نخستین سفر خارجی زلنسکی از زمان آغاز جنگ و سخنرانی وی در کنگره، امکان تحویل سیستم دفاع هوایی پاتریوت آمریکایی به اوکراین در هفته آینده و اعتراف کاخ سفید به عدم مشارکت بلاروس در درگیری نظامی در خاک اوکراین، از جمله رویدادهای مهم پیرامون اوکراین هستند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،  اکثریت قریب […]

نخستین سفر خارجی زلنسکی از زمان آغاز جنگ و سخنرانی وی در کنگره، امکان تحویل سیستم دفاع هوایی پاتریوت آمریکایی به اوکراین در هفته آینده و اعتراف کاخ سفید به عدم مشارکت بلاروس در درگیری نظامی در خاک اوکراین، از جمله رویدادهای مهم پیرامون اوکراین هستند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،  اکثریت قریب به اتفاق شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا معتقدند که مناقشه اوکراین باید هرچه زودتر حل و فصل شود و روسیه و اوکراین باید مجبور به  نشستن بر سر میز مذاکره شوند. این مسئله در نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات سیاسی “Szazadveg” بوداپست در تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مشخص شده است.

بدین ترتیب، ۸۲ درصد از پاسخ دهندگان موافق این دیدگاه هستند که روسیه و اوکراین را باید برای ورود به مذاکرات صلح مجبور کرد. این موضع گیری بیشترین حمایت را در کشورهای قبرس، پرتغال، یونان و مجارستان بدست آورده، ولی حدود 40 درصد از شهروندان لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک معتقدند که نیازی به تسریع مذاکرات صلح نیست. 

محققان این مرکز یادآور شدند: «با وجود این دیدگاه شهروندان اروپایی، مقامات بروکسل هیچ تلاشی برای کشاندن دو طرف درگیری به پای میز مذاکره از خود نشان نمی دهند.»

به ویژه، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس دو روز قبل گفت که مذاکرات در مورد آتش بس در اوکراین تا زمانی که نیروهای روسی در خاک این کشور هستند، منطقی و قابل قبول نیست. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز هفته گذشته در واکنش به درخواست برخی رهبران کشورهای غربی برای آغاز گفتگو با مسکو،، مذاکرات با  روسیه را بی‌معنا و بی فایده خواند.

پیش از این، سرهنگ سابق ارتش آمریکا، ریچارد بلیک، هشدار داد که اوکراین در حال شکست خوردن در درگیری نظامی با روسیه است، برای اینکه هیچ چیز و جایی برای جبران خسارات وارده به نیروی انسانی و تسلیحاتی این کشور وجود ندارد. به عقیده وی، بنابراین، مقامات واشنگتن باید کی‌یف و مسکو را برای انجام مذاکرات صلح تحت فشار قرار دهد.
ژنرال آمریکایی مارک میلی نیز  در اواسط ماه دسامبر، از اوکراین خواست تا مذاکرات با روسیه را آغاز کند. به گفته وی، این تصمیم آسانی نیست، زیرا کی‌یف باید بین خطر انفعال و خطر حمله ناموفق تعادل برقرار کند.

یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با آژانس خبری بلومبرگ  نیز هشدار داده که طولانی شدن درگیری نظامی در اوکراین در زمستان، یک شکست سنگین برای کی‌یف و غرب خواهد بود. به گفته وی، اوکراینی ها در زمستان روزهای سختی خواهند داشت، البته اروپا، که فاقد منابع انرژی کافی است، و واشنگتن که “بیش از پیش از موضوع منحرف می شود” نیز آسیب خواهند دید. این کارشناس تاکید کرد که اوکراین و کشورهای غربی شکسته خواهند شد، در حالی که روسیه فقط از وضعیت فعلی سود خواهد برد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:


رسانه‌های آمریکایی از برنامه زلنسکی برای سفر رسمی به واشنگتن خبر دادند

نشریه آمریکایی Punchbowl News و پورتال اطلاعاتی Axios به نقل از منابع خبری خود گزارش دادند که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه، ۲۱ دسامبر به واشنگتن سفر خواهد کرد و قرار است در نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا سخنرانی کند. البته نه مقامات واشنگتن و نه دفتر زلنسکی هنوز در مورد این اطلاعات اظهار نظر رسمی نکرده اند.