بازدید خبرنگاران از کلیسای بیت لحم و وانک و موزه موسیقی در آخرین ماه پاییز به همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، جمعی از خبرنگاران اصفهانی از کلیسای بیت لحم مقدس و کلیسای وانک و موزه موسیقی دیدن نمودند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در حدود سال‌های ۱۶۰۳ الی […]

بازدید خبرنگاران از کلیسای بیت لحم و وانک و موزه موسیقی

در آخرین ماه پاییز به همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، جمعی از خبرنگاران اصفهانی از کلیسای بیت لحم مقدس و کلیسای وانک و موزه موسیقی دیدن نمودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در حدود سال‌های ۱۶۰۳ الی ۱۶۰۶ تعدادی از ارامنه از جلفای ارمنستان به دستور شاه عباس اول به اصفهان کوچانده شده و در جلفای اصفهان که از املاک شخصی شاه عباس بود ساکن شدند. بعضی از این ارامنه در کار تجارت مهارت داشتند و در زمان کوتاهی دارای شرایط خوب اقتصادی شدند، این ارامنه برای انجام آیین مذهبی خود کلیساهایی را در شهر اصفهان بنا کردند، که امروزه از آثار تاریخی و جاذبه‌های مهم توریستی شهر اصفهان به حساب می‌آیند و بازدید کنندگان از این بناها که هم تاریخی و هم مذهبی فرهنگی هستند می توانند با فرهنگ ارامنه آشنا شوند.
کلیساهای ارامنه که در عصر صفوی بنا گردیدند، متاثر از معماری آن زمان متفاوت از تمام کلیساهای جهان است و دارای گنبد مانند مساجد هستند.
کلیسای بیت لحم
کلیسای بیت لحم یکی از زیباترین آنهاست که بزرگترین گنبد را دارد و دیوارها و سقف کلیسا با نقوش و تزیینات زیبایی پوشانده شده و به دست یکی از تجار ثروتمند ارمنی به نام “خواجه پطرس” بنا نهاده شد.
بر دیوارهای این کلیسا نقاشی‌هایی که داستان تولد مسیح (س) و مراحل پیامبری آن حضرت را بیان می‌کند دیده می‌شود. همچنین نقاشی‌هایی که داستان مسیحی شدن ارامنه را در ارمنستان بازگو می‌کند کشیده شده است.
در ادامه بازدید به خیابان نظر میانی محل کلیسای وانک رفتیم.
کلیسای وانک
کلیسای وانک یکی معروف‌ترین و کامل‌ترین این بناهاست که مثل نگینی در شهر اصفهان می‌درخشد این مجموعه فرهنگی مذهبی تشکیل شده از موزه مردم شناسی موزه اسناد و کتب که در آن ۵۰ هزار جلد کتاب و یک میلیون اسناد تاریخی و ملکی نگهداری می‌شود.
همچنین موزه خاچاتور گساراتسی که در سال ۱۹۷۱ به این مجموعه اضافه شده این موزه شامل کتاب‌ها و نسخه‌های خطی فرمان‌های پادشاهان اشیا عتیقه آثار فلزی و منسوجات چینی و سفالی و غرفه صنعت چاپ است. خلیفه خاچاطور گساراتسی در سفر به کشورهای دیگر با دستگاه چاپ آشنا شده و در اصفهان بدست هنرمندان و صنعتگران ارمنی آن را می‌سازد، و با این کار باعث ترقی و پیشرفت در زمینه چاپ کتب و ارتقاء فرهنگی جامعه می‌شود. این دستگاه چاپ نخستین در ایران و خاورمیانه بوده، دستگاه چاپ درسال ۱۶۳۶ ساخته شد.
در حیاط کلیسای وانک نیم تنه‌هایی از افراد سرشناس ارمنی به چشم می‌خورد و در دو طرف ورودی موزه تندیس‌های مسروپ ماشتو مقدس مبدع الفبای ارمنی در ۴۱۴ میلادی و خاچاطور گسا راتسی پایه گذار نخستین چاپخانه ایران و خاورمیانه قرار دارد. در دو سمت ورودی کتابخانه نرسس شنورهالی مقدس نیز مجسمه‌های هوهانس شیراز و بارویرسواک شاعران به نام ارمنی در قرن بیستم میلادی جای گرفته است. در حیاط کلیسا بنای یادبود شهدای نژادکشی ارامنه که در ۲۴ آوریل ۱۹۷۵ توسط ترکیه عثمانی به قتل رسیدند ساخته شده است، همچنین یک چلیپاسنگی که به دست هنرمند سنگ تراش ارمنستانی آراداک هامبارسومیان است نصب شده این چلیپا سنگ به همت هیئت مذهبی خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران به یاد نخستین پیشوای مذهبی ارمنیان جلفای نو اسقف اعظم مسروپ و دیگر پیشوایان مذهبی این خلیفه گری در ۱۴ مه ۲۰۱۷ در محوطه کلیسای وانک قرار داده شده که خود می تواند نمادی از هنر سنگ تراشی ارامنه نیز باشد. دفتر خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران نیز در کلیسای وانک قرار دارد.
موزه موسیقی
در ادامه از موزه موسیقی که در خیابان سنگ تراش‌ها قرار دارد دیدن کردیم این بنای ۱۸۰ ساله، محل تمرینات گروه کر ارامنه است.
در این موزه با مشاهیر و اساتید هنر موسیقی ارامنه در ایران و سایر نقاط جهان آشنا شدیم و از ادوات موسیقی و پیانوهای بسیار قدیمی که در مراسم مذهبی از آن استفاده می‌شده دیدن کردیم که همگی نشان از قدمت آشنایی ارامنه با موسیقی وحتی داشتن گروه های همنوازی در هزاره های قبل بوده است.