شیراز – معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ماهیانه حدود ۲ هزار و ۱۵۰ نفر در استان فارس جان خود را از دست می دهند که ۶۰ درصد از آنها به دلیل بیماری قلبی، عروقی و عفونی است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرنگار مهر، دکتر عباس رضائیان‌زاده، گفت: ثبت وقایع […]

شیراز – معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ماهیانه حدود ۲ هزار و ۱۵۰ نفر در استان فارس جان خود را از دست می دهند که ۶۰ درصد از آنها به دلیل بیماری قلبی، عروقی و عفونی است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرنگار مهر، دکتر عباس رضائیان‌زاده، گفت: ثبت وقایع حیاتی در برنامه ریزی های سلامت جامعه بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات سامانه کشوری نظام ثبت و طبقه بندی دلایل فوت، به طور متوسط در هر شبانه روز بیش از ۷۰ نفر در شهرستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز جان خود را از دست می‌دهند که این تعداد در هر ماه؛ حدود ۲ هزار و ۱۵۰ نفر است.

معاون علوم پزشکی شیراز با اشاره به ۵ علت اصلی منجر به فوت در استان فارس گفت: بیماری‌های قلبی عروقی با حدود ۴۰ درصد، بیماری‌های عفونی و انگلی؛ که سهم عمده آن بیماری کووید ۱۹ است، با حدود ۲۱.۵ درصد، سرطان‌‏ها و تومورها با حدود ۱۰.۷ درصد، حوادث ترافیکی با حدود ۴.۷ درصد و بیماری‌های تنفسی با ۴.۵ درصد، ۵ علت اصلی مرگ و میر در استان فارس بوده است.

مردان همچنان بیشتر از زنان می‌میرند

کارشناس نظام ثبت و طبقه بندی علت‌های مرگ در گروه آمار معاونت بهداشت دانشگاه نیز در این زمینه گفت: در سال ۱۴۰۰، فوت ۲۶ هزار و ۵۳ نفر در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سامانه کشوری نظام ثبت و طبقه بندی علل فوت ثبت شده که میانگین سنی فوت آنها ۶۵ سال بوده است.

مریم جان‌فدا سهم فوت مردان از این تعداد را ۵۷.۴ درصد و سهم فوت زنان را ۴۲.۶ درصد اعلام و اضافه کرد: همچنین شاخص نسبت جنسی حاصل از رویداد فوت در استان ۱۳۵ است؛ یعنی که در مقابل هر ۱۰۰ فوت ثبت شده برای زنان، ۱۳۵ فوت برای مردان ثبت کرده‌ایم.

او در ادامه میزان مرگ وقوع یافته در نقاط شهری استان فارس را ۷۶ درصد و در مناطق روستایی را ۲۴ درصد اعلام کرد و با تاکید بر اهمیت بررسی دلایل مرگ در گروه‌های سنی و جنسی مختلف، گفت: ۵۱ و ۳ دهم درصد مرگ‌ها در گروه سنی ۷۰ سال به بالا اتفاق افتاده است و پس از آن در گروه سنی ۶۹-۳۰ سال حدود ۴۰ و یک دهم درصد بوده و در گروه‌های سنی پائین‌تر، میزان مرگ ‏و میر کاهش می‌یابد.

کارشناس نظام ثبت و طبقه بندی علت‌های مرگ دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده، ۵۷ درصد فوت‌ها در بیمارستان‌ها، ۳۷ درصد در منزل و سایر موارد فوت در معابر و اماکن عمومی، مراکز درمان سرپایی و آسایشگاه‌ها رخ داده است.