یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که آمریکایی‌ها تمایل دارند به توافق هسته‌ای با ایران دست یابند گفت: فشارهای لابی اسرائیل زیاد شده، لابی عرب هم کار خود را انجام می‌هد، در واقع لابی ترکیبی اعراب و اسرائیل در این مساله فعال است و کار می کنند به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،به نقل […]

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که آمریکایی‌ها تمایل دارند به توافق هسته‌ای با ایران دست یابند گفت: فشارهای لابی اسرائیل زیاد شده، لابی عرب هم کار خود را انجام می‌هد، در واقع لابی ترکیبی اعراب و اسرائیل در این مساله فعال است و کار می کنند

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،به نقل از خبرگزاری ایسنا،عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته‌ای و دلایلی که در به نتیجه رسیدن تاثیرگذار هستند؟ گفت: به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم با توجه به پاسخی که ایران به آمریکا داده، آن ها احساس می‌کنند چند دور دیگر رفت و برگشت نیاز دارد، شاید رفت و برگشت ها نسبتا طولانی تر از قبل باشد.

وی با بیان این که تا زمان انتخابات تیم دموکرات آمریکا نمی توانند از این توافق بهره ببرند، گفت: به تدریج آمریکایی ها به این نتیجه می رسند که اگر تا ۱۰ روز دیگر اگر به نتیجه نرسیدند، گفت وگوها را به بعد از انتخابات موکول کنند اما از سوی دیگر فشارهای لابی اسرائیل زیاد شده ضمن این که لابی عرب هم کار خود را انجام می دهد، در واقع لابی ترکیبی اعراب و اسرائیل در این مساله کار می کنند. 

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: حتی به آژانس نامه نوشتند تا نظرش را تغییر ندهد و حتی مباحث پرونده پادمانی مطرح شد، این ها موضوعی است که اکنون آمریکایی ها با آن درگیر هستند. به نظر می رسد اگر نتوانیم تا یکی دو هفته دیگر به نتیجه برسیم، توافق عقب می افتد. 

سفیر سابق کشورمان در نروژ افزود: این احتمال هم وجود دارد که مذاکراتی غیر علنی در حال انجام باشد، ضمن این که احتمالش ضعیف است که تا دو هفته دیگر نتیجه‌ای بدست آید. 

وی خاطرنشان کرد: اکنون به نفع آمریکا نیست با توجه به انتخاباتی که دارند این مساله به تعویق بیافتد. توافق می توانست امتیازی برای دموکرات ها در انتخابات باشد. آمریکایی ها تمایل دارند به توافق هسته ای با ایران دست یابند. برای ایران هم همین طور است با توجه به اینکه قیمت نفت بالاست باید بتوانیم صادراتمان را افزایش دهیم با توجه به این که به زمستان نزدیک می‌شویم اروپا امید داشته تا در پاییز از ایران نفت خریداری کند. 

فرجی راد ادامه داد: اگر آمریکایی ها به نتیجه نرسند کنگره و سنا را از دست می دهند و طبیعتا ناامیدی بر آن ها غلبه می کند و مخالفان بایدن فشار بیشتری می آورند. از سوی دیگر کمتر از دو سال به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده و دموکرات ها سعی می کنند تا حدودی انعطاف نشان دهند تا از مزایای توافق بهره ببرند.