شناس و پژوهشگر حوزه ادبیات نیز در این نشست بر تلاش فعالان این حوزه برای شناخت هرچه بهتر شعرای اصفهانی از جمله صائب تأکید کرد.

توجه به خانه استاد همایی، نگاه ویژه به ادبیات کودک و نوجوان، تأمین مکان برای انجمن‌های ادبی نیز از دیگر درخواست‌های حاضران در این جلسه بود.

برپایی موکب‌های فرهنگی در شهر

سلطانی مسئول سازمان بسیج هنرمندان سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان نیز در جمع اهالی ادب اظهار کرد: رویکرد ما کادرسازی برای آینده هنر انقلاب اسلامی است و در مجموع ۱۱ انجمن ادبی و هنری تحت حمایت این سازمان فعالیت می‌کنند.

وی دغدغه‌های اهالی ادب را بجا دانست و افزود: هدف ما ایجاد پاتوق‌های فرهنگی در مناطق پرتردد شهر است و بر این اساس طرحی به نام موکب‌های هنری را راه‌اندازی کرده‌ایم. هنر تی وی که تلویزیون اینترنتی سازمان بسیج هنرمندان هست نیز در دسترس عموم قرار دارد.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان گفت: ۱۵ هزار هنرمند در سازمان جذب شده‌اند و هدف ما استعدادسنجی، مهارت آموزی و نقش آفرینی نوجوانان و جوانان در این عرصه است.

محمدرضا کاکایی مسئول انجمن ادبی اهل قلم هم در این نشست با اشاره به وضعیت مقبره شعرای اصفهانی از جمله کمال و صائب اظهار کرد: خانه های تاریخی ظرفیت بزرگی برای تشکل های ادبی و هنری است، ضمن اینکه قبور شعرا نیز باید مورد حفاظت قرار گیرد.

در ادامه این نشست معاون فرهنگی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، به دیدگاه‌های اهالی ادب پاسخ دادند.

احتمال تجمیع جوایز فرهنگی و هنری اصفهان

مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی شهردار اصفهان اظهار کرد: ما به دنبال جذب مخاطب نوجوان و جوان هستیم تا در آینده هم از چهره‌های پرفروغی در حوزه هنر و ادب بهره ببریم.

وی درباره وضعیت خانه استاد همایی گفت: این خانه در اختیار شهرداری نیست اما اعلام آمادگی کرده‌ایم که آن را به پاتوقی ادبی تبدیل کنیم.

شاه‌مرادی خاطرنشان کرد: ما نیز از روندی که برای تکریم هنرمندان وجود دارد راضی نیستیم و در تلاشیم که تعاملات نامناسب گذشته تکرار نشود.

وی از بازتعریف فعالیت‌های سازمان در حوزه انتشارات خبر داد و گفت: در این خصوص برنامه‌هایی در حال تدوین است که می‌تواند کمبودها در این حوزه را برطرف کند.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به انتقادات پیرامون حذف جایزه جمالزاده بیان کرد: به دنبال طرحی برای تجمیع جوایز هنری و فرهنگی اصفهان هستیم، مانند آنچه در جشنواره فجر رخ می‌دهد.

شاه‌مرادی افزود: ایده‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که احتمالا بر اساس آن جوایز مختلف را تجمیع خواهیم کرد و قطعا جایزه ادبی نیز در این بین وجود خواهد داشت.

اصفهان میراث‌دار هنری عظیم در حوزه ادب و شعر فارسی

مصطفی نباتی نژاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: رویکرد ما اخذ تصمیمات عقلانی مبتنی بر تجربه و منطق است تا ارزش افزوده‌ای برای شهر به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما در اصفهان میراث‌دار هنری عظیم در حوزه ادب و شعر فارسی هستیم، تصریح کرد: مسیر جوایز فرهنگی شهر باید تقویت شود، معتقدیم که ما نقش شتاب دهنده را داریم و هرجا که نیازمند تجاری سازی تولیدات ادبی و هنری و توسعه ارتباطات بین المللی هستیم، باید آن را تسهیل کنیم.