کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سهامداران به دلیل اغتشاشات ایجاد شده احساس ناامنی کرده‌اند و از بازار خارج شدند، گفت: با توجه به ارزیابی بازارهای سرمایه گذاری، بازار سرمایه بهترین بازاری است که می‌تواند برای ورود سرمایه‌گذاران جذاب باشد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، حمیدرضا جیهانی به فضای حاکم در کشور و تاثیر آن […]

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سهامداران به دلیل اغتشاشات ایجاد شده احساس ناامنی کرده‌اند و از بازار خارج شدند، گفت: با توجه به ارزیابی بازارهای سرمایه گذاری، بازار سرمایه بهترین بازاری است که می‌تواند برای ورود سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، حمیدرضا جیهانی به فضای حاکم در کشور و تاثیر آن بر معاملات بازارهای مالی اشاره کرد و افزود: وجود امنیت جزو شروط لازم و ضروری در فضای اقتصادی تلقی می‌شود؛ زیرا در ادبیات اقتصادی همیشه به این موضوع اشاره کرده‌ایم که سرمایه به عنوان ترسوترین نکته در کشور محسوب می‌شود.

وی با اعتقاد بر اینکه زمانی که سرمایه احساس ناامنی کند به سرعت از فضای اقتصادی فرار می‌کند، اظهار داشت: اغتشاشات در چند روز گذشته بی‌تاثیر بر این مساله نبوده و باعث ایجاد ترس سرمایه گذاران و نیز افت و نوسانات شاخص بورس شده است.

جیهانی خاطرنشان کرد: در ایران همیشه امنیت برپا بوده و حتی کشورهای دشمن هم بارها به این موضوع اعتراف کردند که نظام جمهوری اسلامی دارای امنیت، مقتدر و غیرقابل تغییر است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه سرمایه گذاران با توجه به حاشیه ریسکی که دارند و نیز تحت تاثیر ترس و واهمه از تلاطم‌های اقتصادی و امنیتی، زمانی که احساس به‌هم‌ریختگی فضای اقتصادی می‌کنند به سرعت به سمت بازارهای امن حرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه از نظر سرمایه گذاران بازار امن در ایران بازاری مانند ملک، طلا و ارز است، گفت: در دو هفته اخیر روند خروج پول از بازار سرمایه و رقم فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی به دلیل اغتشاشات در کشور بسیار عدد بالایی بود، این موضوع نشان دهنده آن است که سهامداران به دلیل اغتشاشات ایجاد شده احساس ناامنی کرده‌اند و از بازار خارج شدند.

جیهانی خاطرنشان کرد: درست است که بازار سرمایه از چند وقت گذشته نزولی بوده و دورنمای بازدهی سهام کاهش پیدا کرده، اما این موضوع باید مورد توجه باشد که سرمایه گذاران به دلیل اغتشاشات اخیر ایجاد شده احساس ناامنی کرده‌اند و خود را از سرمایه‌گذاری در این بازار کنار می‌کشند.

وجود موقعیت ارزنده برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نگاهی که اکنون نسبت به بازار وجود دارد این است که گزارش‌های ۶ ماه شرکت‌ها در برخی از سهام بسیار مثبت بوده و قیمت آنها در موقعیت ارزنده‌ای قرار دارد.

وی معتقد است این احتمال وجود دارد که پایان سبزی را در پاییز زرد برای بازار سرمایه شاهد باشیم.

جیهانی با بیان اینکه مذاکرات برجام در شهریورماه و نیز اتفاقات مثبت رخ داده در سفر رییس جمهور احتمال ایجاد توافق را افزایش داده بود، گفت: قاعدتاً با توجه به اینکه لابی‌های صهیونیستی مخالف شکل گیری برجام و ایجاد منفعت برای ایران هستند؛ بنابراین دست به کار شدند و بحران‌های عدم امنیت خیابانی را ایجاد کردند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: این اغتشاشات در کف خیابان چندان سنگین نبود؛ اما لابی‌های صهیونیستی به حدی آنها را در فضای مجازی سنگین نشان دادند که دست مذاکره‌کنندگان را محدود کرد.

وی ادامه داد: باید امنیت به فضای اجتماعی بازگردد تا بتوان در پاییز شاهد توافق برجام، بازگشت آمریکا به مذاکرات و نیز دیگر اتفاقات مثبت اقتصادی در کشور باشیم.

بورس، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری

جیهانی با بیان اینکه سرمایه گذاران در زمان سرمایه گذاری اقدام به ارزیابی بازارهای سرمایه گذاری به لحاظ ارزشی می‌کنند، گفت: اکنون بازارهای اقتصادی مانند بازار ملک در حالت حباب سنگین قرار دارد، به گونه‌ای که در نیم قرن اخیر چنین حبابی را تجربه نکرده بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار ارز با توجه به درآمدهای ارزی، درآمد تجاری کشور و روند درآمدی دولت تا پایان سال در موقعیت خوبی قرار دارد و افزایش بیش از رقم فعلی را تجربه نمی‌کند.

وی تاکید کرد: بازار طلا وابسته به بازار ارز و انس جهانی است که به دلیل به ریزش ایجاد شده در بازار کامودیتی‌ها و نرخ بهره فدرال از آینده چندان مناسبی در کشور برخوردار نیست.

جیهانی اظهار داشت: با توجه به ارزیابی این بازارها، بازار سرمایه بهترین بازاری است که می‌تواند برای ورود سرمایه گذاران جذاب باشد و در این میان ریزش بیشتری را هم نسبت به دیگر بازارهای سرمایه گذاری تجربه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به اینکه بورس در موقعیت مناسب سرمایه گذاری قرار دارد اما نیاز است تا افراد سهام خوبی را در این بازار برای سرمایه گذاری پیدا و با حضور بلندمدت خود بازدهی معقولی را از این بازار کسب کنند.