اصفهان ۳۰ روز با پدیده خیزش گردوغبار مواجه بود مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در بهار و تابستان سال گذشته به دلیل کم‌بارشی و کانون‌های فرسایش بادی در مناطق مختلف استان با تشدید فعالیت ریزگردها حدود ۳۰ روز با پدیده خیزش گردوغبار درگیر بودیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران منصور شیشه‌فروش با […]

اصفهان ۳۰ روز با پدیده خیزش گردوغبار مواجه بود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در بهار و تابستان سال گذشته به دلیل کم‌بارشی و کانون‌های فرسایش بادی در مناطق مختلف استان با تشدید فعالیت ریزگردها حدود ۳۰ روز با پدیده خیزش گردوغبار درگیر بودیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه ۳۲ درصد مساحت استان اصفهان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک و شرایط کم بارش جزو مناطق کویری و بیابانی است، اظهار کرد: کانون‌های فرسایش بادی پدیده خیزش گردوغبار در مناطق کویری کاشان، آران وبیدگل، نطنز، نائین، اردستان، میمه، خوروبیابانک و شرق استان فعالیت ریزگردها را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان شاهد آب و هوای بیابانی هستیم که مناطق خوروبیابانک، انارک و شمال اردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: در قسمت‌هایی از استان آب و هوای نیمه‌بیابانی داریم که شهرستان اصفهان و مناطق مرکزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از ویژگی‌های آن خشکی هوا و کمی باران است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: براساس آمارها از ۲.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان، مطالعات ۱.۵ میلیون هکتار آن انجام شده که از این میزان در کل استان اصفهان یک میلیون و ۱۰۰ هکتار تحت فرسایش بادی هستند.

وی ادامه داد: کانون بحران فرسایش بادی استان بیشتر در شهرستان‌های ورزنه، کوهپایه، سجزی، کاشان، آران و بیدگل، نائین، شاهین‌شهر برخوار، بادرود، اردستان و خوروبیابانک شناسایی شد.

بیابان‌زایی با ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری و ۱۰۰ کیلومتر بادشکن زنده و غیرزنده

شیشه‌فروش با اشاره به شهرستانی‌هایی که در مجاورت کویر مرکزی کشور قرار دارند، تصریح کرد: شهرستان‌های نائین، کاشان، نطنز، اردستان، آران و بیدگل، برخوار، خوروبیابانک و اصفهان در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار دارند و اقدامات بیابان‌زدایی هر ساله به منظور تشکیل شن‌های روان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال‌های گذشته تاکنون با هدف تثبیت بیابان‌زدایی، پیشگیری از تشدید گردوخاک و کنترل شن‌های روان ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری در مناطق مختلف استان اصفهان انجام شده است، گفت: در این مدت ۱۰۰ کیلومتر بادشکن زنده و غیرزنده مانند درخت‌های زیتون، اکالیپتوس و توت برای حفاظت جاده‌ها و تأسیسات شهری در برابر گردوغبار و طوفان‌های شنی در مناطق بیابانی استان انجام گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به فعالیت سامانه‌ای بدون رطوبت که انرژی آن با وزش طوفان لحظه‌ای، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی در اواخر هفته گذشته در سطح استان به ویژه مناطق شمالی، اظهار کرد: این تندبادهای موقتی روز پنجشنبه هجدهم فروردین‌ماه منجر به شکسته و قطع شدن چند اصل درخت در مناطق شرق و مرکز استان شده است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال به دلیل نبود رطوبت خاک، کم‌بارشی و وزش تندبادها کانون‌های فرسایش بادی در استان اصفهان با پدیده خیزش گردوغبار مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در بهار و تابستان سال گذشته به دلیل کم‌بارشی و کانون‌های فرسایش بادی در مناطق مختلف استان با تشدید فعالیت ریزگردها حدود ۳۰ روز با پدیده خیزش گردوغبار درگیر شدیم، البته دو روز گذشته شاهد این تندبادها و خیزش گردوخاک در شهرستان‌های گلپایگان، کاشان، خوانسار، میمه، مبارکه، داران، دهاقان، نائین و مورچه‌خورت بودیم.