عامل ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای در اصفهان مشخص شد رئیس پلیس راه استان اصفهان گفت: بیش از ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای در استان ناشی از خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو بوده که منجر به واژگونی خودرو و فوت راننده یا سرنشینان شده است. علی مولوی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری […]

رئیس پلیس راه استان اصفهان گفت: بیش از ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای در استان ناشی از خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو بوده که منجر به واژگونی خودرو و فوت راننده یا سرنشینان شده است.
 
علی مولوی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری شهید یاران اظهار کرد: طبق آمار تردد شمار‌های راهداری، از ابتدای اجرای طرح نوروزی تاکنون، آمار کل ترددها با کاهش یک درصدی و آمار ورودی و خروجی‌های سطح استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان افزود: روز چهارم فروردین ماه تردد‌های داخلی استان اصفهان افزایش فوق‌العاده‌ای داشت و تا مرز یک میلیون و ۵۰۰ تردد نیز رسید، اما کم‌کم کاهش پیدا کرد و با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی شاهد شروع موج دوم ترددها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای استان اصفهان ناشی از خستگی و خواب آلودگی است، گفت: علی‌رغم تذکراتی که از طریق رسانه‌ها در خصوص احتیاط حین رانندگی، خودداری از رانندگی هنگام خستگی و دیگر نکات به رانندگان ابلاغ شد، متأسفانه بیش از ۷۰ درصد تصادفات ناشی از خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو بوده که منجر به واژگونی خودرو و فوت راننده یا سرنشینان شده است.

مولوی بیان کرد: سال ۱۴۰۳ آمار مجروحین و تصادفات خسارتی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، اما آمار فوتی‌ها نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

رئیس پلیس راه استان اصفهان افزود: توصیه می‌شود رانندگان از تلفن همراه یا هرگونه اقدامی که باعث انحراف ذهنی هنگام حرکت و سبب واژگونی خودرو می‌شود، خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۳۰ واحد نیروی خودرویی به صورت شبانه‌روزی در محور‌های مواصلاتی استان اصفهان مستقر هستند، ادامه داد: از ظرفیت دیگر سازمان‌های امدادی نیز در جهت روان‌سازی ترافیک کمک گرفته شده و عوامل در نقاط پرترافیک، محورهای مواصلاتی و ورودی‌های استان مستقر هستند.

مولوی تصریح کرد: در حوزه اقدامات عملیاتی و اصلاحات هندسی ۲۸ نقطه از ۶۷ نقطه حادثه‌ساز به صورت قطعی برطرف شده و ۲۰ نقطه با استفاده از اقدامات بصری و تابلو‌های نصب شده در محور‌های مستعد تصادفات آشکارسازی شده است.

رئیس پلیس راه استان اصفهان تأکید کرد: با تخلفات حادثه‌ساز، سرعت غیرمجاز، سبقت، استفاده از تلفن همراه، عدم استفاده از کمربند ایمنی و نقص فنی خودرو به صورت جد برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح توقیف ساعتی خودروهای متخلف، خاطرنشان کرد: رانندگان متخلفی که اقدام به تخلف در محور‌های مواصلاتی، سرعت و سبقت غیرمجاز می‌کنند، به صورت ساعتی از دو الی چهار ساعت مقابل مقر و سکوی پلیس اعمال قانون می‌شوند و پس از آموزش و اخذ تعهد، خودرو ترخیص می‌شود.

مولوی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح تضمین امنیت جانی مسافران در طول سفر است؛ البته می‌توان گفت بیشترین توقیفات مربوط به توقیف ساعتی خودروها در جهت پیشگیری از بروز حوادث است.

رئیس پلیس راه استان اصفهان با بیان اینکه خودرو رانندگان با سرعت‌های بحرانی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰، ۱۵۰ تا ۱۸۰ و ۱۸۰ به بالا بین سه روز تا یک ماه توقیف می‌شوند، گفت: خودروهای متخلف و سرعت آنها توسط دوربین‌ها رصد می‌شود و پس از پایش، شماره پلاک خودرو در سامانه راهنمایی و رانندگی به عنوان راننده پرخطر ثبت و خودرو توسط همکاران در استان توقیف می‌شود.

به گفته وی، با همکاری فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها ۴۱ ایستگاه امنیت و سلامت در محور‌های اصلی و محورهای روستایی استان اصفهان به جهت جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی رانندگان در نظر گرفته شده که از این تعداد ۲۰ ایستگاه به محور‌های اصلی و ۲۱ ایستگاه به محور‌های روستایی اختصاص دارد.

مولوی با بیان اینکه به جهت آموزش کاربران و مسافران، از اتوبوس سیار استفاده شده، تشریح کرد: در این اتوبوس بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌های کوتاه و انیمیشن‌هایی برای آموزش خانواده‌ها و فرزندان تعبیه شده و تا کنون توسط مسافران استقبال خیلی خوبی از این طرح شده و تأثیر بسیار خوبی در حوزه آموزش رانندگان داشته است.

رئیس پلیس راه استان اصفهان در پایان با اشاره به اینکه طرح اتوبوس سیار برای اولین بار در کشور توسط استان اصفهان اجرا شده است، بیان کرد: اتوبوس سیار در طول مسیر مستقر می‌شود و به رانندگان به صورت میدانی آموزش‌های لازم حین رانندگی را ابلاغ می‌کند؛ این اتوبوس هر دو روز در یک ایستگاه امنیت و سلامت حضور دارد و به سمت شرق و غرب استان حرکت می‌کند.