گلدمن ساکس در گزارشی مدعی شد موجودی انبارها از غلات گرفته تا نفت با سرعت زیادی در حال کاهش است. فروشندگان با ارائه طرح‌های تخفیفی سعی در عمده‌فروشی و تبدیل کالا به پول نقد دارند زیرا منتظر رکود اقتصادی هستند ولی اگر پیش‌بینی آنها درست نباشد، باید منتظر رشد سنگین قیمت‌ها در حوزه کامودیتی بود. […]

گلدمن ساکس در گزارشی مدعی شد موجودی انبارها از غلات گرفته تا نفت با سرعت زیادی در حال کاهش است. فروشندگان با ارائه طرح‌های تخفیفی سعی در عمده‌فروشی و تبدیل کالا به پول نقد دارند زیرا منتظر رکود اقتصادی هستند ولی اگر پیش‌بینی آنها درست نباشد، باید منتظر رشد سنگین قیمت‌ها در حوزه کامودیتی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، گلدمن ساکس معتقد است نگرانی از رکود اقتصادی منجر به کاهش گسترده موجودی انبارها شده‌است. براساس گزارش این بانک موجودی انبارها از غلات گرفته تا نفت در حال کاهش است و فروشندگان با عطش زیادی در تلاشند تا موجودی را به پول نقد تبدیل کنند. داده‌ها در بندر شانگهای چین نیز از کاهش موجودی انبار فلزات خبر می‌دهد. به تعبیر گلدمن ساکس این تغییر در موجودی انبارها پس از افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ جهان و از ترس رکود اقتصادی بود البته این بانک تاکید کرد تا کنون داده‌ای از آغاز دوران رکود وجود ندارد پس با این تفاسیر دو سناریو مطرح می‌شود.

در سناریو اول اگر رکود اقتصادی اتفاق بیافتد تبدیل موجودی انبارها به پول نقد اقدام هوشمندانه‌ای بود ولی اگر برعکس پیش‌بینی‌ها اقتصاد جهانی راکد نشود و یا بانک‌های مرکزی برای جوگیری از رکود اقتصادی اقداماتی را در دستور کار قرار دهند، کاهش موجودی انبارها به معنای تقاضای بالقوه در بازارهای جهانی خواهد بود. گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند در صورت نبود رکود، امکان رشد قیمت ۳۰ درصدی کامودیتی‌ها در کوتاه مدت وجود دارد، زیرا فروشندگان خیلی سریع برای پر کردن موجودی انبار خود وارد بازار خواهند شد. حتی اگر فروشندگان موجودی خالی انبارها را سریع پر نکنند، احتمال ورود هر لحظه آنها به بازارها کامودیتی‌ها وجود دارد.

رکود اقتصادی و درآمدهای صادراتی ایران

کاهش موجودی انبارها و افت چشم‌گیر تقاضا در بازارهای جهانی با ریزش قیمت‌ها به خصوص در حوزه فلزات و نفت همراه بود. صادرات مواد معدنی ایران در سال ۱۴۰۱ بالاتر از ۱۲ میلیارد دلار گزارش شد ولی در صورت ثبات قیمت‌های فعلی در بازارهای جهانی احتمال کاهش شدید درآمدهای صادراتی از این حوزه وجود دارد. در طرف مقابل اگر بانک‌های مرکزی از بروز رکود جلوگیری کنند با رشد قیمت کامودیتی‌ها احتمالا صادرات مواد معدنی ایران در همان سطح قبلی باقی می‌ماند ولی در مجموع قیمت امروز فلزات در بازارهای جهانی نسبت به سال گذشته کمتر است در حالی که انتظار می‌رفت رشد قیمت‌ها در سال جاری با افزایش درآمدهای صادراتی همراه باشد. از طرفی قیمت فعلی نفت نیز منجر به کسری بودجه خواهد شد.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ قیمت هر بشکه نفت را ۸۵ دلار پیش‌بینی کرد که قیمت فعلی نفت در بازار های جهانی با این عدد فاصله دارد. البته گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند رشد تقاضا برای نفت تا پایان سال میلادی قوی باشد. این بانک در مورد تقویت تقاضای نفت نوشت: ۷۰ درصد تقاضا به بخش خدمات هم در غرب و هم در چین وابسته است، جایی که هنوز فرصت زیادی برای بازگشت به روند وجود دارد. با این حال با وجود تحریم‌ها برای نفت روسیه احتمالا قیمت نفت تحت فشار باقی می‌ماند.