پایان حرف و حدیث‌های انتخاباتی درباره مدیران شهری اصفهان/ موتور تولید شایعات خاموش می‌شود؟ عملکرد جریان انقلابی در دولت و مدیریت شهری نشان می‌دهد مبارزه با فساد و شفافیت در اولویت قرار دارد، اما جریان خاص سیاسی تلاش می‌کند با سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود این دستاوردها را تخریب کند؛ حالا بعد از ایجاد خط […]

پایان حرف و حدیث‌های انتخاباتی درباره مدیران شهری اصفهان/ موتور تولید شایعات خاموش می‌شود؟

عملکرد جریان انقلابی در دولت و مدیریت شهری نشان می‌دهد مبارزه با فساد و شفافیت در اولویت قرار دارد، اما جریان خاص سیاسی تلاش می‌کند با سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود این دستاوردها را تخریب کند؛ حالا بعد از ایجاد خط تخریبی علیه دولت و شهرداری تهران نوبت به اصفهان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تلاش برای زیر سوال بردن یا کم اهمیت جلوه دادن دستاوردها یکی از شگردهای رسانه‌ای برای آسیب زدن به نقاط قوت کشور و ناامیدسازی مردم نسبت به آینده و البته سرپوش گذاشتن بر اشتباهات است؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به آن تذکر داده و از برنامه‌ریزی و سعی دشمن برای تضعیف ایمان دینی، امید و خوش بینی به آِینده و مدیریت کشور سخن گفتند. ایشان در همین رابطه فرمودند: «هر کسی که مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کار می‌کند؛ چه بداند، چه نداند. هر کسی ایمان‌های مردم را تضعیف کند به سود دشمن دارد کار می‌کند؛ چه بداند، چه نداند. هر کسی مردم را نسبت به فعّالیّت و تلاش و برنامه‌ریزی‌های مسئولین کشور بی‌اعتقاد و بدبین بکند، دارد به سود دشمن کار می‌کند؛ چه بداند، چه نداند.»

جریان خاص سیاسی که رقابت ۱۴۰۰ بر سر دولت و مدیریت شهری در کلانشهرها را باخت، از همان ابتدا تلاش کرد با پنهان کردن ضعف‌های چند ده ساله خود در اداره کشور دستاوردهای مهم دولت در عرصه‌های مختلف را کم اهمیت جلوه دهد یا با سناریوهای مختلف و البته نخ‌نما شده مدیریت شهری در کلانشهرهایی چون تهران یا اصفهان را با حاشیه روبرو کرده و در مقابل جریان خدمت به مردم سنگ‌اندازی کند؛ آنگونه که رسانه‌های منتسب به این جریان مدت‌ها با توجیهاتی، شهرداری زاکانی یا قاسم‌زاده را خلاف قواعد و قوانین اداری جلوه می‌دادند یا این روزها که محمدجواد ظریف در فعالیت‌های اخیر رسانه‌ای‌اش تلاش کرد روابط دیپلماتیک ایران با همسایگان و سایر کشورها را تخریب کند و نمونه‌های از این دست که هر روز در رسانه‌های اصلاحات موج می‌زند.

یکی از سناریوهای آن‌ها این است که تلاش می‌کنند موارد کشف شده فساد توسط شهرداری را به خود شهردار تهران و دوره جدید نسبت دهند؛ در همین راستا عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، درباره اقدام اصلاح‌طلبان در صفحه شخصی خود نوشت: «ایده جدید: هر فسادی که توسط شهرداری کشف و با همکاری دستگاه‌های نظارتی به مردم گزارش می‌شود را به خود شهردار و دوره جدید نسبت بدهیم. کمی خلاقانه‌تر است اما حقیقت را با چند تیتر و توییت نمی‌شود تغییر داد. پاسخ ما: مسیر مبارزه با فساد و گزارش به مردم بدون وقفه و تعارف ادامه دارد.»

نوبت به اصفهان رسیده است؟

بعد از تهران ظاهراً نوبت به اصفهان رسیده است، اقدامات مدیریت شهری اصفهان در دوره جدید که طی دو سال از فعالیت خود تلاش کرده با پیش بردن پروژه‌های مختلف عمرانی و تمرکزگرا شدن سرمایه‌گذاری‌ها به اولویت‌های اصلی اصفهان بپردازد و با اقدامات ضدفساد دست مفسدان را از شهرداری کوتاه کند با عصبانیت این جریان خاص سیاسی مواجه شد.

آنها از مدت‌ها قبل به بهانه انتخابات مجلس در فضای حقیقی و مجازی اینگونه القا کردند که شهردار و اعضای شورای شهر قصد دارند تا در انتخابات مجلس نامزد شوند و این اقدامات و فعالیت‌ها برای ورود به انتخابات ۱۴۰۲ مجلس است.

