قاطعیت مدیریت استان در اجرا و رعایت اصول و قوانین استاندارد استاندار اصفهان گفت: در اجرای قوانین و اصول استاندارد، بایستی با رعایت توازن پیش برویم از این رو در مواردی که امور به بلوغ لازم رسیده‌اند و یا جان مردم در خطر است با حداکثر توان قوانین حوزه استاندارد رعایت و اجرا شوند. به […]

قاطعیت مدیریت استان در اجرا و رعایت اصول و قوانین استاندارد

استاندار اصفهان گفت: در اجرای قوانین و اصول استاندارد، بایستی با رعایت توازن پیش برویم از این رو در مواردی که امور به بلوغ لازم رسیده‌اند و یا جان مردم در خطر است با حداکثر توان قوانین حوزه استاندارد رعایت و اجرا شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، امروز سه‌شنبه دومین جلسه شورای استاندارد استان در سال ۱۴۰۲ با حضور استاندار اصفهان، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و سایر اعضاء برگزار شد.

در این نشست سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، ضمن گرامیداشت روز و هفته استاندارد و تبریک به متولیان این حوزه در کشور و استان، اظهار داشت: در این مناسبت‌ها، با فراهم شدن شرایطی متمایز از سایر ایام باید سعی کنیم فلسفه نامگذاری چنین روزها، مأموریت و وظایف دستگاه‌های مختلف را در جامعه تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی مناسبت‌های این چنینی از جمله «روز استاندارد» بایستی عموم مردم باشند و توجه مردم به مأموریت‌ها و خدمات این دستگاه‌ها جلب شود، افزود: وقتی در مورد استاندارد با مردم صحبت می‌کنیم بایستی به نحوی این مأموریت به مردم منتقل شود که نبود علامت استاندارد بر کالاها برای عموم مردم دغدغه ایجاد کند.

الزام پیمانکاران استان به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد

استاندار اصفهان ضمن اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این شورا، گفت: شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان پیگیری‌های لازم برای استفاده پیمانکاران از مصالح ساختمانی و تجهیزات استاندارد را داشته باشند.

مرتضوی بیان کرد: با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری در خصوص اجرای مبحث ماده ۱۵ مقررات ملی ساختمان جلسه‌ای تشکیل و بر نحوه اقدام برای اجرایی شدن مفاد این ماده قانونی برنامه‌ریزی شود.
تجهیزات بازی پارک‌ها از لحاظ رعایت قوانین استاندارد بررسی شوند.

وی با بیان اینکه به شهرداری‌های استان ابلاغ شود تا نسبت به تجهیزات و مجموعه بازی‌هایی که در پارک‌ها و خانه‌های بازی نصب شده کنترل لازم را داشته باشند، خاطرنشان کرد: اداره‌کل صمت و جهاد کشاورزی استان نیز نسبت به استانداردسازی سردخانه ها و رعایت اصول لازم ارزیابی داشته و گزارش این موضوع را در نشست بعدی ارائه کنند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در مورد دستگاه‌هایی که در جامعه ارائه خدمات می‌کنند و نیاز است خدمات آنها براساس چک لیست‌ها مورد پیگیری و رصد قرار بگیرد، سازوکارهای قانونی برای ارائه خدمات تعیین شود.

ضرورت خدمت‌رسانی به صورت کیفی و استاندارد

مرتضوی با اشاره به اینکه بایستی سازمان‌های خدمت‌رسان از صرف خدمت رسانی در جامعه به سازمان‌های ارائه کننده خدمات کیفی و استاندارد تبدیل شوند، عنوان کرد: ظرفیت‌سازی بر امور مختلف پیرامون حوزه استاندارد در نشست گذشته نیز مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد اداره کل آموزش و پرورش، شهرداری و صداوسیمای مرکز اصفهان نسبت به این بسترسازی اقدام کنند، از این رو گزارش عملکرد این سه دستگاه در قالب نامه مکتوب ارائه شود.

وی متذکر شد: اداره کل بازرسی شکایات و رسیدگی به عملکرد دستگاه‌ها نیز به صورت ویژه بر این موضوع وقت بگذارد تا به رویه قابل قبولی دست یابیم.

استاندار اصفهان با اشاره به غیبت برخی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی در شورای استاندارد استان، ادامه داد: مدیران کل غایب در این شورا، توبیخ و مراتب این توبیخ به وزارتخانه مربوطه منتقل و به شخص وزیر رونوشت خواهد شد و این موضوع به بازرسی ریاست جمهوری نیز اعلام می‌شود.

مرتضوی بیان کرد: با عدم حضور فعال مدیران کل دستگاه‌های اجرایی برخورد می‌شود تا اینگونه موارد ساماندهی گردد.

تمدید و صدور پروانه به شرط رعایت استاندارد

در این نشست مقرر شد «کلیه دستگاه‌های اجرایی که به نوعی در صدور مجوز تولید کالا یا ارائه خدمات موضوع قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مسئولیت دارند مکلفند به هنگام صدور مجوز، متقاضیان را ملزم به رعایت استانداردها و مقررات فنی مربوطه نمایند.»

وی با بیان اینکه رعایت ضوابط برای ارائه محصولات تولیدی به جامعه در تمدید پروانه و فعالیت فرد اثرگذار خواهد بود، افزود: در این راستا دستگاه‌های صادرکننده مجوز نسبت به اعمال استانداردهای لازم و نظارت بر آن دقت لازم را داشته باشند.

استاندار اصفهان تأکید کرد: البته بعضی مواقع سخت‌گیری های بی حدومرز و در نظر نگرفتن همه جوانب، اصل مأموریت را مختل می‌کند از این رو بایستی رشد به صورت متوازن دنبال شود و از رویکرد کاریکاتوری دوری کنیم.

مرتضوی مطرح کرد: در اجرای قوانین و اصول استاندارد، بایستی با رعایت توازن پیش برویم از این رو در مواردی که امور به بلوغ لازم رسیده‌اند و یا جان مردم در خطر است با حداکثر توان قوانین حوزه استاندارد رعایت و اجرا شوند.