سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مطالبات ایران از ژاپن و دیگر کشورها را با جدیت دنبال می‌کنیم و در سفر امیرعبداللهیان به توکیو نیز این موضوع در دستورکار قرار دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۶ مرداد ماه در نشست هفتگی با […]

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مطالبات ایران از ژاپن و دیگر کشورها را با جدیت دنبال می‌کنیم و در سفر امیرعبداللهیان به توکیو نیز این موضوع در دستورکار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۶ مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

کنعانی در ابتدا یاد و خاطره دیپلمات‌های شهید ایرانی و خبرنگار ایرانی در مزار شریف را گرامی داشت و روز خبرنگار را به خبرنگاران تبریک گفت و به اهمیت نقش خبرنگاران در خبررسانی اشاره کرد و افزود: خبرنگاران چشمان بیدار جامعه هستند و با قلمی که در اختیار دارند می‌توانند حافظ شفافیت، آگاهی و درستی و آورنده اطلاعات درست و قابل اتکا و اطمینان بخش برای افکار عمومی و آحاد جامعه باشند. در عصر ارتباطات مسؤولیت خبرنگاران و صاحبان قلم نسبت به گذشته بیشتر و نقششان در جامعه پررنگ‌تر شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر امیرعبداللهیان به توکیو اظهار داشت: امیرعبداللهیان دیشب به وقت محلی توکیو وارد ژاپن شد و به دعوت رسمی همتای ژاپنی خود به این کشور سفر کرد و دیدار با همتا، نخست‌وزیر و وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن در برنامه‌های رسمی تنظیم شده در این سفر قرار داشت. دیدار با وزیر خارجه و وزیر بهداشت در اولین ساعات کاری امروز به وقت محلی انجام شد. دیدار با نخست‌وزیر انجام خواهد شد.

وی افزود: موضوعات مختلفی را با ژاپن برای تبادل نظر داریم در چارچوب روابط تاریخی و ریشه دار دو کشور داریم. موضوعات زیادی برای تبادل نظر و زمینه‌های مختلفی برای همکاری دو کشور وجود دارد در چارچوب نگاه دولت به گسترش روابط با حوزه آسیا. ژاپن به عنوان یکی از کشورهای مهم آسیایی در اولویت دستگاه دیپلماسی و دولت برای گسترش روابط دوجانبه قرار دارد. موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو داریم و اهتمام خاصی دو طرف برای استمرار گفت‌وگوها با یکدیگر دارند.

کنعانی درباره مطالبات ملت و دولت ایران از ژاپن گفت:‌ این موضوع و مطالبات از ژاپن در برنامه قرار دارد موضوع مطالبات ایران از کشورهای دیگر هم از موضوعات بسیار مهم در دست پی‌گیری است و دولت با جدیت این موضوعات را دنبال کرده و خواهد کرد و در ارتباط با ژاپن به صورت دوجانبه گفت‌وگو شده و در دیدار سال گذشته رئیسی با نخست وزیر ژاپن در نیویورک نیز این موضوع مورد گفت‌وگو قرار گرفت و پس از آن هم در سطوح مختلف در گفت‌وگوی وزرا و دیپلمات‌ها و مقامات مورد اهتمام بوده است و ژاپن گفته نسبت به تأدیه دیون ایران آمادگی دارد برای تحقق و اجرای عملی این موضوع در سفر جاری امیرعبداللهیان گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ژاپن در این خصوص خواهیم داشت.

وی درباره سفر ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تهران بیان کرد: موضوعات مختلفی برای تبادل نظر داریم. فردا سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه نشست مهمی را در مرکز مطالعات سیاسی وزارت خارجه شاهد خواهیم بود. در خرداد سالجاری وزیر خارجه ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای بریکس و بریکس پلاس در کیپ تاون شرکت کرده بود و سخنرانی داشت و ملاقات‌های دوجانبه‌ای داشت و به موضوعات مرتبط با همکاری‌های آتی ایران با بریکس پرداخت. موضوع عضویت ایران در بریکس مورد گفت‌وگو قرار گرفت. در همان سفر هم امیرعبداللهیان اعلام کرد که بزودی کنفرانسی را در تهران برگزار خواهیم کرد که ظرفیت‌های همکاری ایران و بریکس را مورد بررسی قرار دهیم و بر این اساس فردا کنفرانس تحت عنوان ایران و بریکس چشم اندازهایی برای شراکت و همکاری در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار خواهد شد. مقامات کشورهی مختلفی حضور خواهند داشت و در یکی از پنل‌ها نمایندگان ارشد دیپلماتیک کشورهای عضو و سفرای آنها حضور خواهند یافت. ریابکوف هم در همین چارچوب برای شرکت در این نشست در تهران حضور دارد و در این نشست حضور خواهد یافت.

