ایران از ظرفیت‌های بالایی در عرصه دانش بنیان‌ها برخوردار است معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در نشست سران گروه ۷۷ گفت: ایران از ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری با دانش‌بنیان‌های در عرصه بین الملل برخوردار است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به […]

ایران از ظرفیت‌های بالایی در عرصه دانش بنیان‌ها برخوردار است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در نشست سران گروه ۷۷ گفت: ایران از ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری با دانش‌بنیان‌های در عرصه بین الملل برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به منظور شرکت در اجلاس سران گروه ۷۷ و چین که ۲۴ و ۲۵ شهریور برگزار می‌شود، عازم کوبا شده است. در این نشست که با موضوع «چالش های رایج توسعه: نقش علم و فناوری و نوآوری» برگزار می‌شود، سران کشورهای در حال توسعه و گوتروش، دبیرکل سازمان ملل شرکت دارند.

دهقانی فیروزآبادی در این نشست فرصت را برای برای ایجاد پلتفرم‌ها و ابزارهای دیجیتال فراملی مغتنم شمرد و گفت: می‌توانیم از طریق تأمین مالی برنامه‌های تحقیقاتی مشترک و تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان متخصص، ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم و از طریق تشخیص فوریت موضوعات و اجرایی کردن راه حل‌های مبتنی بر فناوری و نوآوری، راه را برای آینده‌ای پایدار هموار کنیم. از شما دعوت می‌کنم تا در شهر زیبای هاوانا در رابطه با استفاده از قدرت، فناوری جهانی بسازیم که در آن همه ملت‌ها، فارغ از میزان توسعه یافتگی خود بتوانند پیشرفت و رشد کنند.

دهقانی در این نشست اعلام کرد: این نشست در زمانی مناسب و حول موضوعی مهم در سیاست‌های جاری اکثر کشورهای ما تشکیل شده است. اجتناب از خام‌فروشی منابع و مواهب طبیعی، بهره‌مندی از سرمایه انسانی توانمند، ارتقا موقعیت خود در زنجیره ارزش جهانی، پرورش شرکت‌ها و صنایع پیشرفته، شکل دادن به اکوسیستم‌های نوآوری پویا و مقابله با مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌تواند به عنوان راهکارهای موثر در این رابطه تلقی شوند.

وی تأکید کرد: تعدادی از چالش‌های مشترک در مسیر توسعه در کشورهای جنوب و در حال توسعه وجود دارد که علم، فناوری و نوآوری راه حل‌های دگرگون کننده‌ای برای آن ها ارائه می‌دهد. این چالش‌ها شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات مانند «تغییرات اقلیمی»، «آلودگی هوا»، «کمبود آب و امنیت انرژی»، «راهبندان‌های ترافیکی» در شهرهای بزرگ را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به فرصت‌های تحول دیجیتال برای رشد اقتصادی کشورهای عضو G۷۷، خاطر نشان کرد: اقتصاد دیجیتال این توانمندی را دارد که موجب ارتقای کشورها از طریق ایجاد اشتغال و پیشبرد نوآوری شود. در سال ٢٠٢١ اقتصاد دیجیتال نزدیک به ١٧ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی برابر با ٢٠ تریلیون دلار را به خود اختصاص داده است. کشورهای در حال توسعه با به کارگیری توانمندی‌های دست نخورده خود از نظر سرمایه انسانی و منابع غنی می‌توانند از ادغام فناوری‌های دیجیتال در بخش‌های اقتصادی و صنعتی بهره فراوان ببرند.

گروه ۷۷ در چارچوب سازمان ملل متحد، موضوعاتی مانند ارتقای منافع اقتصادی جمعی و تقویت ظرفیت مذاکراتی و نیز همکاری‌های فنی در میان کشورهای درحال توسعه را پیگیری می‌کند. این ائتلاف، اکنون ۱۳۳ کشور عضو دارد اما به دلیل اهمیت تاریخی، سیاسی نشست اولیه آن که به شکل‌گیری و فعالیت رسمی آنها انجامید، همچنان خود را در قالب گروه ۷۷ معرفی می‌کند