نقدینگی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ هشت برابر شد/ خلق پول عامل رشد تورم سخنگوی دولت با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی هزینه‌های جاری کشور در سال ۱۴۰۰، گفت: خلق پول عامل رشد تورم است؛ از طرفی نقدینگی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، هشت برابر شده در حالی که رشد اقتصادی به طور تقریبی ثابت […]

نقدینگی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ هشت برابر شد/ خلق پول عامل رشد تورم

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی هزینه‌های جاری کشور در سال ۱۴۰۰، گفت: خلق پول عامل رشد تورم است؛ از طرفی نقدینگی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، هشت برابر شده در حالی که رشد اقتصادی به طور تقریبی ثابت بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، علی بهادری جهرمی امروز -پنجشنبه یازدهم اسفندماه- در همایش سراسری مداحان اهل بیت (ع) در مشهد، اظهار کرد: علی رغم اینکه صاحبان قدرت امروز از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ایران دریغ نکردند و از منظر قدرت رسانه‌ای نیز همه ابزار خود را علیه انقلاب اسلامی به کار گرفته‌اند، اما در ۴۴ سال گذشته مطابق منابع خارجی، روند توسعه و حرکت ملت ایران نه تنها افت نکرده بلکه از نظر شاخص‌های پیشرفت که خودشان تعیین کرده‌اند رشد داشته است.

وی بیان اینکه چرا امروز جوان ایرانی این رشد را احساس نمی‌کند؟ افزود: رشدی که ۴۴ سال قبل شروع شد، رشد خطی نبوده بلکه رشدی به صورت سینوسی بوده، یعنی بعضی مواقع رشد کشور با سرعت بالا رفته و در بعضی دوره‌ها افت‌هایی داشته است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به اعتراف کشورهای غربی، ایران که طی ۴۴ سال گذشته زیر آتش کامل هجمه و فشار حداکثری دشمن بوده اما توسعه کشورمان رو به رشد بوده است.

وی تصریح کرد: در دهه ۹۰ رشد کشور نزولی بود، یعنی دهه قبل رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر بوده و از طرفی هزینه‌های زندگی افزایش داشته و رکورد تورم در صد سال اخیر کم سابقه بوده است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: یک دهه هشتادی وقتی این روند یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر را می‌بینید می‌گوید پس کشور “پسرفت” داشته است لذا اکنون این جوان ۲۰ یا ۲۵ ساله گلایه مند و این پرسشگری طبیعی است.

وی ادامه داد: قصد بازگشت به عقب یا مقصر جلوه دادن دیگران را نداریم، اما هر فردی مسئول عملکرد خود است و دولت سیزدهم نیز باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد، لذا بررسی عملکرد دولت از شهریور ۱۴۰۰ مد نظر قرار بگیرد.

سخنگوی دولت با اشاره به پیشرفت‌های دولت، خاطرنشان کرد: شهریور ۱۴۰۰ روزی بیش از ۷۰۰ نفر در کشور به خاطر کرونا فوت می‌شد، در گذشته می‌گفتند تا اف‌ای‌تی‌اف را امضا نکنیم از واکسن خبری نیست، اما دولت سیزدهم با اتکا به نگاه متوازن به همه کشورها و تولید واکسن داخلی بر مسئله کرونا پیروز شد.

وی اظهار کرد: در بُعد اقتصاد در شهریور سال ۱۴۰۰، کشور تورم حدود ۶۰ درصد را تجربه کرد، این تورم تنها در دوره جنگ جهانی دوم در این کشور سابقه داشت.

بهادری جهرمی افزود: اما تورم تولیدکننده یا تورم “پیش‌نگر” که مربوط به بخش تولید است و به طور معمول چند ماه بعد، اثرش در تورم مصرف کننده ظاهر می‌شود در دهه ۹۰ اوضاع بدتری داشت.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم تورم پیش‌نگر ۱۰۳ درصد بوده که رقمی بی سابقه در تاریخ ایران بود، این روند اقتصادی نتیجه اعتماد به غرب و نگاه سازشکارانه در برابر ایران ستیزان بود که از توان و ظرفیت داخلی غفلت شد.

سخنگوی دولت گفت: هزینه‌های جاری دولت در پایان دولت قبل ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان بود و در پایان دولت دوازدهم برخی مقامات دولت سابق به آیت الله رئیسی گفتند، برای پرداخت حقوق و امور جاری چاپ پول می‌کنیم که همان خلق تورم است.

وی با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی هزینه‌های جاری کشور در سال ۱۴۰۰، افزود: خلق پول عامل رشد تورم است؛ از طرفی نقدینگی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، هشت برابر شده در حالی که رشد اقتصادی به طور تقریبی ثابت بوده است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ رشد خلق پول در کشور ۴۳ درصد بود، حال آنکه امروز رشد نقدینگی به ۳۴.۵ درصد رسیده است. از سوی دیگر رشد اقتصادی در ابتدای کار دولت سیزدهم از صفر، اکنون به بالای ۳.۵ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در همین مدت درآمدهای مالیاتی دولت از طریق شناسایی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در شروع دولت ۲.۵ میلیون مودی مالیاتی داشتیم اما در یکسال و نیم اخیر ۱.۵ میلیون مودی مالیاتی کشور به مشار مودیان افزوده شده، اما فشار به مودیان سابق و همیشگی افزایش نیافته است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نکته مهم اینکه، دولت نرخ مالیات از تولید کنندگان را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده است و در ادامه نیز سال بعد این رقم به ۱۸ درصد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر ابتدای دولت شده در حالی که هزینه‌های جاری کشور ماهانه به ۸۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. همه این هزینه‌ها نیز ماهانه تسویه می‌شود، و این مهم با افزایش درآمدهای مالیاتی و فروش نفت محقق شده است.

بهادری جهرمی گفت: حداقل دو هزار کارخانه و کارگاه تعطیل و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم فعال شده و نرخ بیکاری از ۱۰ درصد به هشت درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: اجرای شبکه ملی اطلاعات در ۱۰ سال گذشته ۳۰ درصد پیشرفت داشته اما در ۱.۵ سال فعالیت دولت سیزدهم رشد شبکه ملی به اندازه یک دهه قبل بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: اکنون بدخواهان ایران می‌بینند عقب ماندگی‌های یک دهه اخیر در حال جبران و اصلاح است و لذا تلاش می‌کنند به هر قیمتی روند پیشرفت و رشد ملت ایران را متوقف کند.

وی گفت: ویژگی هیئت امام حسین (ع) این است که همه تیپ افراد در آن حضور پیدا می‌کنند، لذا هیأت یک فضای کاملاً مناسبت برای بیان با منطق و استدلال دیدگاه‌ها برای جهاد تبیین است، اکنون این فضا در اختیار مداحان و واعظان با موقعیت تأثیرگذاری ویژه قرار دارد.