در همین رابطه یکی از تازه‌ترین و جدی‌ترین شایعات همزمان با نشست فعالان رسانه‌ای در اصفهان مطرح شد؛ یکی کاربران فضای مجازی در همین رابطه نوشته بود: «اینا همش شواف بوده برای قاسم‌زاده، حتماً سودای مجلس داره.»

جریان خدمت به مردم اصفهان با همه توان و بدون توقف ادامه دارد

حالا با پایان یافتن فرصت استعفای داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، علی صالحی سخنگوی شورای شهر اصفهان در واکنش به اقدام این جریان نوشت: «۲۵ خرداد هم گذشت تا از دلواپسان استعفای انتخاباتی من و همکاارنم در مدیریت شهری رفع نگرانی شود. شدت تولید شایعات به حدی بود که گاهی گمان می‌کردیم واقعاً قرار است استعفا دهیم و خودمان خبر نداریم! درنهایت بی‌توجه به حواشی، جریان خدمت به مردم اصفهان با همه توان و بدون توقف ادامه دارد.»

حال باید منتظر ماند و دید موتور تولید شایعات علیه مدیران شهری خاموش می‌شود یا قرار است خط تخریب همچنان در راستای پروژه ناامیدسازی مردم نسبت به آینده استمرار یابد؟

ماجرای حضور فعالان رسانه‌ای در اصفهان چه بود؟

سومین رویداد «به‌وقت اصفهان» و دعوت از فعالان شبکه‌های اجتماعی، موج گسترده دیگری بود که علیه شهرداری اصفهان به راه افتاد.

نخستین بار یکی از کاربران فضای مجازی خبر از این برنامه داد و فعالان توئیتری را «پروژه بگیر» توصیف کرده و نوشت: «اگه یه وقت دیدین از چند ساعت دیگه موج توییت در مورد اصفهان شروع شد و خدمات شهری و اقدامات فرهنگی اجتماعی از این شهر بولد شد، اصلاً تعجب نکنید پروژه بگیران به همراه خانواده به این شهر دعوت شدن که هم سیاحت کنن هم توییت بزنن. حالا این سفر چندروزه چندصدمیلیون خرج برداشته خدا داند.»

این در حالی است که باران وکیلی از حاضران در این نشست در صفحه شخصی‌اش نوشت: «هیچ درخواستی از فعالان رسانه برای زدن توییت نبود ولی من برای ادای دینم به مردم مشکلات را می‌نویسم، ارومیه ما هم با مطالبه احیا شد…عیب جویانم حکایت پیش جانان گفته‌اند، من خود این پیدا همی گویم که پنهان گفته‌اند.»

فربد ابراهیمی از فعالان فضای مجازی نوشت: هنوز نمی‌دانم چه تعداد از بچه‌های تایملاین برای جلسه اصفهان رفته‌اند ولی اگر این جلسه در هم‌افزایی رسانه‌ای و شبکه‌سازی بچه‌های انقلابی مؤثر باشد بسیار کار پسندیده‌ای است و باید ادامه‌دار باشد، بازیچه دستمال‌های کثیف پروژه‌بگیران اصلاح‌طلب نشوید، آنها دردشان بیت‌المال نیست.»

مهدی حاجی‌پور دیگر فعال فضای مجازی نوشت: «میدونید کجاش جالبه؟! اونجایی که اصلاح‌طلب‌هایی که از حناچی (شهردار وقت تهران) ۴۰۰ میلیون ،۴۰۰ میلیون پول گرفتن برای کپی پیست و ریتوییت، نگران بیت‌المال شدن.»

کاربر دیگری تعداد افراد این رویداد را ۶۰ نفر اعلام کرد در حالی که حدود ۳۰ نفر از فعالان رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی با خانواده‌هایشان مهمان این برنامه در اصفهان بودند.

هدف اصلی رویداد به وقت اصفهان در دو کلمه «شناخت اصفهان» بود

احمد فروزبخش دبیر شورای سیاست‌گذاری رسانه‌های اداره کل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا عنوان کرد: متأسفانه علی‌رغم اینکه اصفهان ما با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند اما در رساندن صدای اصفهان به گوش مردم کشور و مسئولین ضعیف عمل کرده‌ایم؛ معتقدم در اصفهان در یک اتاق پژواک بزرگ گیر افتاده‌ایم و هر روز مشکلات و معضلات اصفهان را برای خودمان تکرار می‌کنیم، برای شکستن این حلقه می‌بایست از ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور به‌ویژه افراد شاخص رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

وی ادامه داد: از این رو در سومین رویداد «به‌وقت اصفهان» از شاخص‌ترین فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی با میلیون‌ها دنبال کننده دعوت به عمل آمد تا اصفهان را از نزدیک ببینند و روایت کنند، رویدادی که از روز سه‌شنبه تا جمعه ۱۶ تا ۱۹ خرداد ماه برگزار شد.

