رئیس جمهور با تاکید بر استقلال بنیاد ملی نخبگان و اینکه دولت باید با همه امکانات در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد گفت: در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم اما نسبت به نسخه‌پیچی دیگران محتاط عمل می‌کنیم. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در دوازدهمین همایش بنیاد ملی […]

رئیس جمهور با تاکید بر استقلال بنیاد ملی نخبگان و اینکه دولت باید با همه امکانات در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد گفت: در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم اما نسبت به نسخه‌پیچی دیگران محتاط عمل می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه امروز اراده جدی دولت حمایت و توجه به نخبگان است، افزود: ظرفیت نخبگان کشور قطعاً زمینه بسیار مناسبی برای تحقق ایده دولت مردمی در ایجاد تحول در زمینه‌های علمی و عملکردی خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فلسفه تشکیل بنیاد نخبگان، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان که با ایده و نظر حکمت‌آمیز رهبری معظم انقلاب به منظور شناسایی و حمایت از نخبگان کشور تشکیل شد، در سال‌های فعالیت خود اقدامات مفید و موثری هم داشته است، اما آنچه انجام گرفته همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد و باید با توجه و استفاده از تجربیات گذشته گام‌هایی نو در جهت شناسایی و حمایت از نخبگان برداشت.

رئیسی در ادامه برخورداری از استعداد برتر، روحیه کار و تلاش مضاعف و تلاش برای رفع نیازهای کشور را از شاخصه‌های نخبگی برشمرد و اظهار داشت: اولین شکر این نعمت برای صاحب آن یعنی نخبگان، آن است که این نعمت را متعلق به خدا بداند و در مسیر رضایت او مورد استفاده قرار دهد، از خود برتر بینی که از آفات نخبگی است، پرهیز کند و تمام استعداد، خلاقیت و ابتکار خود را در جهت گره‌گشایی از نیازهای مردم و کشور بکار گیرد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به کارگیری نخبگی در مسیر رفع نیازهای مردم و کشور را بسیار ارزشمند دانست و بر اهمیت نقش والدین، معلمان و اساتید در مسیر رشد و پیشرفت نخبگان تأکید کرد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه میان «دانشگاه پیشرو و دانشگاه پیرو» تفاوت زیادی وجود دارد، گفت: دانشگاه پیشرو تلاش دارد نماد نوآوری و خلاقیت باشد، خود را در کنار نظام مسایل کشور تعریف کند و با بهره‌گیری از مجرب‌ترین اساتید و بهترین دانشجویان و دانش‌پژوهان مسائل را بشناسد و در جهت حل آنها پیشقراول باشد. اما دانشگاه پیرو بدون توجه به توانمندی‌های داخلی و نیروهای مبتکر، نوآور و خلاق کشور به دنبال آن است تا ببیند دیگران چه می‌خواهند و چه می‌کنند!

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نسبت به استفاده از علم و دانش و تجربه کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: البته قطعاً با نسخه‌های ارائه شده از سوی دیگران با احتیاط برخورد می‌کنیم.

کارشناسان، دانشمندان و پژوهشگران نسخه‌های ارائه شده از سوی دیگران را به دقت بررسی می‌کنند که آیا متناسب با زیست‌بوم و مسایل کشور در حوزه‌های مختلف هست یا نه؟

رئیسی همچنین در تشریح تفاوت «نخبه وابسته با نخبه مستقل»، تصریح کرد: نخبه مستقل می‌خواهد آزادانه بیندیشد، خلاقیت داشته باشد، نیاز مردمش را بشناسد و تمام دانش و استعداد خود را در جهت رفع آنها بکار گیرد و خود را وابسته به قدرت و پول دیگران نکند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در گذشته شاهد غارت و دست‌اندازی دشمنان به ثروت و منابع کشور و سرزمین‌مان بودیم، اما امروز با حربه برنامه‌ریزی برای جذب نخبگان و استعدادهای کشورمان مواجهیم، اظهار داشت: دشمن در این جنگ شناختی که علیه ما به راه انداخته به دنبال غارت قشر پیشرو و نخبه کشور است و از این جهت ما مسئولین وظیفه داریم ضمن حفظ جایگاه و کرامت نخبگان، زمینه را برای فعالیت و تداوم پیشرفت این قشر ارزشمند در کشور فراهم کنیم.

آیت‌الله رئیسی حمایت مالی، حقوقی و همچنین تسهیل‌گری در صدور مجوزها بویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله حمایت‌های لازم دولت از نخبگان برشمرد و افزود: امروز حضور نخبگان در جای جای کشور جلوه دارد و قطعاً فراهم کردن زمینه برای نقش‌آفرینی بیشتر آنان گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور در مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین تأکید کرد: بنیاد ملی نخبگان وظیفه دارد حمایت‌های دولت از نخبگان را به شکل عملی پیگیری کند و ملجأ و پناهی برای نخبگان در جهت برطرف‌سازی خواسته‌ها و نیازهای آنها باشد.

رئیسی بسیاری از مشکلاتی که برای بشریت در حال اتفاق افتادن است را ناشی از به خدمت گرفتن علم و دانش نخبگان از سوی قدرت‌های استکباری دنیا دانست و تصریح کرد: اگر هر یک از نخبگان ما به کشور دیگری مهاجرت کرد، ولو با شرایط و امکانات خوب مشغول بکار شد، اما باید از خود بپرسد که محصول فعالیت و علم و دانش او به دست چه کسی خواهد افتاد و در چه مسیری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

رئیس جمهور شهید چمران و شهید سلیمانی را مصداق و نمونه عینی، نخبه واقعی برای کشور دانست و گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی نخبه‌ای بود که توانایی و توانمندی خود را در خدمت تأمین امنیت کشور بکار گرفت و امروز نام او به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم در دنیا می‌درخشد.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به نخبگان را در راستای عدالت آموزشی، پرورشی و تربیتی دانست و اظهار داشت: در حوزه حکمرانی و مدیریتی نیز بکارگیری نخبگان بسیار اثربخش بوده است.

رئیس جمهور هدایت نخبگان به تحصیل در رشته‌های مورد نیاز کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز جمهوری اسلامی در حوزه گردشگری سلامت در منطقه و جهان سرآمد است و این امر حاصل توجه به نیاز کشور در هدایت نخبگان بوده است که باید استمرار یابد.

رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه تولید کشور، تجاری‌سازی و بازاریابی برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله وظایف دولت در زمینه حمایت از این شرکت‌ها عنوان و تأکید کرد: بار دیگر اعلام می‌کنم هیچ سازمان و نهادی حق ندارد، مشابه محصول باکیفیت و استانداردی را که در داخل کشور تولید می‌شود، از خارج وارد کند. این کار تخلف سازمانی محسوب می‌شود و ظلم و جفا به تولیدکنندگان کشور است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی کشور با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، گفت: در این زمینه فعال‌سازی مسیرهای ریلی شمال و جنوب در راستای توسعه همکاری ترانزیتی با کشورهای همسایه آغاز شده و به دستاوردهای بسیار خوبی هم رسیده‌ایم و با وجود عقب‌ماندگی‌ها از گذشته در این زمینه، این مسیر ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین همایش ملی نخبگان و معاون سرآمدان بنیاد ملی نخبگان با شعار «حکمرانی نخبگان برای سرآمدی ایران» پس از سه سال تاخیر به دلیل همه گیری کرونا، امروز با مشارکت ۵۰۰ نخبه و دستگاه‌های دولتی در سالن اجلاس سران در تهران آغاز به کار کرد.