آبخیزداری و کنترل سیل در اصفهان در انتظار بودجه!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه دو مؤلفه تأمین اعتبار و نیروی انسانی در کنار یک برنامه مشخص به پیشگیری و کنترل حوادث کمک می‌کند اظهار کرد: در زمینه پیشگیری نیاز به اعتبارات است که باید به استان تخصیص داده شود و در زمینه آمادگی و مقابله با حوادث هم باید سازمان‌های امدادی کشور به استان کمک کنند.

منصور شیشه‌فروش در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری شهید یاران، با توجه به بارش‌ها در روزهای اخیر، یکی از راهکارهایی که در جهت پیشگیری از سیل است را اجرای طرح‌های آبخیزداری بیان کرد و گفت: از وسعت ده و هفت میلیون‌هکتاری مساحت استان یک میلیون هکتار مطالعات توجیهی آبخیزداری انجام شده، ۳٫۲ هکتار مطالعات تفصیلی و اجرایی انجام شده و از این مقدار ۲٫۵ میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری در سنوات گذشته تا کنون اجرا شده، ۷۰۰ هزار هکتار هم باقی‌مانده که باید در دو و هشت دهم میلیون هکتار طرح‌ها اجرا شود.

وی افزود: سال گذشته منابع طبیعی اجرای ۲۰ طرح را آغاز کرد که هم اعتبارات ملی و هم استانی داشت و در ۳۱۷ هزار هکتار هم مطالعات آبخیزداری در اراضی انجام شد.

https://www.digikala.com/mag/how-bitcoin-works بیت کون چطوری کار می‌کنه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در شهرستان‌های هرند، نایین، چادگان، نجف‌آباد، اردستان و کوهپایه طرح‌های آبخیزداری باهدف پیشگیری از سیل اجرا شد و امسال هم ده طرح برنامه‌ریزی‌شده که اجرا شود.

وی هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری و یا سازه‌های سنگی ملاتی و بندهای خاکی را کنترل سیل بیان کرد و گفت: طرح‌های آبخیزداری می‌تواند از آب‌وخاک حفاظت کند از بروز خسارت فرسایش بادی جلوگیری کند.

شیشه‌فروش عنوان کرد: تأکید ما این است که اعتبارات طرح‌های آبخیزداری تأمین شود و برای اجرای این مقدار طرح‌هایی که مطالعات انجام شده، استان نیازمند دو هزار میلیارد تومان اعتبار است که درخواست کردیم و یک‌بار برای همیشه دولت باید کمک کند.

*جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و وزارت نیرو  به اجرای طرح‌های پیشگیری از سیل کمک کنند

وی افزود: جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی کشور و وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه باید به اجرای طرح‌های پیشگیری از سیل کمک کنند؛ چون هر سال در کشور سیل می‌آید و خسارت ایجاد می کندو وقت آن رسیده که در فصل پیشگیری اعتبارات ویژه‌ای برای پیشگیری از سیل به استان‌ها اختصاص داده شود.

شیشه‌فروش ادامه داد: مطالعات جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در خیلی از شهرهای ما انجام شده و منتظر اعتبار هستند و تقویت سیل‌بندها اطراف شهرها و روستاها در آب منطقه‌ای طرح‌های ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آزادسازی تصرفاتی که در حاشیه رودخانه‌ها ایجاد شده از اولویت‌هاست که اینها همه نیاز به اعتبارات ویژه‌ای دارد.

وی اضافه کرد: ما درخواست می‌کنیم که اگر چه اقداماتی انجام شده و طرح‌های آبخیزداری ساماندهی رودخانه و واپایش سیل کارهایی در بخش‌های مختلف انجام شده ولی هنوز عرصه‌های مختلف تحت‌تأثیر سیل هستند و تجارب سیلاب‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده نشان می‌دهد که اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه و شناسایی و رفع تصرفات از مسیر رودخانه‌ها، احداث سیل‌بندهای حفاظتی و اجرای طرح‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و آبخیزداری می‌تواند به پیشگیری از سیل کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه اینها همه اعتبار می‌خواهد گفت: ما از وزارت نیرو درخواست داریم به‌عنوان مسئول کارگروه راهبری سیل این پیگیری‌ها را انجام دهند که این اعتبارات به استان تخصیص پیدا کند.

شیشه‌فروش اضافه کرد: مسئله دیگر این که از سازمان‌های دولتی کشوری مانند سازمان آتش‌نشانی و شهرداری و هلال‌احمر و سازمان دهیاری‌های کشور و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان اورژانس کشور درخواست می‌کنیم که متناسب با شرایط حادثه‌خیزی در کشور و استان نسبت به تقویت امکانات و تجهیزات امدادی استان از جمله بازسازی و به‌روزرسانی خودروهای امداد، تأمین خودروهای بنکدار و اطفاء حریق موردنیاز و تأمین ماشین‌آلات راهداری مانند لودر و بیل مکانیکی که بسیار فرسوده است و همچنین صدور مجوز به‌کارگیری نیروهای متخصص امدادی در این دستگاه‌هایی که نیاز به جذب نیرو دارند، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تأکید کرد: دو مؤلفه تأمین اعتبار و نیروی انسانی می‌تواند در کنار یک برنامه مشخص به پیشگیری و واپایش حوادث کمک می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در زمینه پیشگیری نیاز به اعتبارات است که باید به استان تخصیص داده شود و در زمینه آمادگی و مقابله با حوادث هم باید سازمان‌های امدادی کشور به استان کمک کنند که تقویت تجهیزات، امکانات موردنیاز و نیروهایی که باید تخصصی جذب شوند.

*اصفهان معین ۹ استان کشور

وی افزود: چون اصفهان هم در مرکز کشور قرار دارد و چهارراه ارتباطی است و تردد زیاد در آن انجام می‌شود، مخاطرات ناشی از خشکسالی، تندبادها، سیلاب‌های محلی و در زمستان بارش شدید برف در مناطق و اینکه اصفهان جانشین تهران در مدیریت بحران و معین ۹ استان اطراف است و همهٔ این مؤلفه‌ها می‌رساند که امکانات استان باید تقویت شود و می‌تواند رسالت خود را انجام دهد.

شیشه‌فروش گفت: ما در هر حادثه ای که در کشور اتفاق افتاده موفق عمل کردیم و در حوادث دو سال اخیر سیلاب و بارش برفی که در مناطق غرب و جنوب کشور ایجاد شد، در لرستان خوزستان یزد، همدان و دیگر مناطق اصفهان همواره کمک‌رسان بوده و با ماشین‌آلاتی که اعزام کرده در برف‌روبی و آب سانی سیار و امدادی و تخلیه لایروبی مسیرها انجام شده است.

وی در پایان تأکید کرد: درخواست استان از این دستگاه این است که نسبت به تصویب اعتبارات مصوب استان اقدام کنند.

خبرنگار: الهام خانی