وی افزود: پنل‌های مختلفی این نشست خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر باقری به مسقط گفت: به منظور گفت‌وگوهای دوجانبه درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات با توجه به اهمیت نیازمند مشورت و تبادل نظر است. سفرهای متقابل بین ایران و عمان در سطوح مختلف انجام می‌شود و مقامات عمانی در این زمینه‌ها نقش آفرینی خوبی دارند و هماهنگی‌ها بین دو کشور وجود دارد. سفر باقری در چارچوب پویایی دیپلماتیک با تمرکز بر موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده است و این رایزنی ها ادامه دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: ما این موضوع را به عنوان موضوع انسانی مورد توجه داریم و گفت‌وگوی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد یک راه‌حل به منظور تحقق تبادل زندانیان ادامه دارد و این موضوع جزو موضوعات جاری در حال گفت‌وگو و پیگیری با طرف‌های مختلف است. دولت عمان نیز در این زمینه نقش آفرینی خاص خودش را دارد.

وی درباره حضور نظامی آمریکا در تنگه هرمز نیز گفت: معتقدیم تامین امنیت آبراه‌ها و کشتیرانی ایمن در خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های ایران و هم موضوعی است که باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی حوزه خلیج فارس و دریای عمان انجام شود. معتقدیم این کشورها این ظرفیت را دارند که بدون هیچگونه مداخله خارجی و نیروهای فرامنطقه‌ای به تامین امنیت مشترک در منطقه اقدام کنند و منافع مشترک و امنیت کشتیرانی در این پهنه بزرگ آبی راهبردی منطقه را تامین کنند.

کنعانی ادامه داد: دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای با شعار امنیت شعار دروغین است با هدف تامین منافع خودخواهانه این کشورها از جمله دولت آمریکا انجام می‌شود. حضور نظامی آمریکا در منطقه هیچگاه امنیت ساز و امنیت آفرین نبوده است و حضور آنها باعث شده به ناامنی و بی ثباتی در منطقه دامن بزنند. عمیقا معتقدیم کشورهای منطقه خلیج فارس قادر به تامین امنیت خود هستند و می‌توانند نسبت به طراحی الگوی امنیت دسته جمعی منطقه‌ای مبادرت کنند و هیچ ضرورتی به حضور نیروهای بیگانه وجود ندارد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه عربستان در خصوص میدان گازی و نفتی آرش که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز اظهار داشت: میدان نفتی آرش را موضوع فنی و حقوقی می‌دانیم. هم به حقوق ملت ایران در ارتباط با این میدان نفتی تأکید کردیم و گفتیم در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و حقوقی آمادگی گفت‌وگو با طرف کویتی را داریم و وزیر نفت هم توضیح داد و مواضع ایران بیان شده است.

وی بیان کرد: ایران علاقه‌مند است این موضوع را در چارچوب تخصصی، فنی و حقوقی و خارج از فضای رسانه‌ای در چارچوب مناسبات همسایگی با کشور کویت پیش ببرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اظهارات مدودوف درباره احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین عنوان کرده است: در خصوص احتمالات نمی‌توانم در این جایگاه صحبت کنم. آنچه برای ایران حائز اهمیت است این است که بحران اوکراین نباید تبدیل به یک موضوع تهدیدکننده و چالش آفرین برای صلح و امنیت بین‌المللی شود. جنگ‌ها ظرفیت و زمینه بحران آفرینی گسترده و غیرقابل کنترل را دارند با همین نگاه است که ایران از ابتدای آغاز بحران بر راهکار سیاسی به عنوان موثرترین راهکار برای پایان بخشیدن به این بحران تأکید کرده و در عالیترین سطوح تلاش‌های همراه با حسن نیت خود را برای شکل گیری به روند سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ انجام داده و معتقد است راهکار سیاسی تنها راه برای پایان بخشیدن ایمن به این بحران است. امیدواریم جامعه جهانی به اهمیت این موضوع توجه کنند و کشورهایی که به صورت بی محابا به تسلیح یک طرف جنگ مبادرت می‌کنند و جنگ اوکراین را فرصتی برای آزمایش تسلیحات مختلف و متنوع خود می‌دانند به اهمیت این موضوع توجه کرده و تلاش همه جانبه‌ای کنند که راهکار سیاسی شکل بگیرد و شاهد پایان بخشیدن به این جنگ و بحران باشیم.