همچنان استوار و امیدآفرین گاران،سدی که تا افق ۱۴۲۵ آب شرب،کشاورزی و صنعت شهرستان مریوان را تأمین می کند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛سد گاران یک سد خاکی بر روی رود گاران از شاخه‌های رود سیروان است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرق مریوان در استان کردستان واقع شده است. ساخت […]


گاران،سدی که تا افق ۱۴۲۵ آب شرب،کشاورزی و صنعت شهرستان مریوان را تأمین می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛سد گاران یک سد خاکی بر روی رود گاران از شاخه‌های رود سیروان است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرق مریوان در استان کردستان واقع شده است. ساخت سد در سال ۱۳۸۱ آغاز و در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید.
واحد عمرانی شماره ۱ شامل اراضی سواحل راست و چپ رودخانه مریوان (کلین کبود) به مساحت خالص حدود ۲۵۰ هکتار، واحد عمرانی شماره ۲ شامل اراضی دشت‌های سلسی، عصرآباد و حوزه رودخانه گاران به مساحت خالص حدود ۱۶۵۰ هکتار، واحد عمرانی شماره ۳ شامل اراضی شرق و غرب دریاچه زریبار و ساحل چپ رودخانه قزلچه‌سو به مساحت خالص حدود ۱۰۶۶ هکتار و تأمین آب اراضی جنوب دریاچه زریبار به مساحت ۱۶۰۰ هکتار و جمعاً به میزان ۴۵۶۶ هکتار می‌باشد.
از جمله اهداف این سد می‌توان به مهار آبهای مرزی، کنترل سیلاب و تنظیم آب رودخانه گاران، تأمین آب شرب شهر مریوان با افق ۱۴۲۵ تأمین آب کشاورزی اراضی مستعد مرزی در جهت توسعه اراضی کشاورزی، محرومیت‌زدایی و بهبود وضعیت زیست محیطی، اشاره کرد.
کارهای اجرایی آبرسانی به شهر مریوان نیز شامل: تعمیرات اساسی ساختمان‌ها و تجهیزات سد گاران، تکمیل و رفع نقص سامانه انتقال آب کانال های بتنی (اجرای ماستیک درز کانل‌ها) و تجهیزات هیدرو مکانیکال، تکمیل لوله‌گذاری فولادی و پلی‌اتیلن و احداث حوضچه‌های سامانه انتقال خطوط، کارهای واحد عمرانی اول، دوم و سوم شامل عملیات لوله‌گذاری فولادی و پلی اتیلن، احداث و تکمیل حوضچه ها، تکمیل و رفع نقص و تعمیرات اساسی ایستگاه‌ها و مخازن، حمل و نصب پکیچ های آنها در نواحی عمرانی یک، دو و سه حفاظت کاتودیک، می‌باشد.
در سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به کردستان در سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری از اراضی نواحی ۱ و ۲ گاران و جنوب دریاچه زریوار به میزان ۲۷۰۰ هکتار با همت فرزندان شایسته این مرز و بوم در دولت سیزدهم، انجام گردید.