کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که نمی تواند گزارش حاکی از مذاکرات مقام های روسیه و آمریکا را در آنکارا پایتخت ترکیه، تائید یا تکذیب کند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رویترز؛ روزنامه کامرسنت روسیه به نقل از یک منبع نوشته بود که هیئت های این دو کشور روز دوشنبه در آنکارا […]

کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که نمی تواند گزارش حاکی از مذاکرات مقام های روسیه و آمریکا را در آنکارا پایتخت ترکیه، تائید یا تکذیب کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رویترز؛ روزنامه کامرسنت روسیه به نقل از یک منبع نوشته بود که هیئت های این دو کشور روز دوشنبه در آنکارا پایتخت ترکیه، ملاقات کرده اند.

کامرسانت افزود: سرگئی ناریشکین رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه، عضو این هیئت بوده است.

کاخ سفید واشنگتن نیز در پی انتشار گزارش دیدار رئیسان سازمان های اطلاعاتی آمریکا و روسیه برای بررسی بحران اوکراین، مذاکره رئیس سازمان اطلاعات آمریکا با همتای روس خود در باره جنگ اوکراین را رد کرد.

در حالی که گزارش ها از مذاکره مقام های روسیه و ایالات متحده در ترکیه حکایت می کند، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در دیدار از نیروهای کشورش در شهر بندری خرسون که به تازگی از تصرف نیروهای روسیه رها شده است، وعده داد که بر بازپس گیری همه سرزمین های اشغال شده، پافشاری کند.

خرسون یکی از چهار استانی بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ماه گذشته، پس از برگزاری همه پرسی، پیوستن همیشگی آنها را به خاک کشورش اعلام کرد. این منطقه به عنوان دروازه ورودی زمینی به شبه جزیه کریمه که در ۲۰۱۴ به خاک روسیه اضافه شد، از اهمیت راهبردی برخوردار است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس؛ ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه در جریان بازدید از مناطقی در خرسون ادعا کرد که طرف اوکراینی آماده صلح است و عقب نشینی روسیه از خرسون، آغازی بر “پایان جنگ” است.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که ارتش قوی اوکراین مصرانه در حال بازپس‌گیری قلمروهایی از روسیه از زمان تهاجم روسیه است، اما در عین حال به سختی ها و تلفات سنگین نیز اذعان دارد.
وی از ناتو و سایر متحدان به خاطر حمایت شان از اوکراین در جنگ با روسیه تشکر کرد و افزود تحویل گرفتن سیستم های موشکی توپخانه ای هیمارس از آمریکا، تفاوت بزرگی برای کی یف ایجاد کرد.

اوکراین و روسیه اوایل اسفند ۱۴۰۰ تنها چند روز پس از حمله روسیه به همسایه خود، گفتگوهای صلح متناوبی را انجام دادند، اما در هفته های بعد ارتباط چندانی بین آنها برقرار نشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سپتامبر(شهریور) گفت مسکو هنوز از مذاکره با کی یف استقبال می کند و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز در مقابل بیان کرد که کی یف آماده مذاکره با مسکو است اما تنها زمانی که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد. کرملین در پاسخ تاکید کرد که مسکو منتظر تغییر در موضع کنونی رئیس جمهوری اوکراین یا فرد جانشین او خواهد ماند.

زلنسکی اوایل ماه کنونی (نوامبر) شروط مذاکرات صلح با روسیه را تعیین کرد و خواستار احیای تمامیت ارضی اوکراین، احترام به منشور سازمان ملل، غرامت به دلیل خسارات وارد شده در جنگ و مهم تر از همه تضمین تکرار نشدن درگیری ها شد.

چندی پیش، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دستور عقب نشینی نیروهای روسی از ساحل راست رودخانه دنیپر را به پیشنهاد سرگئی سورویکین فرمانده گروه مشترک نیروها در منطقه عملیات ویژه نظامی صادر کرد.