حداقل ۳۰ درصد سهمیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش به ایثارگران تعلق دارد/۲۵ هزار ایثارگر آموزش و پرورش تبدیل وضعیت شدند/آموزش و پرورش بزرگترین پایگاه ترویج فرهنگ ایثار است به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از ایثار، زهرا مظفر با بیان اینکه تبدیل وضعیت در آموزش و پرورش بر اساس بند «د» تبصره […]

حداقل ۳۰ درصد سهمیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش به ایثارگران تعلق دارد/۲۵ هزار ایثارگر آموزش و پرورش تبدیل وضعیت شدند/آموزش و پرورش بزرگترین پایگاه ترویج فرهنگ ایثار است

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از ایثار، زهرا مظفر با بیان اینکه تبدیل وضعیت در آموزش و پرورش بر اساس بند «د» تبصره ۲۰ بودجه ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد، گفت: حدود ۲۷ هزار نفر از ایثارگران مشمول قانون تبدیل وضعیت در وزارت آموزش و پرورش شاغل بودند که از این تعداد تبدیل وضعیت حدود ۲۵ هزار نفر صورت گرفته است.

وی افزود: اجرای این قانون شامل تبدیل وضعیت از «رسمی آزمایشی به رسمی»، از «پیمانی به رسمی»، از «قرارداد کار معین به رسمی» و از «شرکتی به رسمی» انجام شده است. تبدیل وضعیت حدود ۲۵ هزار نفر انجام شده است و تبدیل وضعیت حدود ۲ هزار نفر به دلیل عدم همخوانی رشته و مدرک تحصیلی باقی مانده است که در حال هماهنگی و رایزنی با سازمان اداری استخدامی هستیم که کدهای آن‌ها را دریافت کنیم و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در وزارت آموزش و پرورش پایان یابد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه امور شاهد و ایثارگران در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین نهاد آموزشی کشور همان طور که از نام آن مشخص است نگاه تربیتی بر اساس اصول حیات طیبه و سند تحول بنیادین دارد و این موضوع از وظایف ذاتی آموزش و پرورش است.

وی افزود: در حوزه سهمیه ایثارگران، استخدام‌ها از طریق آزمون انجام می‌شود و بر اساس قانون حدود ۲۵ درصد از ظرفیت استخدامی به جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، خواهر و بردار شهید و در نهایت همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بالای یک سال اسارت تعلق گرفته و ۵ درصد ظرفیت نیز به آزادگان کمتراز ۱ سال اسارت، فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد، رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و در نهایت همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها تعلق می‌گیرد اما آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد پذیرش و استخدام ایثارگران را انجام داده که بیشتر از حدی است که قانون تعیین کرده است و در استخدام‌های پیش رو نیز جذب حداقل ۳۰ درصد از ایثارگران عزیز صورت خواهد گرفت.

مظفر با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از سال ۱۳۵۹ و شروع جنگ تحمیلی تاکنون ۱۳۵۶ مدرسه شاهد را ایجاد کرده است، گفت: در واقع کار آموزش و پرورش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و این فرهنگ را با گسترش مدارس ترویج کرده است.

وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین پایگاه ترویج و فرهنگ ایثار و شهادت با مخاطبان ۴۰ میلیونی رو به رو است. ۱۵ میلیون دانش آموز و ۳۰ میلیون اولیای دانش آموزان را به عنوان مخاطبان خود داریم. آموزش و پرورش حدود ۴۰ هزار شهید دانش‌آموز و شهید فرهنگی دارد و درصد قابل توجهی از شهدای جنگ تحمیلی به آموزش و پرورش تعلق دارند. هم‌اکنون هم از بین کارکنان دولت باید گفت بیشترین جامعه ایثارگری یعنی حدود ۱۰۰ هزار ایثارگر در عرصه آموزش و پرورش حضور دارند و با این خیل عظیم جامعه ایثارگری مواجه هستیم.

مظفر با اشاره به دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: آموزش و پرورش علاوه بر تعلیم و تربیت کار ترویجی در حوزه ایثار و شهادت و تکریم از ایثارگران را به عهده دارد. آموزش و پرورش برگزاری ۴۰ هزار اردوی راهیان نور و بزرگترین اعزام‌ها را به این اردوها داشته است. ضمن اینکه در دفاع از حرمین شریفین همانند دوران جنگ تحمیلی که فرهنگیان و دانش آموزان در جبهه‌ها حضور داشتند از ترویج فرهنگ ایثار و جهاد استقبال می‌کنند و تعداد زیادی از فرهنگیان عزیز هم به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه امور شاهد و ایثارگران تصریح کرد: در برنامه‌های آموزش و پرورش به رویکرد ترویج فرهنگ جهاد، مقاومت و شهادت بر اساس تحول بنیادین و اسناد بالا دستی توجه شده و آموزش و پرورش در تمامی برنامه‌ها، مسابقات فرهنگی و هر فعالیت فرهنگی که قرار است در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه شود نقش پررنگی دارد که این برنامه‌ها شامل برگزاری مسابقات، برنامه‌های اردویی و تربیتی، مسابقات کتابخوانی، مقاله‌نویسی، سرود، نقد، شعر، طراحی، گرافیک، تئاتر، نمایش و … است و بدین ترتیب در آحاد جامعه به ویژه دانش آموزان با استفاده از ابزار هنر که ماندگارتر و اثرگذارتر است فعالیت‌های مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دنبال شده است.

مظفر در مورد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی افزود: در سال‌های اخیر شاهد هستیم که در متون درسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با معرفی الگوها و قهرمانان ایثارگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیگیری شده و این وظیفه ذاتی آموزش و پرورش است که به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفته و راه شهدا را ادامه دهد.