به مناسبت برگزاری جشن ملی روابط عمومی در ۲۶تیرماه خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران گفتگویی با دکتر هادی زمانی رییس دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان داشته که در زیر مشروح آن آمده است: در مورد اهداف برگزاری جشن ملی روابط عمومی برایمان بگویید؟  همان‌طور که اشاره نموده‌اید همایش ۲۶ تیرماه دو وجه متمایز دارد. یک […]

به مناسبت برگزاری جشن ملی روابط عمومی در ۲۶تیرماه خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران گفتگویی با دکتر هادی زمانی رییس دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان داشته که در زیر مشروح آن آمده است:

در مورد اهداف برگزاری جشن ملی روابط عمومی برایمان بگویید؟

 همان‌طور که اشاره نموده‌اید همایش ۲۶ تیرماه دو وجه متمایز دارد. یک وجه آن جشن ملی روابط‌عمومی است که با هم‌زمانی تولد پدر روابط‌عمومی جهان آقای ایوی لی و سالروز درگذشت آقای پروفسور نطقی پدر روابط‌عمومی ایران،قرار است تا یاد و نام این بزرگ‌مردان باشکوه تمام تر، گرامی داشته شود.

قطعا هر علمی مدیون بنیان‌گذاران خود است و دانش روابط‌عمومی بیش‌از سایر علوم این دین را بر گردن دارد. اگر نگاهی به نظریه دکتر نطقی و مرور عملکرد حرفه‌ای ایشان بیندازیم درخواهیم یافت که پس‌از آن بزرگوار هیچ‌یک از مردان و زنان روابط‌عمومی ایران تا بدین حد در رشد و اعتلای این دانش نقش مهم ایفا نکرده‌اند.

 حضور دکتر نطقی در عرصه‌های اعتلای دانش روابط‌عمومی با هم‌زمانی تلاش‌های ارزشمند ایشان در توسعه اجتماعی قرابت بی‌بدیل دارد.ایشان درحالی‌که ازیک‌طرف به‌دنبال تدوین محتواهای فاخر علمی برای تربیت دانشجویان و دانش‌پذیران حوزه روابط‌عمومی بودند، در کنار فعالیت‌های علمی خود از تاسیس گروه علمی روابط‌عمومی در دانشگاه و ترجمه‌ی آثار علمی و طرح نظریه ارزشمند خود، تلاش فراوانی را برای راه‌اندازی رادیو در ایران دنبال نمودند چراکه به‌یقین روابط‌عمومی دانش توسعه اجتماعی است و گام‌های آن باید به نفع جامعه برداشته شود، پروفسور نطقی نیک می‌دانست که بدون رادیو آگاهی به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل توسعه روان‌شناختی اجتماعی مغفول خواهد بود. و لذا برای تاسیس اولین شبکه رادیویی در ایران از هیچ اقدامی فروگذار نکردند.

وجه دوم این همایش توجه به اصل خلاقیت و نوآوری در روابط‌عمومی است.

بایستی توجه داشت که روابط‌عمومی دانش خلاقانه و نشاط‌آور است که فرآیندها و رویکردها و راهبردهای آن به نفع مردم همانگونه که دکتر نطقی مطرح کرده‌اند به نفع منافع عمومی است و لذا پذیرش قالب‌های ساختاری برای فرآیندهای روابط‌عمومی به‌مرور زمان واحدها و دفاتر روابط‌عمومی را به سمت یکنواختی و تقلید سوق می‌دهد.و این از فلسفه روابط‌عمومی به‌دور است.

جشنواره ملی ایده‌های خلاق روابط‌عمومی ایران تحت عنوان یک ایده در سال ۱۳۹۷هم‌زمان با برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین روابط‌عمومی ایران توسط بنده مطرح شد اما به دلیل شرایط خاص از سال ۱۳۹۸و در دومین دوره کنفرانس در کنار آن به‌عنوان جشنواره ایده‌های خلاق روابط‌عمومی برگزار گردید.

دومین دوره این جشنواره هم‌زمان با کنفرانس رویکردهای نوین روابط‌عمومی ایران آغاز گردید که با توجه به این‌که تعداد زیاد سخنرانان خارجی و مدیر گروه‌های ارتباطات دانشگاه های معتبر جهانی و همچنین وضعیت کرونا برگزاری آن به‌صورت آنلاین انجام شد، مجموعه دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان به این جمع بندی رسید که مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی ایران همزمان با روز بزرگداشت مقام شامخ پدر روابط عمومی جهانی و ایران برگزار نماید.

این همایش چه پیام علمی، اجتماعی و فرهنگی برای جامعه دارد؟

 مهم‌ترین پیام این همایش آنست که روابط‌عمومی به‌عنوان یک دانش مؤلف تنها با رویکردهای خلاقانه و نوآورانه و تکنولوژی است که می‌تواند به رسالت خود در بستر جامعه و سازمان عمل کند.

