یک کارشناس مسائل منطقه با بیان این که با انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید عراق یکی از چالش های مهمی که در یکسال گذشته در عراق وجود داشت، حل و برطرف شد، گفت: به نظر می رسد عراق در یک مسیر صحیح قرار گرفته و به زودی نخست وزیر جدید کابینه خود را […]

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان این که با انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید عراق یکی از چالش های مهمی که در یکسال گذشته در عراق وجود داشت، حل و برطرف شد، گفت: به نظر می رسد عراق در یک مسیر صحیح قرار گرفته و به زودی نخست وزیر جدید کابینه خود را بدون سهم خواهی جریان‌های سیاسی معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ابسنا، حسن هانی زاده در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل از انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید عراق پس از چالش هایی که در یک سال گذشته داشته، گفت: سرانجام پس از یکسال از انتخابات پارلمان عراق و اتفاقاتی که در این مدت در این کشور رخ داد، جریان های سیاسی عراق به یک توافق نهایی برای انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهور و محمد شیاع السودانی به عنوان نخست وزیر رسیدند

وی تصریح کرد: این توافق برای انتخاب عبداللطیف رشید نتیجه رایزنی های فشرده بین فراکسیون های مختلف عراق با رهبران اقلیم کردستان بود، در طول هفته های گذشته یک هیات از اعضای پارلمان عراق از جمله فراکسیون چارچوب ائتلاف شیعیان به سرپرستی محمد الحلبوسی رئیس مستعفی پارلمان به اقلیم کردستان عزیمت کرده و با رهبران این اقلیم درباره نامزد ریاست جمهوری مذاکره کردند، سرانجام رهبران اقلیم کردستان توافق کردند تا عبداللطیف رشید که یکی از شخصیت های تاثیرگذار عراق است به عنوان رئیس جمهور به جای برهم صالح رئیس جمهور سابق انتخاب شود.
این کارشناس مسائل منطقه افزود: اختلاف نظر در دیدگاه های کردها مخصوصا میان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات بسیار شدید بود اما در نهایت به این توافق رسیدند که عبداللطیف رشید به جای برهم صالح انتخاب شود. رئیس جمهور جدید یکی از شخصیت های نزدیک به مرحوم جلال طالبانی رئیس جمهور سابق است.
هانی زاده همچنین بیان کرد: از سوی دیگر حزب دموکرات بر این نظر بودند که برهم صالح در طول ۴ سال گذشته نتوانسته خدمتی به اقلیم کند بنابراین رهبران اقلیم کردستان مانع از انتخاب مجدد برهم صالح برای تصدی ریاست جمهوری شدند. همچنین چارچوب ائتلاف شیعیان نظرشان این بود که برهم صالح انتخاب شود اما با توجه به رأی بالای عبداللطیف رشید، او انتخاب شد.
وی با بیان این که یکی از چالش های مهمی که در یکسال گذشته در عراق وجود داشت، حل و برطرف شد، گفت: ائتلاف چارچوب شیعیان عراق از همان سال گذشته محمد شیاع السودانی را به عنوان نخست وزیر قبول داشتند و مورد قبول فراکسیون ها بود اما با مخالفت مقتدا صدر و جریان او مواجه شد. در نهایت با کناره گیری مقتدا صدر از فعالیت های سیاسی راه برای انتخاب سودانی هموار شد و پارلمان به این نتیجه رسید به سودانی رأی دهد.
این کارشناس مسائل منطقه در ادامه اظهار داشت: بنابراین چالش مربوط به انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر با توافق فراکسیون های شیعه، کرد و سنی بر طرف شده و عراق در یک مسیر صحیح قرار گرفته و قرار است السودانی کابینه خود را بدون سهم خواهی جریان های سیاسی در آینده نزدیک معرفی کند.
هانی زاده یادآور شد: نخست وزیر جدید یک شخصیت نزدیک به مرجعیت بوده و مورد قبول شیعیان، اهل سنت و کردها است و پیش بینی می شود بتواند کابینه وحدت ملی خود را معرفی کند، همچنین عبداللطیف رشید رئیس جمهور جدید نیز در گذشته پست های کلیدی داشته، باجناق جلال طالبانی عضو اتحادیه میهنی و رئیس جمهور سابق کردستان و یکی از شخصیت های شناخته شده عراقی است.
وی ادامه داد: بعد از انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهور جدید عراق، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیامی تبریکی را صادر کرد اما برای سودانی به عنوان نخست وزیر پیام تبریک نفرستاد همین مساله نشان می دهد نگاه آمریکا به مسائل عراق یک نگاه دوگانه ای است و آمریکایی ها از انتخاب سودانی که هم به مرجعیت نزدیک است هم به ایران راضی نیستند و نگاه آمریکا نسبت به انتخاب نخست وزیر جدید منفی است.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: از سویی در آینده ممکن است مقتدا صدر که همچنان از نفوذ بالایی در میان توده های عراق برخوردار است، در مسیر کابینه سودانی سنگ اندازی کرده و مردم را به کف خیابان ها بکشاند، به هر حال انتخاب این دو شخصیت یعنی رشید و سودانی حرکت هوشمندانه ای است که پس از یکسال اختلاف نظر اکنون رهبران فراکسیون ها به این نتیجه رسیده اند عراق باید به جایگاه واقعی خود در سطح منطقه و جهان برگردد