چشم‌انتظاری‌ها برای دریافت وام ازدواج تا پایان سال به اتمام خواهد رسید عضو مجلس شورای اسلامی گفت: در شهرستان اصفهان ۱۰۰ هزار جوان در چهار سال گذشته وام ازدواج خود را دریافت کردند؛ کسانی که در صف دریافت وام ازدواج هستند حتماً تا پایان سال وام ازدواج خود را دریافت می‌کنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری […]

عضو مجلس شورای اسلامی گفت: در شهرستان اصفهان ۱۰۰ هزار جوان در چهار سال گذشته وام ازدواج خود را دریافت کردند؛ کسانی که در صف دریافت وام ازدواج هستند حتماً تا پایان سال وام ازدواج خود را دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ امیرحسین بانکی‌پور، در خصوص تمهیدات و برنامه‌ریزی‌ها برای مجلس سیزدهم گفت: مواد مهمی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مجلس فعلی تصویب شد عملیاتی و اجرا شد. اما برای اجرای کامل این قانون نیاز به پیگیری‌های جدی داریم. امید است در این مجلس این قانون همه جانبه پیگیری شود.

وی ادامه داد: چند درصد از قانون جوانی جمعیت اجرایی و عملیاتی شده و امید است بازدهی این قانون در مجلس بعدی شروع شود تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم. در بحث تسهیل ازدواج جوانان اقدامات مهمی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده که ان‌شاالله در مجلس سیزدهم پیگیری و اجرا خواهد شد.

*خانواده‌ها برای زایمان به مراکز دولتی مراجعه کنند

این استاد دانشگاه درباره مسئله هزینه های بالای زایمان اظهار کرد: در بخش دولتی بیمارستان‌های خوبی داریم که زایمان طبیعی در این بیمارستان‌ها رایگان است. توصیه می‌کنیم خانواده‌ها برای زایمان به مراکز دولتی و بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند زیرا در این بیمارستان‌ها هزینه بسیار نادر است.

بانکی‌پور افزود: در بیمارستان‌های خصوصی و حتی خیریه‌ای این هزینه به علت خصوصی بودن و بالا بودن هزینه‌های سلامت حتی با وجود بیمه و کم کردن آن بسیار سنگین تمام می‌شود. بیمارستان‌های دولتی خوبی در استان اصفهان وجود دارند و خانواده‌ها می‌توانند برای زایمان و دیگر مسائل پزشکی به این بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است که خانواده‌ها قبل از مراجعه چک کنند که پزشکان متخصص زنان زایمان که مادران باردار به آنها مراجعه می‌کنند با بیمارستان‌های دولتی همکاری داشته باشند.

*وام ازدواج ۱۰ تا ۱۲ برابر شده است

عضو مجلس شورای اسلامی درباره آنچه بر طرح جوانی جمعیت در مجلس دوازدهم گذشت گفت: در خصوص طرح جوانی جمعیت، ازدواج و تسهیلات آن اقداماتی صورت گرفته است. وام ازدواج نسبت به چهار سال پیش برای همه ۱۰ برابر و برای جوان‌ترها یعنی آقایان زیر ۲۵ سال و خانم‌های زیر ۲۳ سال ۱۲ برابر شد و می‌توان گفت ترکیب زوج جوان حدوداً ۷۰۰ میلیون می‌شود.

بانکی‌پور با بیان اینکه تاکنون برای بیش از سه میلیون نفر وام ازدواج فراهم شده است تصریح کرد: بطور خاص در شهرستان اصفهان ۱۰۰ هزار جوان در این چهار سال وام ازدواج خود را دریافت کردند که این شامل کسانی که وام ازدواجشان از سال‌های پیش عقب افتاده بود و چند برابر و وصول شد هم می‌شود.

وی اظهار کرد: طبق دستور اکید رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی کسانی که در صف دریافت وام ازدواج هستند حتماً تا پایان سال وام ازدواج خود را دریافت می‌کنند.

