دولت چشم داشتی به گرانی دلار ندارد / کالاهای اساسی مردم با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تامین می شود احسان خاندوزی گفت: دولت هیچ چشم داشتی به بازار ارز ندارد و حتی دلارهای نفتی را به سامانه نیما می دهد تا کالاهای اساسی مردم با همان ارز تامین شود،متاسفانه شبه ای از قدیم وجود داشته که […]

دولت چشم داشتی به گرانی دلار ندارد / کالاهای اساسی مردم با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تامین می شود

احسان خاندوزی گفت: دولت هیچ چشم داشتی به بازار ارز ندارد و حتی دلارهای نفتی را به سامانه نیما می دهد تا کالاهای اساسی مردم با همان ارز تامین شود،متاسفانه شبه ای از قدیم وجود داشته که کار خودشان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با رسانه ها درباره عملکرد یازده ماهه دولت، گفت: امسال هزار و ۱۴۷ هزار میلیارد تومان درآمد دولت بوده که معادل ۹۰ درصد پیش بینی بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد درآمد داشته ایم.

احسان خاندوزی با بیان اینکه در بخش هزینه ها یازده ماهه هزار ۱۵۴ هزار  میلیارد تومان صرف شده است، افزود: در بخش مصارف و هزینه ها هم رشدی ۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال جاری داشته ایم.

او با تاکید بر اینکه مانده بدهی دولت به بانک مرکزی بابت تنخواه گردان  است که نسبت به ۵ هزار میلیارد تومان سال گذشته کاهش داده است، تصریح کرد: دولت انضباط مالی در یک سال گذشته افزایش داشته است و با توجه به عملکرد دولت در بودجه شاهد کاهش کسری بودجه خواهیم بود.

خاندوزی با بیان اینکه افزایش عملکرد تجاری در سال ۱۴۰۱ داریم، تصریح کرد: امسال رکورد صادرات نفت در سال های گذشته را پشت سر گذاشته ایم و این مسأله هم می تواند در اقتصاد کشور تاثیر بالایی بگذارد.

او با اشاره به اینکه رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۳۴ درصد رسیده است، اظهار کرد: از ۴۵ هزار میلیارد تومان استفاده تنخواه از منابع بانک مرکزی به صفر رسیده است و با توجه به انتظارات تورمی جدیدی که شما گرفته و باعث ایجاد نوسان در قیمت ارز و طلا باعث شده بانک مرکزی به دنبال تدابیری باشد که این تورم در ماه های آینده باعث رشد قیمت کالاها نشود.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تصمیم گیری برای پیوستن ایران به آف آی تی اف گفت: در سال های اخیر با در نظر گرفتن این ملاحظات همکاری اقتصادی با کشورهای دیگر و همچنین روابط تجاری اتفاق افتاده است و تصمیم گیری درباره اف آی تی اف به مرجع تشخیص مصلحت نظام و… برمی گردد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه منابع و مصارف ارزی در شش ماه نخست بدون مشکلی در حال مدیریت بود، اظهار کرد: اما در ماه های اخیر دشمنان با القای انتظارات تورمی باعث بروز تورم در قیمت ارز شدند و در شرایط کنونی داده های بنیادی حکایت از مسیرهای دیگری دارند و سیاست های اقتصادی در مسیری خواهد بود که بازار ارز به ثبات برسد.

او درباره دلایل کمبود اسکناس در عابر بانک ها گفت: در حال حاضر سهم اسکناس در مبادلات بانکی ۳ درصد است و در سال های اخیر با رشد فناوری مبادلات مالی بیشتر به صورت الکترونیکی انجام می شود، با این حال انتشار اسکناس در کشور ۵ برابر رشد داشته است به همین دلیل مانعی برای عرضه اسکناس وجود ندارد.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: دولت هیچ چشم داشتی به بازار ارز ندارد و حتی دلارهای نفتی را به سامانه نیما می دهد تا کالاهای اساسی مردم با همان ارز تامین شود،متاسفانه شبه ای از قدیم وجود داشته که کار خودشان است. همچنین موضوع تورم به کسری بودجه مربوط میشود و مربوط به هزینه های دولتی نیست در واقع اگر منابع درآمدی دولتی در کنار هزینه ها وجود داشته باشد تورمی نخواهیم داشت دولت در کنار تورم ۵۲ درصدی هزینه ها رشد ۶۰ درصدی در درآمدها داشته است.

او با تاکید بر اینکه دستگاه های که حساب های غیرمجاز خود را نمی بندد برخورد می شود، گفت: از ۴۱۱ دستگاه ۱۲۰ دستگاه اقدامات لازم را انجام نداده اند و پرداخت از خزانه به این ۱۲۰ دستگاه از بهمن ماه متوقف شده است و از ۲۹۱ دستگاه تعهد داده اند که حساب های غیرمجاز خود را ببندند و خدمات خزانه به صورت مشروط به آنها ارائه خواهد شد.

خاندوزی درباره توافقات با چین، گفت: درباره ۸ پروژه سرمایه گذاری به طور دقیق با جزئیات توافق شد و طرف چینی درباره محرمانگی اطلاعات ملاحظاتی داشت و ما با شرکای تجاری خود این مسائل را مد نظر قرار می دهیم.