ایستگاه پمپاژ آب ۶۰۰ هکتاری باغات روستاهای سروآباد به بهره برداری رسید همزمان با دهمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر ایستگاه پمپاژ آب مجتمع ۶۰۰ هکتاری باغات سروآباد با حضور استاندار کردستان افتتاح شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اسماعیل زارعی کوشا در مراسم افتتاح ایستگاه پمپاژ مجتمع باغات […]

ایستگاه پمپاژ آب ۶۰۰ هکتاری باغات روستاهای سروآباد به بهره برداری رسید

همزمان با دهمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر ایستگاه پمپاژ آب مجتمع ۶۰۰ هکتاری باغات سروآباد با حضور استاندار کردستان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اسماعیل زارعی کوشا در مراسم افتتاح ایستگاه پمپاژ مجتمع باغات روستاهای دهکانان، دوزوند سفلی وتفین ضمن تبریک دهه فجر و افتتاح این پروژه، اظهار داشت: امروز ما بر سفره امنیتی امام راحل(ره) و شهیدانی هستیم که با خون پاک خود آن را به ما بخشیده‌اند.

زارعی کوشا گفت: ما به عنوان خادمان این مردم در تلاشیم که با برداشتن گام‌های موثر، مسیر پیشرفت کردستان بهتر از گذشته ادامه پیدا کند و به واسطه ظرفیت‌های بی‌بدیل و فراوان این منطقه در آینده شاهد افتتاح چنین پروژه‌های بزرگی باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های استان است که اتمام آن یکی از مطالبات اصلی مردم این منطقه خصوصا روستای دهکانان بود که با همکاری وتلاش دستگاه‌های متولی امروز افتتاح وبه بهره برداری میرسد.

شیوا قاسمی‌پور با ابراز گلمندی از وضعیت نامناسب جاده این روستا گفت: با توجه به ظرفیت گردشگری روستای دهکانان می‌طلبد که در کمترین زمان ممکن جاده آن بهسازی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این مراسم اظهار داشت: در ایام دهه فجر ۱۲۵ پروژه به ارزش ۲۶۷ میلیارد تومان در بخش کشاورزی افتتاح شده است که این طرح به دلیل شرایط خاصی که دارد، جزو طرحهای مهم و ارزشمند به شمار میرود.

پیمان اسکندری افزود: فاز اجرایی ایستگاه پمپاژ مجتمع ۶۰۰ هکتاری روستاهای دهکانان، تفین، دزوند علیا و سفلی در سال ۱۳۸۸ آغاز شد اجرای این ایستگاه‌ها بدلیل کمبود اعتبار به مدت ۱۳ سال طول کشید و باعث بی اعتمادی مردم منطقه شده بود که خوشبختانه امروز با افتتاح این پروژه ۶۰۰ هکتار از اراضی دیم روستاهای مذکور با ۳۵۰ خانوار و با احداث ۴ هزار و ۵۰۰ متر خط انتقال از رودخانه پالنگان، دو واحد ایستگاه پمپاژ و سه باب استخر ذخیره آبی به ظرفیت سه هزار مترمکعب با صرف هزینه‌ای حدودا ۳۸۰ میلیارد ریال، زیرکشت آبی قرار خواهد گرفت.

اسکندری با اشاره به اینکه اجرای این طرح برای ۶۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود، تصریح کرد: بنیاد علوی در راستای حمایت از کشاورزان این منطقه، لوله‌های سامانه آبیاری تحت فشار این منطقه را تامین کرده و بخش زیادی از آن در محل تخلیه شده و در آینده بزرگترین مجتمع باغی استان کردستان در سروآباد ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه الگوی کشت در این منطقه انار و انجیر است، گفت: نهال‌هایی برای روز نهال‌کاری در نظر گفته شده  نصف پول این نهال ها را از محل یارانه پرداخت خواهد شد.

وی گفت: با توجه به وضعیت توپوگرافی و محرومیت منطقه این طرح یکی از بزرگترین پروژه‌های استان است که طبق وعده داده شده در کمتر از یک سال به اتمام و بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت برق کردستان نیز، گفت: این دو واحد ایستگاه در مرحله نخست به ۲/۸ مگاوات برق نیاز دارد که برای تامین آن خط ۶۰ کیلو ولت احداث شده و فعلا با ولتاژ ۲۰ کیلو ولت شارژ خواهد شد و در صورت توسعه در منطقه و تقاضا، پست ۶۳ احداث می شود که ظرفیت واگذاری ۵۰ مگاوات برق را دارد.

هیوا لهونیان افزود: تا به امروز ۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش روز برای خط ۶۳ کیلو ولت، سه میلیارد تومان برای خطوط توزیع هزینه شده است.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان