بیمه روستائیان راهی برای کاهش‌ خسارات حوادث طبیعی با توجه به وقوع حوادث طبیعی مختلف در ایران و بروز خسارت زیاد در روستاها ضرورت بیمه برای جبران خسارات وارده شده احساس می شود. به گزارش خبرنگار خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ایران در یک منطقه حادثه‌خیز واقع شده، و هرساله با سوانح طبیعی متعددی، از […]

بیمه روستائیان راهی برای کاهش‌ خسارات حوادث طبیعی

با توجه به وقوع حوادث طبیعی مختلف در ایران و بروز خسارت زیاد در روستاها ضرورت بیمه برای جبران خسارات وارده شده احساس می شود.

به گزارش خبرنگار خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ایران در یک منطقه حادثه‌خیز واقع شده، و هرساله با سوانح طبیعی متعددی، از طوفان و سیل گرفته تا زمین‌لرزه، دست‌وپنجه نرم می‌کند. در سال‌های اخیر، تغیرات اقلیمی احتمال وقوع، تعداد و شدت این سوانح طبیعی را افزایش داده است؛ وقوع طوفان‌های استوایی در سیستان و بلوچستان در سال گذشته و سیل‌ها و طوفان‌های گردوغبار در سال جاری مثال‌هایی برای این مدعی محسوب می‌شوند.

بنابراین، پیشگیری و مدیریت آن یک رویکرد ضروری برای کشور است که اتخاذ آن موجب کاهش درد و رنج انسانی و همچنین هزینه‌های این حوادث طبیعی برای شهروندان خواهد شد.

علاوه بر اقداماتی که دولت باید برای کاهش خسارات حوادث طبیعی انجام دهد یکی از راهکار‌های کاهش خسارات حوادث طبیعی مخصوصا در روستا‌ها که بیشتر در معرض آسیب بیشتر هستند موضوع بیمه است.

با توجه به وقوع زلزله اخیر در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی و خرابی‌های زیادی که در ۷۰ روستا یر جای گذاشت ضرورت بیمه بیشتر احساس شد تا بتواند حداقل مقداری از خسارت وارد شده به روستائیان را جبران کند.

در همین خصوص گفتگو کردیم با آقای برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تا از جزئیات حمایت‌ها بعد از وقوع حوادث طبیعی مطلع شویم.

بیت اله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: موضوعی که در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ضرورت دارد این است که جامعه روستاییان و عشایر عضو بیمه صندوق شوند تا در حوادث و موضوعات مختلف بتوانند از این بیمه استفاده کنند.

وی افزود: در حوادث طبیعی که اخیر هم در خوی اتفاق افتاده کسانی که در آن شهرستان بیمه شده صندوق باشند و خسارت ببینند می‌توانند از خدمات حمایتی صندوق بهره‌مند شوند.

برقراری اظهار کرد: بهرمندی از خدمات به این صورت است که بیمه شدگان صندوق می‌توانند مستمری بازنشستگی دریافت کنند، اگر در حوادث از کار افتاده شوند می‌توانند مستمری کارافتادگی بگیرند و اگر در حوادث فوت کنند بازماندگان می‌توانند مستمری بازماندگان دریافت کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا تسهیلاتی برای جبرات خسارت مادی هم پرداخت می‌شود یا خیر گفت: اگر بیمه شدگان صندوق در حوادث طبیعی خسارت ببینند، صندوق مبالغی خارج از شمول دارد که بعد از ارزیابی و مشخص شدن آمار شهر محل وقوع حادثه می‌توانیم مبلغی را به عنوان کمک به این افراد پرداخت کنیم.

وی گفت: صندوق علاوه بر پرداخت مستمری بگیری امسال در حال پرداخت ۲۲ هزار فقره وام قرض الحسنه هست که این وام بدون مراجعه به بانک و بدون ضامن صرفا مبلغ وام را به حساب افراد واریز می‌شود و بعد به صورت قرض الحسنه از حقوق افراد کم میکنیم.

برقراری عنوان کرد: بیمه تکمیلی در سه استان آذربایجان غربی اصفهان و همدان آغاز شده و در تلاش هستیم نقاط قوت بیمه تکمیلی را تقویت کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم تا بتوانیم تمام مستمری بگیران را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند.
وی در خصوص مبلغ حق بیمه گفت: مبلغ حق بیمه امسال حداقل ۵۰ تومن و حداکثر ۱۳۳ تومن در بالاترین سطح می‌توانند خود را بیمه کند.

پیشتر مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته بود هدف از تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بیمه کردن زندگی سالمندی و حفظ عزت و کرامت کهنسالان روستایی و عشایری، جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها، بالا بردن سطح زندگی روستائیان و عشایر، کاهش اختلاف طبقاتی، جلوگیری از فقر و کاهش دغدغه معیشتی در دوران سالمندی، تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی روستائیان و باز توزیع عادلانه درآمد در جامعه است.