محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «هیچکس منتظرت نیست» به ارایه توضیحاتی درباره آن پرداخت. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرنگار مهر، مستند «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده که اخیراً در اولین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه مستندهای بلند هیجدهمین دوره جشنواره «سینمای مسلمان کازان» به نمایش درآمد، به […]

محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «هیچکس منتظرت نیست» به ارایه توضیحاتی درباره آن پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرنگار مهر، مستند «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده که اخیراً در اولین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه مستندهای بلند هیجدهمین دوره جشنواره «سینمای مسلمان کازان» به نمایش درآمد، به دعوت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فدرال کازان در دانشکده روابط بین‌الملل این دانشگاه اکران شد و پس از پایان نمایش مستند، محسن اسلام‌زاده به سوالات مخاطبان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه زنان آسیب‌دیده حاضر شدند جلوی دوربین مستند قرار بگیرند، اظهار کرد: اکثر افرادی که در «هیچکس منتظرت نیست» حضور دارند، از سوی خانواده‌شان طرد شده و هیچکس را ندارند یعنی نمایش تصاویرشان در فیلم برای هر کدام از اشخاص حائز اهمیت نبود اما با این حال ما از همه آن‌ها رضایت‌نامه گرفتیم و سپس کار خود را آغاز کردیم.

کارگردان «هیچکس منتظرت نیست» ادامه داد: البته یکی از شخصیت‌هایی که در مستند حضور دارد، محدودیت‌هایی دارد و ما تنها اجازه پخش سینمایی از ایشان گرفتیم و فعلاً نمی‌توانیم در تلویزیون ایران این مستند را پخش کنیم چراکه ممکن است مشکلاتی برای خانواده‌اش به وجود بیاید.

اسلام‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به انتقادی بودن مستند آیا نهادی در ایران از کار حمایت کرده یا با هزینه شخصی تهیه شده است؟ گفت: درست است که فضای فیلم سخت و برخی مواقع خشن به نظر می‌رسد اما به دلیل آنکه روبه‌جلو حرکت می‌کند و شخصیت پُرانرژی مانند سپیده علیزاده در فیلم حضور دارد، هم ایشان از ساخت این مستند ابراز رضایت کرد و هم از حمایت مرکز مستند سازمان سینمایی سوره برخوردار شدم.

وی افزود: البته زمانی که فیلمبرداری این مستند آغاز شد، ما اسپانسری نداشتیم اما وقتی تصاویر خام «هیچکس منتظرت نیست» را دوستان مرکز مستند سوره دیدند، راغب شدند از مستند حمایت کنند.

تهیه‌کننده «هیچکس منتظرت نیست» تاکید کرد: تولید این اثر پنج ماه زمان برده است و به یاد دارم سپیده علیزاده پس از پایان کار به من گفت در این مدت به اندازه ۱۰ سال فعالیت ما، اتفاقات مختلف رخ داده است که همین اتفاقات دست ما را در پرداخت روایت مرکز زنان و مسایل آنها پُر کرد. همچنین لازم است بگویم که در مرحله بعد، دوربین ما نزدیک به اتفاقات و شخصیت‌ها حرکت کرده و توانسته است روایت خوبی از قصه افراد داشته باشد.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ یکی از حضار درباره این مساله که مستند «هیچکس منتظرت نیست» به مخاطبان خارجی کمک می‌کند که به این مساله آگاه شوند در ایران هم بحث کمک به آسیب‌دیدگان و بی‌خانمان‌ها جدی دنبال می‌شود و برنامه‌هایی برای تقویت گروه‌های مردم‌نهاد وجود دارد، صحبت کرد.

همچنین مستوره احمدآوا استاد زبان فارسی و مسئول اتاق ایران‌شناسی دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه فدرال کازان نیز در سخنانی بیان کرد: معضل اعتیاد در همه دنیا وجود دارد و مساله‌ای شناخته شده است. اگر بخواهم درباره مستند نیز صحبت کنم باید بگویم که انرژی بسیاری زیادی دارد، احساسات مخاطب را درگیر می‌کند و سکانس‌های پایانی آن می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار بدهد.

وی ادامه داد: تماشای این مستند اجتماعی که در سطح بالایی کار شده است، افتخاری بود که نصیب ما شد و توانستیم با شرایط زنان بی‌خانمان و کسانی که برای رفع مشکل آنان در اجتماع ایران تلاش می‌کنند، آشنا شویم.

مسئول اتاق ایران‌شناسی دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه فدرال کازان تصریح کرد: ما از فیلم‌های ایرانی استقبال می‌کنیم چراکه می‌خواهیم کشور ایران را بیشتر بشناسیم. همچنین از نمایش آثار ایرانی در جشنواره «سینمای مسلمان کازان» خوشحالیم چراکه این جشنواره‌ها باعث آشنایی بیشتر با فرهنگ ایرانی می‌شود.

احمدآوا درباره سپیده علیزاده سوژه اصلی «هیچکس منتظرت نیست» نیز مطرح کرد: سپیده علیزاده به عنوان رییس مرکز کاهش آسیب و شخص اول مستند، سیمای زن مهربان ایرانی را در فیلم به ما نشان داد که برایمان جالب و جذاب بود.

وی در پایان مطرح کرد: ما مستندی را تماشا کردیم که امیدواری در آن موج می‌زند و من فکر می‌کنم این فیلم می‌تواند به زنانی که گرفتار اعتیاد هستند، کمک کند و به آن‌ها امید بخشد. امیدوارم «هیچکس منتظرت نیست» بیرون از ایران بارها دیده و با استقبال مخاطبان مواجه شود.