یک رسانه لبنانی گزارش داد که رئیس جمهور لبنان با همتای سوری خود درباره ترسیم مرز دریایی بین دو کشور گفت وگو کرده و بیروت پیامی نیز از قبرس برای ترسیم مرز دریایی با این کشور دریافت کرده است و قرار است رایزنی درباره این دو پرونده بعد از امضای توافق مرز آبی بین فلسطین […]

یک رسانه لبنانی گزارش داد که رئیس جمهور لبنان با همتای سوری خود درباره ترسیم مرز دریایی بین دو کشور گفت وگو کرده و بیروت پیامی نیز از قبرس برای ترسیم مرز دریایی با این کشور دریافت کرده است و قرار است رایزنی درباره این دو پرونده بعد از امضای توافق مرز آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، روزنامه لبنانی “الاخبار” امروز شنبه نوشت: اگر اتفاق خاصی نیفتد قرار است این هفته شاهد گام نهایی و اجرایی پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی باشیم.

بر اساس برنامه، قرار است توافق ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی امضا و نسخه هایی از آن به دولت آمریکا و سازمان ملل ارایه شود تا بعد از آن برنامه جدید درخصوص مرزهای دریایی لبنان و قبرس و ترسیم مرزهای دریایی لبنان و سوریه آغاز شود.

این روزنامه به نقل از منابع خود اعلام کرد: میشل عون رئیس جمهور لبنان دو روز پیش با بشار اسد همتای سوری خود تماس تلفنی داشت و درخصوص روابط دوجانبه و ترسیم مرزهای دریایی رایزنی کرد.

دو طرف در این گفت وگوی تلفنی توافق کردند که هیات هایی رسمی از ادارات و وزارتخانه های دو کشور تشکیل شود و نشست هایی در بیروت و دمشق برگزار کنند تا به طور سریع به توافق برسند؛ به ویژه اینکه اختلافات میان بیروت و دمشق از نوعی نیست که قابل حل شدن نباشد؛ هرچند به بررسی های فنی و قانونی نیاز دارد.

عون و بشار اسد تاکید کردند: مذاکرات لبنانی – سوری بدون هیچگونه میانجیگری و توافق دو کشور یک معاهده دو طرفه خواهد بود و هیچ شباهتی به توافق مرز آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی نخواهد داشت.

بنابراین در توافق بیروت و دمشق نه میانجیگر آمریکایی، نه ضمانت های بین المللی و نه هیچگونه مذاکرات غیرمستقیم وجود نخواهد داشت.

این روزنامه لبنانی نوشت که طرف های ذیربط در دو کشور اکنون درحال آماده سازی اوراق مربوط به مختصات جغرافیایی و خطوط ویژه مناطق اقتصادی هستند.

از سوی دیگر، گفته می شود که لبنان پیامی از وزارت خارجه قبرس مبنی بر آغاز گفت وگو درخصوص حل مشکلات مرزی میان دو کشور در سایه توافق بین لبنان و فلسطین اشغالی دریافت کرده است.

لبنان از مقامات قبرس خواسته است که سفر مسئولان و هیات های خود به بیروت را به هفته آینده و بعد از امضای توافق ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی موکول کنند.

بر اساس این گزارش، مشکلات مرزهای دریایی لبنان و قبرس تنها نیازمند تغییر مختصات و ایجاد نقاط جدید است.