وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: معتقدیم استان ها اختیارات و توانمندی بیشتری داشته باشند تا بتوانند به اقتصاد کشور کمک کنند‌. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در حاشیه ستاد تجهیز درآمد استان اصفهان که […]

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: معتقدیم استان ها اختیارات و توانمندی بیشتری داشته باشند تا بتوانند به اقتصاد کشور کمک کنند‌.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در حاشیه ستاد تجهیز درآمد استان اصفهان که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، بیان کرد: برنامه نخست ما در سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص تشکیل کمیسیون بانک ها بود که به مسائل و مشکلات بانکی اختصاص یافت. در این نشست اختیاراتی که مورد نیاز بانک های استان است را از وزیر محترم مطالبه کردیم.
وی ادامه داد: همچنین پشتیبانی هایی که بایستی در حوزه بانکی از مصوبات سفر رئیس جمهور صورت بگیرد را با وزیر امور اقتصادی و دارایی در میان گذاشتیم. برخی از نارسایی ها در این حوزه بیان و ناهماهنگی هایی که در این خصوص با بانک های استان وجود دارد مطرح شد. با جمع بندی های امیدوارکننده وزیر امور اقتصادی و دارایی روند ادامه حرکت ما مطلوب تر خواهد بود.
دکتر سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز عنوان کرد: امروز دو نشست بسیار کاربردی و عملیاتی در استانداری اصفهان برگزار شد. نخست در مورد تأمین مالی پروژه های اقتصادی که شبکه بانکی کشور مسئولیت دارد آنها را پشتیبانی کند همچنین نقطه ضعف و ایراداتی از سمت فعالان اقتصادی مطرح بود که نقطه کانونی آنها افزایش اختیارات بانک های استان است تا بتوانند تعیین تکلیف پرونده های تسهیلات تولیدکنندگان را در استان انجام دهند و کمتر میزان ارجاع را به تهران داشته باشند.
وی تصریح کرد: قطعاً پس از بازگشت به تهران از رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی خواهم خواست با قید فوریتی این تفویض اختیار را برای تمام بانک های دولتی استان ها ابلاغ کنند تا شاهد سرعت بخشیدن به فرایند تولید باشیم. در حال حاضر چندین ماه صرف ارسال پرونده ها از استان به تهران و تعیین تکلیف و بازگشت می شود که درصدد هستیم این مشکل که تولید کنندگان را درگیر کرده است به حداقل برسد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: محور دیگر در خصوص کمک هایی است که در حوزه وصول درآمدهای مالیاتی بایستی صورت بگیرد و شاهد این باشیم که این منابع به استان بازگردد و منتفع شوند. اولویت وزارت اقتصاد و دارایی در زمینه مالیات حرکت کردن به سمت کمک به بخش های تولیدی است همانطور که امسال پنج واحد درصد مالیات تولید کنندگان کاهش یافت و وصول مالیات از طریق فرارهای مالیاتی و مودیان جدید پیگیری شد در این راستا مقرر شد در خصوص برخی از مشکلاتی که در حوزه استان اصفهان نیز وجود دارد کمک کنیم تا رشد تولید و کمک به فعالان، صادرکنندگان در اولویت قرار بگیرد.
دکتر خاندوزی تفویض اختیارات بیشتر و کاربردی را به استان ضروری دانست و گفت: در کمتر از ۱۰ روز آینده تلاش می کنیم پیشنهاد خود مبنی بر تفویض اختیار بیشتر به استان را به شورای پول و اعتبار ارسال کنیم تا با تایید بانک مرکزی بتوانیم علاوه بر افزایش اختیارات استان، درخواست های بانک های استان نسبت به حوزه پرسنلی دارند را پاسخ دهیم.
وی در خصوص آخرین شرایط درگاه ملی مجوز، خاطر نشان کرد: مطالبه جدی ریاست جمهور در حوزه درگاه ملی مجوزها سهولت بخشیدن به فرایند کسب مجوز توسط کارآفرینان، جوانان، فارغ‌التحصیلان و نخبگان است که می توانند به سرعت وارد کسب و کار شوند اما ماه ها در انتظار اخذ مجوز می مانند در این ایامی که در وزارت اقتصاد و دارایی با کمک همه دستگاه ها درگاه ملی مجوزها را در دوره تکلیف قانونی از پنجم فروردین امسال تا امروز انجام داده است حدود ۳۹۰ هزار درخواست مجوز کسب و کار به درگاه رسیده که از این عدد بیش از ۱۱۴ هزار فعال اقتصادی بدون مراجعه به دستگاه های اجرایی کشور به صورت برخط مجوز کسب و کار خود را دریافت کرده اند.
دکتر خاندوزی اضافه کرد: اما حدود ۱۵۰ هزار مجوز توسط دستگاه های اجرایی بدون پاسخ باقی مانده است. این موضوع را در جلسه هیئت دولت خدمت سایر وزرا مطرح کرده ایم چون این مورد از تکلیف قانون است. اگر دستگاه ها از ماه آینده نتوانند در مهلت مقرر پاسخ درخواست کنندگان کسب و کار را (قبول یا با دلیل رد کنند) آماده خواهیم بود تا درگاه ملی مجوزها رأسا اقدام به صدور مجوز کسب و کار نماید.