طرح ویژه پلیس راهور برای موتورسواران و عابران پیاده رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی فراجا از اجرایی‌شدن طرح ویژه این پلیس به‌منظور کاهش جان‌باختن موتورسواران و عابران پیاده در سراسر کشور خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سید تیمور حسینی در حاشیه سفر به استان اصفهان و شرکت […]

رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی فراجا از اجرایی‌شدن طرح ویژه این پلیس به‌منظور کاهش جان‌باختن موتورسواران و عابران پیاده در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سید تیمور حسینی در حاشیه سفر به استان اصفهان و شرکت در سی و پنجمین کمیسیون مجمع معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور با بیان اینکه حدود نیمی از کشته‌های حوادث رانندگی در معابر شهری کشور را موتورسواران و عابران پیاده تشکیل می‌دهند اظهار کرد: برای کاهش جان‌باختن موتورسواران و عابران پیاده یک طرح جامع و کاملی را در دستور کار داریم که در آینده‌ای نزدیک به پلیس راهور سراسر کشور برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در این طرح هم از لحاظ موضوعات سلبی و برخوردهای قانونی و هم از لحاظ ایجابی، فرهنگی و اقدامات آموزشی به طور دقیق پرداخته شده و تلاش خواهد شد تا میزان جان‌باختن موتورسواران و عابران پیاده در معابر شهری به حداقل برسد.

رئیس پلیس راهور فراجا اظهار داشت: هم اکنون طرحی با عنوان طرح ۱۰ و ۲۰ در شهر تهران در حال اجرا است که تأثیرات خوبی نیز داشته که پس از ارزیابی و بازخوردگیری و رفع ایرادات آن می‌توان این طرح را در سراسر کشور اجرایی کرد.

سردار حسینی اظهار داشت: در طرح ۱۰، تعداد ۱۰ مورد از تخلفاتی که بیشتر منجر بی‌نظمی و حادثه برای موتورسواران می‌شود مدنظر است و در طرح ۲۰ هم با تعداد ۲۰ تخلف حادثه‌ساز برخورد می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در خصوص پیشگیری از حوادث رانندگی برای عابران پیاده باید یک سری الزامات نظیر روشنایی هوشمند معابر، گذرگاه‌های ایمن، تجهیز خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به پل‌های مکانیزه شامل بالابر و پله‌برقی توسط مدیریت شهری شهرها و کلان‌شهرهای کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: البته در کنار این کارها آموزش و فرهنگ‌سازی هم نیاز است و مجموعه این کارها دست‌به‌دست هم دهد تا شاهد حوادث کمتری در این حوزه باشیم.

سردار حسینی کودکان و سالمندان را دو رنج سنی آسیب‌پذیر در حوزه عابران پیاده عنوان کرد و گفت: هر دو قشر کودکان و سالمندان نیاز به مراقبت جدی از سوی خانواده‌ها دارند و بایستی مسئولیت فردی و اجتماعی خود را در این حوزه انجام دهند.لزوم جایگزینی خودروهای برقی در کلان‌شهرهای کشور

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون نقش خودروهای برقی و هیبریدی در کاهش آلودگی هوا هم گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ میلیون خودروی دارای سوخت فسیلی در کشور وجود دارد که برای تبدیل این تعداد خودرو به خودروهای برقی باید یک برنامه ۳۰ساله را پیش‌بینی کنیم؛ یعنی در طول سه دهه کاری کنیم که در انتهای برنامه ۳۰ساله دیگر اثری از خودروها با سوخت فسیلی و مستهلک در کشور وجود نداشته باشد.

سردار حسینی عنوان کرد: به نظرم باید یک تقسیم کار صورت‌گرفته و شروع این کار از شهرهای آلوده؛ مانند تهران، اصفهان، مشهد و تبریز کلید زده شود.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه در تمام دنیا برای کلان‌شهرهایی که در معرض آلودگی هوا هستند یک برنامه‌ریزی فوری را در نظر گرفته و پیاده‌سازی می‌کنند عنوان کرد: به نظرم اگر ما بتوانیم طی یک بازه زمانی ۱۰ساله در کلان‌شهرهایی که با موضوع آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند خودروهای برقی و هیبریدی را جایگزین خودروهای دارای سوخت فسیلی کنیم می‌تواند یک موفقیت بزرگ در زمینه کاهش آلودگی هوای کشور باشد