  • تاهل یک سال به سن استخدامی اضافه می‌کند

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیان کرد: قانون تسهیل ازدواج جوانان قانون خوبی بود که موانع ازدواج جوانان را برطرف می‌کند اما هیچگاه به طور جد عملیاتی نشد و بازنگری آن در مجلس جدید در برنامه قرار دارد. البته در قانون جوانی جمعیت چند ماده خوب ازدواجی مانند وام ازدواج و اینکه برای استخدام به خاطر تاهل دو درصد به امتیاز استخدام و یک سال به سن آن اضافه می‌شود؛ تصویب شد.

بانکی پور با بیان اینکه بیش از ۸۰ مرکز همسریابی در کشور مجوز گرفتند ادامه داد: دیگر اقدامی که در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده صورت گرفت راه اندازی خوابگاه های دانشجویی برای دانشجویان متاهل و عقد قرارداد تاسیس ۲۲۰ هزار واحد خوابگاهی برای آنان بود.

وی عنوان کرد: در مجلس سیزدهم در بحث تسهیل ازدواج جوانان به اصلی‌ترین مشکل جوانان یعنی مسکن آنها پرداخته شده است. طرح مسکن دائم و موقت در مجلس سیزدهم در دست پیگیری قرار می‌گیرد، در این طرح قرار است به زوج‌های جوان زمین یا مسکن موقت بدهیم. کارها و برنانه ریزی‌های اولیه این مورد صورت گرفته و امید است پس از تصویب لایحه و پیگیری‌ها به ثمر بنشیند.

  • اهدای زمین یا مسکن موقت به زوجین از برنامه های مجلس سیزدهم

منتخب سیزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این طرح به زوج‌ها یا زمین تعلق می‌گیرد که خودشان مسکن بسازند یا مسکن موقت به آن‌ها تعلق می‌گیرد که تا زمان ساخت زمین چند سال در آن مسکن زندگی کنند. ولی این‌ طرح ها فعلاً در حد مطالعات است و هنوز مصوب نشده است.

بانکی پور اذعان کرد: برنامه ما این است که به همه زوجین زمین بدهیم و تا زمینشان ساخته می‌شود مسکن موقت هم در اختیار آنها قرار بدهیم. اما لازمه اجرایی شدن این طرح مهیا شدن شرایط و قانونمند شدن آن است. اما این روند زمان‌بر خواهد بود

وی بیان کرد: در کشور بیش از ۸۰ مرکز همسریابی راه‌اندازی شده است در حالی که قبلاً اینطور نبود و این موضوع یکی از خلا‌های جدی بود چون در زندگی‌های جدید روش‌های قدیمی برای ازدواج جواب گوی همه جوان‌ها نبود و واقعاً به این مراکز مطمئن و مورد اعتماد نیاز بود. پس از در نظر گرفتن یک ماده برای این مراکز در قانون جوانی جمعیت بیش از ۸۰ مرکز همسریابی با مجوز راه‌اندازی شد.

  • کم توجهی ها به بخش فرهنگ به اتمام خواهد رسید

عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به بخش فرهنگ در بودجه و برنامه‌ریزی های کشور کم توجهی شده است اظهار کرد: متاسفانه بخش فرهنگ مدت‌هاست در بودجه و برنامه‌ریزی‌های کشور به علت توجه ویژه‌ای که به اقتصاد شد، مورد غفلت قرار گرفته است و مسئله اقتصاد فرهنگ را هم تحت شعاع قرار داد. این مورد هم جزو طرح ها و موضوعاتی است که برای آن برنامه ریزی شده است.

بانکی‌پور ادامه داد: در مجلس دوازدهم توانستیم بودجه بخش فرهنگی را چهار برابر کنیم. این در صورتی بود که سهم بخش فرهنگ قبل از این تنها نیم درصد از کل بودجه بود و اکنون به دو درصد رسیده است.

وی در پایان اذعان داشت: قصد داریم در مجلس سیزدهم سطح بخش فرهنگ را سالانه ۲۵ درصد رشد بدهیم و به واسطه ظرفیت مجلس، فرهنگ را از حالت مظلومیت خارج کنیم تا بتوانیم بخش فرهنگ را در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و معادلات کشور جدی‌تر از گذشته دنبال کنیم.