نخستین اجلاس سران آسیای مرکزی و روسیه در ۱۴ اکتبر(۲۲ مهرماه) شاهد بحث و گفتگو در مورد گسترش همکاری های منطقه ای و موضوعات مربوط به منافع متقابل بود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از پایگاه خبری آسیا پلاس، در این اجلاس که در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، سران روسیه، قزاقستان، […]

نخستین اجلاس سران آسیای مرکزی و روسیه در ۱۴ اکتبر(۲۲ مهرماه) شاهد بحث و گفتگو در مورد گسترش همکاری های منطقه ای و موضوعات مربوط به منافع متقابل بود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از پایگاه خبری آسیا پلاس، در این اجلاس که در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، سران روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

در بیانیه مشترکی که پس از این اجلاس منتشر شد، آمده است: «بر اساس مسئولیت اصلی برای تضمین امنیت خود، ما به تشویق همکاری‌های شش جانبه و تبادل اطلاعات با تمرکز بر مقابله با تروریسم و ‌افراط گرایی، مهاجرت غیرقانونی و تولید و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر ادامه خواهیم داد.»

روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نیز از ایجاد یک سازمان بین المللی تحت نظارت کشورهای مشترک المنافع (CIS) برای حمایت و ترویج زبان روسی استقبال کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است که این کشورها “در نظر دارند تا با در نظر گرفتن منافع طرفین، شیوه تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی را گسترش دهند. “

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنانی در این اجلاس گفت که تجارت کشورش با کشورهای آسیای مرکزی دو برابر شده و به ۳۷.۱ میلیارد دلار رسیده است. روسیه سرمایه‌گذار پیشرو در اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی است. حجم کل سرمایه‌گذاری‌های مستقیم ما حدود ۵ میلیارد دلار است.

در این اجلاس همچنین بر توجه به وضعیت افغانستان و تامین امنیت منطقه تاکید شد.

رئیس جمهور قرقیزستان در نخستین اجلاس مشترک آسیای مرکزی و روسیه در آستانه بر اهمیت گفتگوی سیاسی میان دو طرف تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از پایگاه خبری «کی جی ۲۴»، صدیر جپاروف رییس جمهوری قرقیزستان تصریح کرد این کشور علاقه مند به افزایش تدریجی همکاری در قالب طرح «اسیای مرکزی-روسیه» با هدف توسعه همکاریهای مشترک در زمینه تجارت، اقتصاد، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، فرهنگی، فعالیتهای بشردوستانه و امور مهاجرتی است.

رییس جمهور قرقیزستان همچنین بر لزوم حفظ یک گفتگوی سیاسی و یافتن راههای قابل قبول متقابل برای حل مسایل فوری و توسعه منافع به صورت تلفیقی در سازمانهای بین المللی و منطقه ای اشاره کرد. وی همچنین بر ضرورت حل مساله افغانستان تاکید کرد که در سطوح بین المللی و منطقه ای در حال بررسی است.

جپاروف خاطرنشان کرد: افغانستان با یک بحران عمیق اجتماعی، اقتصادی و انسانی روبرو است. از این رو جامعه جهانی مسئول است از تکرار تجربه تلخ گذشته در افغانستان جلوگیری کند و اقدامات لازم برای پایان دادن به درگیری های نظامی خونین را در این کشور انجام دهد.

وی افزود:”قرقیزستان به طور سنتی با افغانستان روابط دوستانه ای بر اساس اصل عدم دخالت در امور داخلی این کشور برخوردار است.

رئیس جمهور قرقیزستان تصریح کرد: ما همیشه تلاش خود را برای برقراری صلح در افغانستان انجام داده ایم و این روند را در آینده ادامه خواهیم داد. ما به طور منظم با مقامات فعلی افغانستان در تماس هستیم و به تعامل خود ادامه می دهیم. برای جامعه بین المللی مهم است که اقتصاد افغانستان را احیا و تقویت کند و در مشارکت خود در فرایندهای اقتصادی بین منطقه ای کمک کند.