در صحبت‌هایتان از عملکرد اجتماعی روابط‌عمومی صحبت کرده‌اید دقیقاً منظورتان چیست؟

امروزه در حوزه فعالیت‌های روابط‌عمومی خصوصا روابط‌عمومی دستگاه های بخش خصوصی، مثل شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و … صحبت از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها می‌شود، به این معنا که این مجموعه‌ها باید بخشی از درآمدهایشان علاوه‌بر میزان اشتغال مطلوبی که ایجاد کرده‌اند در حوزه‌های محیط‌زیست هنر و ادبیات، کارهای عام‌المنفعه و خیریه و …  صرف کنند که کاملاً درست و بجا است، اما حرف من فراتر از مسئولیت‌های اجتماعی تنها شرکت‌های بازرگانی است.

بنده معتقدم که روابط‌عمومی به دلیل برخورداری از ساختارها، فرایندها و مؤلفه‌های منحصربه‌فرد خود، توانایی حل مشکلات را به‌صورت تسهیل شده دارد.

یعنی از راهکارهای خلاقانه در کمترین زمان ممکن و به ساده‌ترین شیوه،  مشکلات را حل می‌کند لذا ما با حبس و زنجیر آن در داخل سازمان قدرت عمل اجتماعی آن را گرفته‌ایم و شاید به‌همین دلیل است که در سازمان هم آن‌چنان‌که انتظار داشته‌ایم به‌طور تمام ندرخشیده‌است.

لذا روابط‌عمومی باید از قیدوبند سازمان رها شده و به وظیفه اجتماعی خود عمل کند. که بنده در فصل اول کتاب روابط‌عمومی اثربخش و فراگیر مبسوط به طرح و بسط دیدگاه‌های پروفسور هابرماس و سایر بزرگان آن را مطرح و تبیین نمودم.

در آن مقوله ذکر کردم که اگر از دیدگاه رابرت مرتون ؛ جامعه در سطح کلان اجتماعی یا سیاست، میان برد اجتماعی یا سازمان‌و خرد اجتماعی یا فرد عمل می‌نماید .

پس روابط‌عمومی نیز به‌عنوان دانش تسهیل فرآیندهای اجتماعی در همین سه سطح عمل می‌نماید یعنی ما یک روابط‌عمومی سیاسی داریم که در سطح کلان با همراهی سیاست‌گذاران و نظام جهانی و تحولات آن باعث ایجاد چشم‌اندازهای صحیح برای حاکمیت و همچنین معرفی صحیح و ارائه یک چهره مطلوب از کشور برای جهانیان می‌شود که متأسفانه در این حوزه ضعیف هستیم. یک روابط‌عمومی سازمانی داریم که قدمت یکصد ساله دارد و در داخل سازمان و کنار مدیر نقش مهمی را ایفا می‌کند که در استاندارد روابط‌عمومی ایران به‌خوبی ترسیم­اش کرده‌ایم و یک روابط‌عمومی فردی یا شخصی داریم که هر فردی در جامعه با برخورداری از آن به آگاهی فردی و اجتماعی دست می‌یابد. این سه سطح همدیگر را هم‌پوشانی می‌کنند و انرژی‌های سطوح بالاتر را تامین می‌کنند یعنی تا زمانی‌که ما مردمی آگاه و مطالبه‌گر نداشته باشیم به سازمان‌های شفاف و پاسخ‌گو دست نمی‌یابیم و عدم وجود سازمان‌های شیشه‌ای،  سیاست‌مداران خردمند و مردم‌دوست به جامعه تحویل نمی‌دهند.

به نظر جنابعالی تاثیرات این رویداد درخلق فرصت هاواستفاده از ظرفیت وامکانات روابط عمومی در راه حل یابی و توسعه اجتماعی حوزه های مختلف چه خواهد بود؟

 مهمترین وظیفه جشنواره ها ایجاد سطوح کیفی رشد می باشد که اگر از فلسفه و سازوکار مطلوب استفاده نکنند، قادر نخواهند بود زمینه اعتلای جامعه مربوط به خود را فراهم کنند. جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی، مهمترین تفاوتی که با سایر جشنواره‌ها دارد عدم مقایسه عملکرد های سازمانی است قطعاً به دلیل مولف بودن روابط عمومی و نقشی که در هر سازمان به صورت متمایز و منحصر به فرد ایفا می کند، بایستی ارزشیابی بر اساس شاخص های متفاوت و درونگرا و بومی محورانجام گردد. فلسفه این جشنواره آن است که مدیران و کارشناسان روابط عمومی بدانند برای حل هر مشکلی در سازمان خود ۱۰۰ راهکار تجربه نشده وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند و در کمترین و ارزان ترین شکل ممکن به نتیجه ی مطلوب برسند.

 مهمترین برنامه مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی ایران چیست؟

عموما تلاش کرده ایم که رویکرد محتوا محور و پژوهشی در همه برنامه های ما جاری و ساری باشد لذا با دعوت از ۴ نفر از اساتید و پژوهشگران جهان و ایران ، برنامه را دنبال خواهیم کرد. علاوه بر طرح دیدگاه‌های ارزشمند اندیشمندان ارجمند، از برگزیدگان جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی نیز تجلیل خواهد شد.