فروزبخش افزود: در بخشی از این رویداد، رویکرد فرهنگی شهرداری اصفهان و گفتمان «شهر زندگی» در جلسه هم‌اندیشی به‌صورت علمی مورد بحث قرار گرفت، همچنین مدعوین با حضور در مکان‌های تفریحی با گردشگری اصفهان و با حضور در تخت فولاد با ظرفیت فوق‌العاده اصفهان در گردشگری مذهبی آشنا شدند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری رسانه‌های اداره کل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به اهداف این گردهمایی اذعان کرد: به منظور آشنایی نزدیک با معضلات اصفهان در جلسه هم‌اندیشی با حضور مشاوران و متخصصان به صورت علمی مساله آب و فرونشست توسط مشاورین مسئولان استان برای مدعوین تشریح شد، همچنین روز جمعه با حضور در یکی از آثار تاریخی اصفهان و شکاف‌های ایجاد شده بر اثر فرونشست از نزدیک این پدیده ویرانگر را مشاهده کردند.

سفارشی برای ارسال پست یا مطلب نداشتیم

وی در واکنش به انتقادها تاکید کرد: در فضای مجازی مطالبی را می‌بینیم که ادعا می‌کنند فعالان رسانه‌ای حاضر در گردهمایی، برای ارسال پست یا مطلب به اصفهان دعوت شده یا اینکه هدیه ۲ میلیونی به آنها پرداخت شده! در صورتی که اگر چنین هدفی داشتیم نیاز به حضور در اصفهان نداشت؛ ما هیچ درخواستی نداشتیم و هدیه ۲ میلیونی هم داده نشده بلکه هدف این بود تا مؤثران رسانه، واقعیت‌ها را از نزدیک ببینند و نسبت به اصفهان شناخت پیدا کنند؛ در حقیقت هدف اصلی این برنامه در دو کلمه «شناخت اصفهان» بود.

فروزبخش در پاسخ به تفریحی بودن این رویداد، خاطرنشان کرد: جزئیات برنامه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده با هدف تشویق و ترغیب مهمانان برای حضور در برنامه، یک هفته قبل از اجرا برای آن‌ها ارسال شده بود، از آنجا که شایسته نبود مشکلات و موارد ناراحت کننده در آن دیده شود، حین برگزاری رویداد با رعایت اصل غافلگیری و با دقت فراوان و با تأکیدات ویژه، مسائل و معضلات اصفهان برای حاضران تشریح شد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری رسانه‌های اداره کل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان یادآور شد: معتقدیم اگر در اصفهان بنشینیم و سفارش متن یا کار بدهیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ حسی که از دیدن زیبایی‌های اصفهان و سپس دیدن شکاف‌های فرونشست در آثار تاریخی به یک فعال شبکه‌های اجتماعی منتقل می‌شود با پول و سفارش هرگز نمی‌شود.

وی در خصوص هزینه صورت گرفته برای برگزاری گردهمایی فعالین شبکه‌های اجتماعی کشور در اصفهان توضیح داد: در مورد هزینه‌ها نیز باید بگویم بخش عمده‌ای از هزینه ها از طریق ظرفیت‌های داخلی شهرداری و بخش دیگر نیز با کمک نهادهای دیگر تأمین شد. حتی هزینه‌های معمول دیگر نیز از قراردادهای شهرداری با اماکن خصوصی تأمین شد. از این رو این برنامه یکی از کم‌هزینه‌ترین برنامه‌ها در نوع خود و حتی رویدادهای بهاری شهرداری بود که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حتماً می‌بایست هم این‌گونه می‌بود. البته بخشی از هزینه‌ها را هم نهادهای دیگری در استان تأمین کردند که باید از همکاری آن‌ها تشکر کنم.

فروزبخش در پاسخ به این سوال که آیا فعالان رسانه‌ای اصفهان هم در برنامه حضور داشته‌اند، گفت: هماهنگی‌های برنامه به کمک گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی اصفهانی و با مشورت آن‌ها انجام شد و اداره کل در آن دخالتی نداشت، برای جلسه هم‌اندیشی، فراخوانی در میان گروه‌ها داده شد و تعدادی از فعالان اصفهانی در جلسه هم‌اندیشی حضور داشتند و آشنایی خوبی میان آن‌ها و فعالین کشوری شکل گرفت.

پاسخ شهردار به حاشیه‌ها؛ بنا نداریم احساسی و هیجانی عمل کنیم

پاسخ به حاشیه‌سازی جریان خاص در سخنان روزهای قبل شهردار اصفهان است که گفت: «بنای ما این نیست که غیر عقلانی، احساسی و هیجانی عمل کنیم.؛ آنچه اولویت باشد را انجام می‌دهیم، ولو آنکه رینگ چهارم حفاظتی باشد و مردم نبینند، یا ساخت مترو و انجام عملیات عمرانی زیر زمین باشد، البته ممکن است در دوره ما هم به اتمام نرسد، اما ضرورت شهر انجام این پروژه‌ها است.»