بعد از شکست ابزارهای متعدد ریاض در سلطه بر یمن، مقامات آل سعود یکی از سیاه‌ترین جنگ‌های تاریخ را ضد یکی از فقیر‌ترین کشورهای دنیا به راه انداختند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بعد از اینکه طی سال‌های گذشته خود را به تخت پادشاهی نزدیک‌تر کرد، تلاش گسترده‌ای […]

بعد از شکست ابزارهای متعدد ریاض در سلطه بر یمن، مقامات آل سعود یکی از سیاه‌ترین جنگ‌های تاریخ را ضد یکی از فقیر‌ترین کشورهای دنیا به راه انداختند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بعد از اینکه طی سال‌های گذشته خود را به تخت پادشاهی نزدیک‌تر کرد، تلاش گسترده‌ای برای ارائه چهره‌ای اصلاح‌طلبانه از خود به کار گرفته و وانمود می‌کند که رویکردهای سنتی عربستان به پایان رسیده و مردم این کشور از این پس با آزادی بیان و عمل و رفتار بیشتری زندگی خواهند کرد. وی با توسعه نمونه‌های زندگی مدرن اروپایی در پروژه‌های کلان تلاش دارد خود را به عنوان یک نئولیبرال معرفی کند، فارغ از اینکه رویکردهای استبدادی با روحیه وی عجین شده است. رفتاری که طی سالهای گذشته نمودهای مختلف آن در ابعاد سرکوب‌های داخلی، افزایش احکام صادره زندان و اعدام ضد مخالفان سیاسی، نقض گسترده آزادی‌های اقلیت های دینی و مذهبی، مهاجران خارجی و نقض حقوق زنان و گسترش فساد شاهد آن هستیم.

از سوی دیگر مقامات ریاض سنگ‌بنای سیاست خارجی خود را مبتنی بر جلب حمایت قدرت‌های غربی برای بقای حاکمیت غیر دموکراتیک خود در عربستان قرار داده‌اند، علاوه بر اینکه تلاش گسترده‌ای در توسعه ایدئولوژی وهابی و تکفیری مبتنی بر این رویکرد در منطقه دنبال می‌کنند که منجر به مداخله گسترده این کشور در امور داخلی دولت‌های دیگر منطقه و بین‌الملل و جنگ افروزی ضد برخی از آنها از جمله یمن شده است. آنچه در این مجموعه مقالات بررسی خواهد شد، ابعاد سیاست‌های متناقض حاکمیت سعودی در دو عرصه داخلی و بین‌المللی و تشریح نقض گسترده مبانی انسانی در رفتارهای حاکمان سعودی است.

ب: دخالت در یمن، از سلطه سیاسی تا تنش نظامی

دخالت عربستان سعودی در یمن به قبل از انقلاب مردمی در این کشور باز می‌گردد، یعنی زمانی که ارتش عربستان سعودی در سرکوب شیعیان الحوثی کمک‌های نامحدودی را به دولت استبدادی علی عبدالله صالح در این کشور ارائه می‌کرد، این حمایت‌ها بعضا به دخالت مستقیم و موشک‌باران مواضع حوثی‌ها از سوی ارتش عربستان نیز منجر می‌شد. با آغاز انقلاب مردمی در یمن، عربستان که از سرایت این انقلاب به کشورخود واهمه داشت و از سوی دیگر متحد راهبردی خود در حاکمیت یمن را در خطر می دید، با همکاری آمریکا وارد خط دور زدن انقلاب شد و به بهانه مبارزه با تروریسم تا حد زیادی موفق به ناکارآمد کردن این انقلاب نیز شد.

بنابراین آنچه در روند مهار انقلاب یمن مشاهده شد، تلاش های سعودی- غربی با همراهی برخی گروه‌های داخلی برای منحرف کردن روند این انقلاب و سپردن آن به دست افرادی وابسته بود. اتفاقی که البته نتیجه معکوس داد و جریان مردمی انصارالله توانست ارکان حاکمیت این کشور را از دست جریان‌های وابسته به ریاض خارج کند. شکست ریاض در مهار انقلاب مردمی یمن منجر به حمله نظامی به این کشور شد. مقامات سعودی در این راستا با چراغ سبز به سازمان القاعده، این سازمان تروریستی مزدور خود را به تحرک در بخش‌های داخلی یمن واداشت.

پایگاه اینترنتی “اگزماینر” در گزارشی از فعالیت شبکه مخفی جاسوسان سازمان اطلاعات عربستان سعودی با ۳۰ هزار مزدور در یمن خبر داد و با استناد به اظهارات تحلیلگری که تمایلی به افشای نامش نداشت، اینطور اعلام کرده است که جاسوسان عربستان تقریبا از طریق بودجه‌های نامحدود در یمن مشغول عملیات هستند و نفوذ قابل توجهی در این کشور دارند.