وضعیت آشفته بازار گوشت در بازار هر کیلو گوشت مرغ گرم ۹۹، منجمد ۷۸، گوساله ۵۴۰ تا ۵۶۰ و گوسفند ۷۵۰ هزار تومان شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هر کیلو گوشت مرغ گرم ۹۹ هزار تومان، گوشت مرغ منجمد ۷۸، شقه گوسفند ۵۷۰، گوشت گوساله ۵۴۰ تا ۵۶۰ و ران گوسفند ۷۵۰ […]

وضعیت آشفته بازار گوشت

در بازار هر کیلو گوشت مرغ گرم ۹۹، منجمد ۷۸، گوساله ۵۴۰ تا ۵۶۰ و گوسفند ۷۵۰ هزار تومان شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هر کیلو گوشت مرغ گرم ۹۹ هزار تومان، گوشت مرغ منجمد ۷۸، شقه گوسفند ۵۷۰، گوشت گوساله ۵۴۰ تا ۵۶۰ و ران گوسفند ۷۵۰ هزار تومان شد.

در حالی شاهد افزایش نرخ انواع گوشت در بازار هستیم که مسؤولان و مدیران متولی مرداد ماه قول داده بودند دام پایه پروار وارد و گوشت آن تا آبان ماه به بازار عرضه شود.

در نشست خبری آبان سازمان امور عشایر ایران اعلام شده بود، در راستای حمایت دولت از عشایر و حفظ دام مولد، طرح تولید قراردادی گوشت دام عشایر در حال انجام است و تا کنون عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام اعلام آمادگی کرده‌اند که این نشان می‌دهد این ظرفیت در جامعه عشایری وجود دارد.

در طرح تولید قراردادی گوشت دام عشایر، نهاده دامی جو با قیمت ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان از طریق شرکت پشتیبانی امور دام به عشایر داده می‌شود و به دلیل قرارگیری دام در چرخه پروار گوشت بیشتری تولید خواهد شد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه تا کنون حدود ۶۰ درصد از این طرح انجام شده است، یادآور شده بود، بهترین زمان برای پروار دام در آبان است که کوچ پاییزه عشایر تمام‌شده و عشایر در مناطق قشلاقی خود مستقر شده‌اند. چرخه پروار دام در این طرح ۴ ماهه بوده و ۲۵ درصد دامی که در چرخه تولید قراردادی قرار می‌گیرد بره است.

در گزارشی دیگر، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در همین ماه (مرداد) اعلام کرده بود، طی تفاهم نامه‌ای که قرار است اتحادیه با شرکت پشتیبانی امور دام داشته باشد، نهاده‌های دامی مورد نیاز از این طریق تأمین و در اختیار دامداران قرار گیرد. اگر این امور به درستی انجام شود در ۴ تا ۵ ماه آینده، بازار گوشت با محصولات داخلی تأمین می‌شود و نیاز به واردات گوشت منجمد نخواهد بود.

وی با اشاره به دستور خرید دام پایه پروار عنوان کرده بود، دام سنگین پایه پروار قرار است در وزن‌های مختلف ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلو گرمی خریداری شود. عرف کشتار گوساله با وزن ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلو گرم بوده که معمولاً اگر خوراک خوب باشد روزانه یک کیلو به وزن دام اضافه می‌شود.

معمولاً یک گوساله ۴۰۰ کیلو گرمی بین ۴۰ تا ۴۵ روز (حدود ۲ ماه) زمان نیاز دارد تا آماده کشتار شود.

به گفته این فعال بازار گوشت قرمز، زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم بازار گوشت به تعادل برسد که در بخش مرغ و آبزیان نیز عرضه به میزان کافی و قیمت‌ها متعادل باشد.

به نظر می‌رسد برنامه‌ها مسیر خود را طی نکرده که امروز شاهد افزایش قیمت انواع گوشت سفید و قرمز در بازار هستیم