بررسی برنامه‌های سازمان ملی بهره‌وری ایران در پاسخ به مطالبه رئیس‌جمهور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای مطالبه رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش بهره‌وری در کشور، در نشستی که روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور در محل سازمان ملی بهره‌وری ایران و با حضور دکتر میر سامان پیشوایی برگزار شد، در جریان اقدامات […]

بررسی برنامه‌های سازمان ملی بهره‌وری ایران در پاسخ به مطالبه رئیس‌جمهور

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای مطالبه رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش بهره‌وری در کشور، در نشستی که روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور در محل سازمان ملی بهره‌وری ایران و با حضور دکتر میر سامان پیشوایی برگزار شد، در جریان اقدامات جاری و برنامه‌های آتی سازمان ملی بهره‌وری ایران قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر میثم لطیفی معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه اولویت اول دولت سیزدهم در سال جاری، موضوع بهره‌وری است، گفت: یک ضلع اصلی تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در کشور، بهره‌وری است؛ به‌طوری که در اولین بند سیاست‌های کلی برنامه‌ هفتم ابلاغی مقام معظم رهبری بر بهره‌وری کل عوامل تولید تأکید شده است. بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی باید برای تحقق این امر مهم اقدام کنند.     
لطیفی در ادامه افزود: نهاده و ستانده دستگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، از این رو، هر دستگاهی باید بر اساس اقتضائات خود، بهره‌وری مجموعه خود را ارتقا دهد. گام دوم، اندازه‌گیری بهره‌وری دستگاه خود است.  
وی با بیان اینکه سازمان ملی بهره‌وری ایران به‌عنوان راهبر بهره‌وری در این مسیر به دستگاه‌ها کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: اجرای این مأموریت به‌عهده دستگاه‌های اجرایی کشور است و ضروری است هر یک از دستگاه‌ها نسبت نهاده به ستانده بخش‌های مختلف خود را اندازه‌گیری و سنجش کنند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه سازمان ملی بهره‌وری ایران وظیفه دارد بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و مجموعه‌های تحت تولیت آنها را رصد، پایش و میزان بهره‌وری را نسبت به گذشته روندیابی کند، گفت: اقدام سومی که دستگاه‌ها باید در دستورکار خود قرار دهند این است که بعد از سنجش بهره‌وری، به‌دنبال حل مسئله و راهکار برای ارتقای بهره‌وری در مجموعه خود باشند.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌ها و به تبع آن ارتقای بهره‌وری، مطالبه سازمان ملی بهره‌وری از دستگاه‌هاست، تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز بر اندازه‌گیری نسبت ستانده به نهاده است، در حالی که با سنجش پیامدها (حاصلضرب اثربخشی و کارایی) بهره‌وری محقق می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه باید سفرهای استانی توسط سازمان ملی بهره‌وری نسبت به گذشته جدی‌تر دنبال شود و ضروری است جلسات کمیته‌های بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها با حضور بالاترین مقام مجموعه برگزار شود، بیان کرد: بهره‌وری یک فرهنگ است، بنابراین علاوه بر آموزش مدیران، کارشناسان و… باید بینش و گرایش بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی و استانی ایجاد و تقویت شود. اگرچه سازمان ملی بهره‌وری ایران در این راستا راهبری دستگاه‌ها را بر عهده دارد و مرکز آموزش مدیریت دولتی هم در آموزش کارکنان کمک می‌کند، اما نباید مطالبه‌گری از دستگاه‌ها را فراموش کرد.
لطیفی ادامه داد: بر همین اساس باید مهم‌ترین عوامل غیربهره‌ور و تهدیدکننده بهره‌وری توسط دستگاه‌ها شناسایی شود و هیچ فردی به اندازه وزیر مربوطه نسبت به عوامل ایجادکننده عدم بهره‌وری در دستگاه خود، آگاهی ندارد. بنابراین باید بعد از شناسایی مسائل، اولویت‌بندی انجام شود.
 لطیفی افزود: بهره‌وری نه وابسته به تحریم است و نه وابسته به واردات و غیره، بلکه بهره‌وری اراده داخلی مجموعه‌های اجرایی کشور است که وظایف و مسئولیت‌های خود را با شیوه مطلوب‌تر و فرایند اصلاح‌شده انجام دهند.
وی ضمن اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر مردمی بودن دولت، با بیان اینکه باید از ظرفیت رشته‌های مختلف نظیر جامعه‌شناسی برای فرهنگ‌سازی بهره‌وری استفاده کرد، گفت: باید از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و خبرگان دستگاهی بهره برد و با برنامه‌ریزی آنها را پای کار آورد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه بهره‌وری در درون خود خلاقیت و نوآوری دارد، افزود: شبکه ملی بهره‌وری ایران (شبا) باید بیش از پیش از ظرفیت نخبگان استفاده کند و در قالب میزهای خبرگی مسائل را شناسایی و برای حل آنها راهکار ارائه شود. همچنین می‌توان با استفاده از ظرفیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حضور خبرگان رویدادهایی برگزار کرد.
وی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه از «کار نمایشی پرهیز کنید»، خاطرنشان کرد: در این مسیر باید مراقب باشیم کارها نمایشی نباشد. باید مرز بین کار نمایشی و نمایش دادن کارهای تحقق‌یافته رعایت شود.
 لطیفی در ادامه افزود: امروز مأموریت سازمان ملی بهره‌وری ایران، تنظیم‌گری است، بنابراین باید سد مقاومت در برابر بهره‌وری شکسته شود تا مردم طعم بهره‌وری را در بخش‌های مختلف مانند انرژی، دریافت خدمات و منابع طبیعی بچشند.
معاون رئیس‌جمهور همچنین در خصوص برگزاری رویدادهایی با محوریت حمل‌ونقل، کشاورزی و انرژی توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران، گفت: حل مسئله و فرهنگسازی دو رویکرد اصلی برگزاری رویداد است. بنابراین باید حل مسائل را به جامعه نخبگان سپرد، اگرچه معتقدم لازم است از ظرفیت جوانان هم کمک گرفته شود. بهره‌وری هزینه‌بر نیست و می‌توان گاهی با دست خالی و با فکر و اندیشه، بهره‌وری را دستگاه‌های اجرایی ایجاد کرد.
وی ضمن بیان اینکه تسهیم دانش ضمنی دستگاه‌های اجرایی از طریق سازمان بهره‌وری در رشد و ارتقای بهره‌وری دستگاه‌ها مؤثر است، در خصوص مطالبه‌گری سازمان ملی بهره‌وری ایران از دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: شاخص‌ها رفتار ما را تغییر می‌دهد. بر این اساس، بخشی از مطالبه‌گری سازمان بهره‌وری به تعیین شاخص‌های بهره‌وری برمی‌گردد. به همین منظور هر سال باید بهره‌وری دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف، اندازه‌گیری، رصد و پایش شود. هرقدر شاخص‌های تعیین شده دقیق، به‌روز و مصداقی‌تر باشد، قطعا اثرگذارتر است. از طرفی، یک اراده محکم در مورد بهره‌وری در سطح مقام‌های عالی کشور وجود دارد