زمستان سال گذشته بود که وزیر فرهنگ از هدف‌گذاری ساخت حدود ۲۰ فیلم ازسوی بنیاد سینمایی فارابی گفت. وعده‌ای که سکوت مدیران فارابی تحقق آن را در ذهن فعالان سینما دور می‌انگاشت. این غیر عملی‌شدن وعده وزیر فرهنگ تا جایی بود که برخی خبرنگاران حتی ساخت نیمی از این تعدادرا هم ناشدنی می‌پنداشتند. به گزارش […]

زمستان سال گذشته بود که وزیر فرهنگ از هدف‌گذاری ساخت حدود ۲۰ فیلم ازسوی بنیاد سینمایی فارابی گفت. وعده‌ای که سکوت مدیران فارابی تحقق آن را در ذهن فعالان سینما دور می‌انگاشت. این غیر عملی‌شدن وعده وزیر فرهنگ تا جایی بود که برخی خبرنگاران حتی ساخت نیمی از این تعدادرا هم ناشدنی می‌پنداشتند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تغییر و تحولات بنیاد سینمایی فارابی نیز مزید بر علت شد تا بسیاری از اهالی سینما بر این باور باشند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده‌ای اشتباه داده چرا که باتوجه به سرکشی مدام سویه‌های تازه از راه رسیده کرونا از یک سو و هزینه‌های گزاف تولید از سوی دیگر، این مهم را دست‌نیافتنی و هدف محمدمهدی اسماعیلی را به امری محال بدل می‌کرد. سکوت ۹ ماهه و البته ادامه‌دار مدیران فارابی و در راس آنان سیدمهدی جوادی مدیرعامل آن را نیز می‌توان از دیگر علل صورت نپذیرفتن وعده نزدیک و سنگین وزیر خواند تا تمامی گزاره‌ها دال بر دور بودن وعده وزیر از معرفت‌اندیشی سینمایی و عرصه سخت و دشوار تولید باشد.

اما باتوجه به شنیده‌ها از مجموعه فارابی و بدنه فیلم‌سازان و نیز رصدی گذرا بر گزارش‌های رسانه‌های رسمی و اخبار متقن شورای پروانه ساخت که اشاره به فیلم‌های در دست تولید دارد، خبر از ساخت آثاری می‌دهد که بنیاد سینمایی فارابی در تولیدات آن‌ها ایفاگر نقش بسزایی است، اخباری که نشان می‌دهد تغییر و سکوت در این بنیاد سینمایی نه تنها دلیلی بر ایستادن قطار تولید از حرکت نیست، بلکه پیش‌بینی می‌شود قرار است با ساخت آثار بیشتری از فارابی مواجه شویم.

در حالی که برخی از اخبار و گزارش‌های غیر رسمی از طراحی برای تولید چیزی حدود ۳۵ فیلم از سوی بنیاد سینمایی فارابی خبر می‌دهد، باید در نظر داشت باتوجه به اینکه در سالیان اخیر حدود ۲۲ فیلم مظروف جشنواره فیلم فجر بوده است، بدیهی‌ست که طرح‌ریزی بنیاد سینمایی فارابی برای تولید چیزی در حدود ۳۵ اثر، صرفا معطوف به این رویداد مهم سینمایی نباشد، بنابراین تامین و تقویت چرخه اکران را احتمالا بتوان از دیگر هدف‌گذاری‌های فارابی خواند، اقدام مهمی که با چرخاندن نگاه این بنیاد سینمایی از جشنواره‌محوری صرف، به تقویت چرخه اکران در حوزه سینمای کودک نیز احساس می‌شود. در نهایت باید دید کدام‌یک از این آثار که آمد و شدهای سینماگران به فارابی، خبر از پی‌ریزی آن‌ها می‌دهد، میهمان سالن‌های میزبان جشنواره فیلم فجر خواهد بود و حضور کدام‌یک به صرف چرخه اکران ختم می‌شود.

در همین زمینه، فیلم‌های کت چرمی به کارگردانی حسین میرزامحمدی، دومین روز پاییز کاری از اردلان عاشوری، پالایشگاه از ساخته‌های مهرداد خوشبخت، مداربسته به کارگردانی مهدی جعفری، هوک حسین ریگی، مومن ساخته هادی مقدم‌دوست، سووشون به کارگردانی نرگس آبیار، سیروان مهدی صاحبی، کاک‌رزگار و نام دیگرش آزاد محمدی، پس از عاشقی محمدعلی صفورا، متروپل محمدعلی باشه‌آهنگر، جنگل پرتقال آرمان خوانساریان، دشمن مردم علیرضا صمدی، بهشت تبهکاران مسعود جعفری‌جوزانی و شوماه از ساخته‌های مژگان بیات را می‌توان از جمله آثاری خواند که گزارش‌های رسیده، خبر از احتمال زیاد نقش فارابی در ساخت آن‌ها می‌دهد.

حال باتوجه به اخبار درِ گوشی و مهم‌تر از آن تعداد فیلم‌های در دست ساخت فارابی که روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته، می‌توان دست‌کم بابت سکوت مدیران فارابی در زمینه ساخت آثار متعدد سینمایی که نه فقط در حوزه دفاع مقدس که دربر گیرنده آثاری در گونه‌های اجتماعی، دینی، تاریخی و کودک و نوجوان نیز هست، نقدی جدی بابت این سکوت به آنان وارد کرد، سکوتی که گرچه شاید در مسیر تمرکز بهتر و دوری از حواشی مرسوم اتخاذش کرده باشند، اما به هر روی، ارائه گزارش از روند تولید نه تنها خبر از شلوغی‌های بی‌سر و صدای بنیاد سینمایی فارابی می‌دهد که می‌تواند پرسش‌ها را بی‌پاسخ نگذارد، گرچه به‌نظر می‌رسد کماکان ترجیح مدیران فارابی به سکوتی بلند باشد.