براساس یافته های مجله انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا (Journal of the American Medical Informatics Association – JAMIA) در گزارشی که ژوئن ۲۰۲۱ با عنوان بررسی سیستماتیک خلاصه سازی خودکار متن برای ادبیات زیست پزشکی و پرونده الکترونیک سلامت( EHRs) منتشر شده است، ایران دومین کشور در تولید مقالات داده کاوی متون پزشکی بعد از آمریکا […]

براساس یافته های مجله انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا (Journal of the American Medical Informatics Association – JAMIA) در گزارشی که ژوئن ۲۰۲۱ با عنوان بررسی سیستماتیک خلاصه سازی خودکار متن برای ادبیات زیست پزشکی و پرونده الکترونیک سلامت( EHRs) منتشر شده است، ایران دومین کشور در تولید مقالات داده کاوی متون پزشکی بعد از آمریکا معرفی شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان ، براساس یافته های این گزارش که از پایگاه های علمی معتبر استخراج شده است، هر ۷ مقاله منتشر شده در این زمینه در کشور ایران توسط دانشجویان و محققان جوان ایرانی با راهنمایی دکتر ناصر قدیری دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شده است.
دکتر ناصر قدیری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر بیان داشت : با توجه به حجم بالای مقالات پزشکی و گزارش های تخصصی که مطالعه آنها برای پزشکان و متخصصان زمان‌بر است، متخصصین کامپیوتر و داده‌کاوی با استفاده روش‌های داده‌کاوی و متن‌کاوی به متخصصان علم پزشکی کمک می کنند تا در زمان کمتری به خلاصه مهمترین متون و گزارش های تخصصی پزشکی دسترسی پیدا کنند.
دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به گزارش منتشر شده در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ ، در مجله انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا افزود: مروری بر پژوهشهای انجام شده در زمینه خلاصه‌سازی خودکار متون زیست پزشکی در دنیا، نشان می دهد که ۷ مقاله از دانشجویان و دانش آموختگان مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست یافته های معتبر این مجله قرار دارد.
دکتر قدیری خاطرنشان کرد: زمینه به‌کارگیری روش‌های خلاصه‌سازی متن‌های بالینی فراتر از مقالات علمی است و می‌تواند در رابطه با متن‌های بالینی ثبت‌شده برای بیماران در مراکز ارائه‌دهنده خدمات تشخیصی و درمانی هم بکار رود.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به توسعه سامانه‌های مدیریت اطلاعات سلامت در مراکز بیمارستانی در سال‌های گذشته ، استقرار سامانه نسخه نویسی الکترونیک در مطب ها و درمانگاه ها طی سال‌های اخیر و همچنین توجه به افزایش حجم اطلاعات متنی – بالینی در قالب پرونده الکترونیک سلامت، تأکید نمود و بیان داشت: روند تولید داده‌های متنی با بهره‌گیری از فنّاوری‌های سخت‌افزاری مدرن‌تر و استفاده از دستگاه های قابل حمل رو به افزایش خواهد بود. این موضوع استفاده از الگوریتم‌های جدید داده‌کاوی به‌ویژه متن‌کاوی پزشکی و خلاصه‌سازی متون بالینی را ضروری می‌سازد.
قدیری با تأکید بر م‍ؤثر بودن توسعه روش های داده کاوی هوشمند اطلاعات پزشکی در افزایش کیفیت تشخیص و درمان و کاهش خطاهای پزشکی ناشی از پراکندگی و از دست رفتن اطلاعات تصریح کرد: داده کاوی اطلاعات بالینی این امکان را فراهم می‌آوردکه اطلاعات مهم و ارزشمندی که می‌تواند در مسیر درمان بیمار در آینده اثربخش باشد به‌سرعت استخراج‌شده و در اختیار پزشک قرار گیرد.
بر اساس این مطالعه، انسیه داوودی جم دانشجوی مقطع دکترای مهندسی کامپیوتر در مقاله‌ای که بر اساس نتایج رساله دکترا باراهنمایی دکتر ناصر قدیری و مشاوره دکتر فابیو رینالدی (Fabio Rinaldi )از دانشگاه زوریخ سویس نگاشته شده است؛ به موضوع خلاصه‌سازی مبتنی بر گراف‌های چندلایه پرداخته است.
میلاد مرادی و مژگان نصر آزادانی دو دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان از دیگر نویسندگان مقالات ایرانی در فهرست نشریه JAMIA هستند که براساس یافته های پایان نامه های خود به راهنمایی دکتر قدیری و با استفاده از روش‌های کاوش قواعد و استنتاج احتمالاتی، یافته های خود را منتشر کردند.
مرادی، با نگارش سه عنوان مقاله در این فهرست حضور دارد. وی برای اولین بار به موضوع نگاشت کلمات به مفاهیم سطح بالاتر، با روش کاوش قواعد داده کاوی و روش نوآورانه احتمالاتی در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ، پرداخته است.
نصرآزادانی از رویکرد نوآورانه مبتنی برگراف در ترکیب با کاوش قواعد و خوشه‌بندی، استفاده کرده است و با انتشار دو مقاله درسالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در فهرست مقالات معتبر جهانی قرار گرفته است.
داودی جم نیز در یک رویکرد جدید نتایج مدل‌سازی همزمان بیش از یک نوع رابطه بین عناصر متن بر مبنای گراف چندلایه را در نشریه معتبر Journal of Biomedical Informatics در سال ۲۰۲۱ ارائه کرده است.
شایان ذکر است براساس این گزارش، امریکا با ۸ مقاله رتبه اول، ایران با ۷ مقاله رتبه دوم و چین با ۶ مقاله در رتبه سوم کشورهای برتر حوزه داده کاوی مقالات پزشکی قرار دارند.۱۰ مقاله چند ملیتی نیز در این فهرست وجود دارد.
برای دسترسی به متن مقاله انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا به نشانی وب سایت زیر مراجعه کنید:
https://academic.oup.com/jamia/article/28/10/2287/6335523
همچنین اطلاعات درباره پروژه‌ها و مقالات آزمایشگاه پژوهشی داده‌ها و دانش دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان از طریق آدرس زیر قابل دسترسی است.
http://dkr.iut.ac.ir