دف هایی که با خروش سیروان همنوازی کردند دومین دوره از جشنواره «هزار دف»در روستای گردشگری پالنگان با حضور هزار دف نواز و ۳۰هزار تماشاگر برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ آخرین روز از فروردین۱۴۰۳در مسیر جاده های پر پیچ وخم کوهستانی وکوههای سربه فلک کشیده و مملو از بلوطهای […]

دومین دوره از جشنواره «هزار دف»در روستای گردشگری پالنگان با حضور هزار دف نواز و ۳۰هزار تماشاگر برگزار شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ آخرین روز از فروردین۱۴۰۳در مسیر جاده های پر پیچ وخم کوهستانی وکوههای سربه فلک کشیده و مملو از بلوطهای سر سبز و زیبا از مسیر جاده سنندج-کامیاران منتهی به پالنگان با هدف پوشش خبری دومین مراسم «هزار دف» همگام با طلوع شیارهای زرین خورشید بر فراز قله های استواراطراف پالنگان به داخل روستا رسیدیم.


حضور بی شمار گروههای گردشگری، جدا از شهرستانهای کردستان با پلاک خودرو استانهایی مانند،اهواز،مشهد، همدان و….. از همان ساعات اولیه صبح جمعه یکی پس از دیگری وارد روستا میشدند.


صدای خروش سیروان همیشه جاری از میان سلسله جبال زاگرس، در دو نمای روبروی خانه هایی از دل سخره های استوار با معماری سنتی وخاص منطقه اورامانات با مردمانی مهمان نواز، مهربان و سخت وکوش همانند لالایی مادران کردستانی روح و جان هر رهگذری جلا میداد.
ساعت چهار بعداظهر همزمان با حضور استاندار کردستان و معاونین میراث فرهنگی استانی و کشوری، هزاران دف نواز بر فراز بامهای خاکی روستای زیبای پلکانی پالنگان با هم نوازی صدای خروش سیروان همیشه جاری از وسط روستا و با حضور جمعیتی بیش از ۳۰هزار نفر با لباسهای رنگارنگ و زیبا از سنتهای مختلف استانهای دیگر برای شروع مراسم عرفانی «هزار دف» آماده شده بودند.


پارسال قرار بود که پالنگان در لیست ثبت جهانی قرار بگیرد اما، ضعف هایی هم چون نبود زیرساخت های لازم از جمله روشنایی، محل اسکان مسافران و عدم برگزاری مراسم هایی فرهنگی و هنری و اجتماعی هم چون جشنواره بزرگ «هزار دف» از رقابت باز ماند و روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی به جمع روستاهای گردشگری جهانی در ایران قرار گرفت.


امسال با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی استان و مسئولان با انجام تمهیدات لازم بار دیگر این روستا در لیست روستاهای ثبت جهانی با برگزاری دومین دوره از جشنواره «هزار دف» در دستور کار قرار گرفت.


دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از منابع طبیعی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی و محیطی، توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت بندی گردشگری، زیرساخت و اتصال و همچنین بهداشت، ایمنی و امنیت از دیگر شاخص های اعلام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری است.

ثبت جهانی پالنگان شکوفایی اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت


استاندار کردستان در این مراسم ضمن خیر مقدم به گردشگران داخلی و خارجی،آحاد مردم و ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثبت جهانی روستای پالنگان، اظهار کرد: ثبت جهانی این منطقه در راستای اشتغالزایی و خلق ثروت برای ساکنین این روستا از اهمیت زیادی برخوردار است.
اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه ثبت جهانی پالنگان شکوفایی اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت، افزود:با مدیریت صحیح و بهره‌مندی از بستر موجود و ظرفیت‌های ویژه این روستا در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه تلاش خواهیم کرد.


وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری پالنگان انجام شده است باید تداوم پیدا کند، ادامه داد:یکی از موفق‌ترین پروژه‌های توسعه روستایی استان کردستان،روستای گردشگرپذیر پالنگان است.
استاندار کردستان با بیان اینکه برگزاری رویداد مهم هزار دف می‌تواند در تقویت هرچه بیشتر مسائل دینی و مذهبی منطقه نقش‌آفرین باشد، گفت: جاذبه‌های گردشگری روستای پالنگان به عنوان مهد تاریخ و مفاخر در سطح منطقه و غرب کشور کم‌نظیر است.


پالنگان معیارهای قرار گرفتن در لیست روستاهای جهانی را دارد


مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: هفته‌ آینده پرونده ۸ روستای کاندیدای کشور برای انتخاب به عنوان روستای جهانی، به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ارسال می‌شود.
سید مصطفی فاطمی عصر روز جمعه ٣١ فروردین‌ماه ١۴٠٣ در حاشیه مراسم هزار دف روستای پالنگان استان کردستان گفت:مراسم هزار دف روستای پالنگان یکی از بی‌نظیرترین مراسم عرفانی کردستان در حوزه گردشگری آئینی است که توانسته گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.


مدیرکل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی به ضرورت تأمین زیرساخت‌های گردشگری در این روستای تاریخی اشاره کرد و افزود:پالنگان بیشتر معیارهای قرار گرفتن در لیست روستاهای جهانی گردشگری را دارد.


او عنوان کرد: هفته آینده پرونده پالنگان کردستان و ٧ روستای دیگر کاندیدای کشور برای انتخاب به عنوان روستای جهانی، به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ارسال می‌شود.

مهارت ساختن دف در تاریخ ۴ بهمن ١٣٩١ به شماره ٩۵٧ و هنر ساختن و نواختن دف نیز در تاریخ ٢٢ اسفند ١٣٩۵ به شماره ١٣۶١ به ثبت ملی رسیده و آوازه جهانی نیز دارد.


پالنگان کاندید روستای جهانی گردشگری نمادی ارزشمند از توسعه پایدار و مهاجرت معکوس از شهر به روستا است.این روستا از کامیاران تا پالنگان ۵۷ کیلومتر فاصله دارد.


پالنگان حدود هزار نفر جمعیت دارد که شغل آنان دامداری وکشاورزی است و به زبان هورامی صحبت می‌کنند.

کویستان عبدالحکیمی