وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی «گری‌زون» گزارش داد، ارتش و سازمان های اطلاعاتی انگلیس با استفاده از فناوری شرکت خصوصی جاسوسی آمریکایی انومولی ۶ (Anomaly ۶) از غیرنظامیان در سراسر جهان جاسوسی می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، براساس اسنادی که به دست این رسانه رسیده است، فناوری این شرکت به طور مؤثری هر فرد […]

وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی «گری‌زون» گزارش داد، ارتش و سازمان های اطلاعاتی انگلیس با استفاده از فناوری شرکت خصوصی جاسوسی آمریکایی انومولی ۶ (Anomaly ۶) از غیرنظامیان در سراسر جهان جاسوسی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، براساس اسنادی که به دست این رسانه رسیده است، فناوری این شرکت به طور مؤثری هر فرد روی زمین را با نظارت بر حرکات تلفن هوشمندشان به یک هدف بالقوه برای نظارت و/ یا جذب دارایی تبدیل می‌کند. انومولی ۶ نرم‌افزار ردیابی را در برنامه‌های کاربردی محبوب تعبیه می‌کند، سپس لایه‌هایی از داده‌های ناشناس تئوری را برش می‌دهد تا انبوهی از اطلاعات حساس در مورد صاحب دستگاه را کشف کند. خدمات انومولی ۶ به سربازان و جاسوسان انگلیس از طریق Prevail Partners، یک شرکت نظامی خصوصی ارائه می‌شود. این شرکت یک ارتش مخفی تروریستی از طرف کی یف ایجاد کرده و به برنامه ریزی بمباران پل کریمه توسط اوکراین کمک کرده است. 

گری زون فاش کرده که Prevail از انومولی۶ برای ارائه اطلاعات برای «مهندسی دفاعی و امنیتی بریتانیا» سوء استفاده می‌کند. فایل‌هایی که به‌طور ناشناس به این رسانه فاش شده است نشان می‌دهد که آژانس اطلاعات دفاعی بریتانیا (DIA) از فناوری انومولی ۶ برای نظارت و ردیابی تحرکات نظامی و پرسنل اطلاعاتی روسیه ، به صورت گروهی و فردی استفاده کرده است. از طریق جمع آوری داده‌ها، این فناوری برنامه ریزی حملات نظامی و حملات توپخانه‌ای، ترورها و سایر اقدامات را امکان پذیر کرده است.

فایل های فاش شده سوالات جدی در مورد اینکه آیا فناوری انومولی ۶ در درگیری اوکراین در مجموعه‌ای از عملیات هدفمند علیه افراد و زیرساخت‌های خاص مورد استفاده قرار گرفته، مطرح کرده است. اگر چنین باشد، انگلیس مسئولیت نهایی نتیجه این اقدامات ناراحت کننده را که در برخی موارد به جنایت علیه بشریت تبدیل می شود، بر عهده خواهد داشت.

انومولی ۶ فناوری خود را با دقتی بی عیب و نقص به بازار عرضه می کند، با حجم عظیمی از داده‌های خصوصی افراد بی‌گناه را هدف قرار می‌دهد و به دروغ آنها را به عنوان خطرات امنیت ملی معرفی می کند. رویکرد غیرمستقیم این شرکت، خطر آشکار شناسایی نادرست شهروندان روسیه و اوکراین توسط دستگاه اطلاعات نظامی انگلیس را افزایش می‌دهد که پیامدهای خطرناکی در پی خواهد داشت.

زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد، انومولی ۶ خدمات نظارتی خود را از طریق Prevail به وزارت کشور انگلیس ارائه می‌کرد.  انومولی۶ فناوری خود را به عنوان ابزاری نوآورانه برای ردیابی پناهجویان تازه وارد به این کشور به دولت فروخت. بدون اطلاع یا رضایت مهاجران، آنها به محض ثبت نام در مراکز مهاجرت از طریق “دروازه‌های جمع آوری اطلاعات غیرفعال” شناسایی شدند. سپس تلفن های آنها برای نظارت برچسب گذاری شد، به این بهانه که مقامات را به سمت باندهای جنایتکار و قاچاقچیان انسان هدایت کنند.

این همدستی احتمالاً طبق قوانین حفاظت از داده‌ها و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر کاملاً غیرقانونی بوده است. به محض اینکه مسکو عملیات نظامی خود را آغاز کرد، دولت بریتانیا رابطه خود را با انومولی۶ عمیق تر کرد. آژانس اطلاعات دفاعی لندن آنچه را که آن را “پروژه MATTERHORN” نامید، آغاز کرد، یک آزمایش شش هفته‌ای که در آن Prevail “تله تجاری مبتنی بر موقعیت مکانی” را در بلاروس و اوکراین برای انومولی ۶ فعال کرد.

ارتش انگلیس از داده‌های جمع‌آوری شده «غیرقانونی» از تلفن‌های همراه در روسیه و اوکراین توسط انومولی ۶ استفاده می‌کند تا «برنامه‌ریزی حملات نظامی و حملات توپخانه‌ای، ترور، جذب نیرو و سایر اقدامات را امکان‌پذیر کند.»

گزارش قبلی وب‌سایت «گری‌زون» نشان داد که کارمندان انومولی ۶ می‌دانند عملیاتشان برای نفوذ به داده‌ها که می‌تواند هر تلفن هوشمندی را در جهان از طریق کدی که به طور مخفیانه در برنامه‌های محبوب جاسازی شده هدف قرار دهد، غیرقانونی است. دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی انگلیس خودشان از جمع‌آوری این داده‌ها منع می‌شوند، اما طبق تازه‌ترین گزارش، داده‌های انومولی ۶ توسط یک شرکت نظامی خصوصی انگلیسی به نام «پریویل پارتنرز» (Prevail Partners) برای آنها ارسال می‌شود.

این اقدامات به دولت لندن اجازه می‌دهد تا نظارت را دور زده و «درکی بی‌درنگ یا تقریباً بی‌درنگ از وضعیت سربازان، تجهیزات و مواد کشنده» روس‌ها به دست آورد و شاید بعدا کی‌یف را به آنها تجهیز کند. در حالی که ایالات متحده اعلام کرده است که اشتراک اطلاعاتی خود را با اوکراین محدود می‌کند، انگلیس هیچگونه محدودیتی را در مورد داده‌هایی که تحویل می‌دهد اعلام نکرده است.

وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی گری‌زون در مطلب خود آورده است که ماهیت غیرقابل اعتماد برخی از این داده‌های تلفن هوشمند، در کنار تمایل ارتش اوکراین برای اعدام به اصطلاح«هم‌دستان» می‌تواند لندن را به «جنایت علیه بشریت» که کی‌یف به ارتکاب آن علیه غیرنظامیان متهم می‌شود، مرتبط کند.

شرکت نظامی خصوصی پریویل پارتنرز، در کمک به سرویس امنیتی اوکراین (SBU) برای ایجاد یک «ارتش خوفناک» نانوشته نقش داشته است. گفته می‌شود که یکی از اعضای موسس آن در تهیه نقشه‌هایی برای انگلیس برای بمباران پل کریمه، اندکی قبل از آسیب دیدن پل کریمه در ماه سپتامبر که منجر به کشته شدن چهار غیرنظامی شد، کمک کرد.