لزوم ورود مسئولان برای توقف ساخت‌وساز در حریم غار کرفتو دیواندره سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، خواستار ورود مسئولان ارشد استان برای توقف ساخت‌وساز در حریم غار کرفتو دیواندره شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ گولان فرزامی در جلسه رسیدگی به موضوع ساخت‌و‌ساز در حریم منظر […]

لزوم ورود مسئولان برای توقف ساخت‌وساز در حریم غار کرفتو دیواندره

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، خواستار ورود مسئولان ارشد استان برای توقف ساخت‌وساز در حریم غار کرفتو دیواندره شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ گولان فرزامی در جلسه رسیدگی به موضوع ساخت‌و‌ساز در حریم منظر غار تاریخی کرفتو گفت: ساخت‌وساز برای احداث یک واحد تولیدی در جوار اثر تاریخی غار کرفتو، نگرانی‌هایی در خصوص خروج این اثر از فهرست ثبت موقت یونسکو ایجاد کرده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی کردستان اظهار کرد: تاکنون تلاش‌های بسیاری از سوی مسئولان ارشد استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دوستداران میراث‌فرهنگی برای جابه‌جایی این سازه احداث شده در حریم حفاظتی و منظری غار کرفتو، صورت گرفته که متأسفانه تا این لحظه نتیجه‌بخش نبوده است.

او با بیان اینکه غار کرفتو به‌عنوان یک اثر تاریخی و طبیعی خارق‌العاده نیازمند توجه ویژه است، افزود: چنانچه به موضوع ساخت‌وساز صورت گرفته رسیدگی نشود، زمینه برای ساخت‌وسازهای دیگر در جوار این اثر شاخص باستانی ایجاد می‌شود.

فرزامی عنوان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات موثری مبنی بر تهیه و بررسی پرونده این اثر تاریخی و فرهنگی استان برای ثبت در میراث جهانی یونسکو انجام شده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی کردستان یادآور شد: در صورتی که این اثر ارزشمند استان در فهرست جهانی قرار گیرد، علاوه بر معرفی هرچه بیشتر این منطقه، شاهد اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و گردشگری آن نیز خواهیم بود.

گفتنی است غار کرفتو یکی از بزرگ‌ترین غار‌های دست‌کن و از طولانی‌ترین غار‌های ایران محسوب می‌شود که در ۷۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز و ۶۷ کیلومتری شمال غربی شهرستان دیواندره قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت تاریخی و زمین‌شناسی غار کرفتو، این غار در سال ۱۳۱۸ با شمارە ٣٣٠ در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسید و در سال‌ های اخیر در فهرست ثبت موقت آثار جهانی یونسکو قرار گرفت.