آیین آغاز کاشت ۱۱۰هزار درخت جدید در عرصه‌های شهری وآغاز احداث باغ مشاهیر به وسعت ۲۲هکتار در اصفهان همزمان با پانزدهم اسفند ماه روز درختکاری با حضور علاقه مندان به طبیعت و برخی مدیران شهری آیین آغاز کاشت ۱۱۰هزار درخت جدید در عرصه‌های شهری و آغاز احداث باغ مشاهیر به وسعت ۲۲هکتار در اصفهان برگزار […]

همزمان با پانزدهم اسفند ماه روز درختکاری با حضور علاقه مندان به طبیعت و برخی مدیران شهری آیین آغاز کاشت ۱۱۰هزار درخت جدید در عرصه‌های شهری و آغاز احداث باغ مشاهیر به وسعت ۲۲هکتار در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مجید عرفان‌منش؛ مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه ما مدیران شهری وظیفه داریم حال خوب و زیست مناسب در شهر را به مردم هدیه بدهیم اظهار کرد: کاشت درخت در شهر با این رویکرد صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به آلودگی هوای اصفهان، ما وظیفه خود می‌دانیم فضای مناسبتری را برای زیست شهروندان فراهم کنیم و یکی از راهکارهای جهانی در این خصوص ایجاد فضای سبز است.

عرفان منش اذعان کرد: طرح تفصیلی شهر اصفهان زمین‌هایی با کاربری فضای سبز تعریف شده که امسال با شعار «جای خالی را با درخت پر‌کنید» تصمیم گرفته شد در جاهایی که آب و‌ زمین مناسب موجود است، درختان جدید کاشته شود.

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر چند عرصه بزرگ فضای سبز از جمله باغ مشاهیر، پارک سودان و پارک پرتو در آستانه کلنگ‌زنی است و در سال آینده شاهد اجرای این پروژه‌ها خواهیم بود.
در ادامه این مراسم علی نیکبخت؛ دانشیار گروه علمی باغبانی دانشگاه صنعتی به بیان نقش فضای سبز به‌عنوان پدافند غیرعامل در اصفهان پرداخت و گفت: ما باید به فضای سبز به‌عنوان یک پدافند غیرعامل نگاه کنیم چرا که این فضای سبز به کاهش آسیب‌پذیری در شرایط بحران کمک می‌کند و با توجه به بحرانی بودن شرایط آلاینده‌ها در این شهر، کمبود آب و تغییر اقلیم نیازمند حفاظت و‌ توسعه فضای سبز در اصفهان هستیم.

وی افزود:ارزش خدماتی که فضای سبز اصفهان به شهر و شهروندان اصفهانی ارائه می‌دهد معادل ۲۲هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

نیکبخت ادامه داد: اگرچه ما در سرانه فضای سبز جزو بهترین‌ها در سطح کشور هستیم اما با توجه به وضعیت اکولوژیکی اصفهان باید تلاش کنیم این سرانه را از ۲۵ متر مربع به ۵۰ متر مربع برسانیم و در کنار آن پیگیر کاهش آلودگی صنایع و احیای آب در بستر زاینده رود باشیم.

همچنین احسان بدخشیان؛ مشاور پروژه باغ مشاهیر نیز به تشریح این پروژه پرداخت و گفت: در پهنه ۳۰۰ هکتاری گل نرگس در جنوب اصفهان، ۲۲هکتار به فضای سبز تخصیص یافته و در دوره جدید مدیریت شهری ارزش افزوده ای به این عرصه اضافه شد تا در قالب پروژه باغ مشاهیر معرفی مشاهیر اصفهان، برگزاری رویدادهای ملی و غیره را در آن شاهد باشیم.

وی ادامه داد:۶۰ نفر از مشاهیر و‌ مفاخر اصفهان برای معرفی در این باغ در نظر گرفته شده‌اند و در معماری آن از ۴ دوره پایتختی اصفهان هم الهام گرفته‌ایم.

بدخشیان افزود: از جمله ویژگی‌های این باغ می‌توان به قرارگیری درب ورودی در یک خیابان ۴۵متری، احداث مسجد و موزه در باغ و احداث بزرگترین سالن آمفی تئاتر اصفهان در آن اشاره کرد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد:حدود ۶هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که برای آبیاری نیازمند ۶۰ میلیون متر مکعب آب است اما در حال حاضر با کمتر از نصف این مقدار آبیاری صورت می‌گیرد.

وی افزود:فضای سبز اصفهان با توجه به بحران آب شرایط سختی را می‌گذراند و تقاضای اعضای شورا و مدیریت شهری از مدیران استان این است که همه تلاش خود را برای برقراری جریان پایدار‌ آب زاینده رود به‌کار بگیرند.

وی در پایان گفت: پروژه باغ مشاهیر یکی از بزرگترین باغ‌های ایرانی است و انتظار داریم با زمان‌بندی مناسب و فشرده زودتر به بهره‌برداری برسد.
خبرنگار: الهام خانی